Соціальні установки як чинники екологічної ідентичності в українських та турецьких студентів

  • Ірина Кряж Кафедра прикладної психології Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, м.Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-9616-5891
  • Карина Конєва Факультет психології Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, м.Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-2436-7715
Ключові слова: соціальні установки, екологічна ідентичність, віра у справедливий світ, віра в силу грошей, вертикальний індивідуалізм

Анотація

Розглядається проблема соціально-психологічних і культурних чинників, що впливають на екологічну ідентичність. Наводяться результати крос-культурного дослідження зв'язку таких соціальних установок, як віра в справедливий світ, індивідуалізм-колективізм, віра в силу грошей, з екологічною ідентичністю в групах українських (94 особи) і турецьких (31 особа) студентів. Виявлені відмінності в екологічній ідентичності та соціальних установках студентів – представників української та турецької культур. Турецькі студенти відрізняються від українських студентів більш вираженою екологічною ідентичністю. При цьому в кожній культурній групі показники екологічної ідентичності у жінок вищі, ніж у чоловіків. Відмінності в екологічній ідентичності між турецькими та українськими жінками є більш вираженими, ніж між українськими та турецькими чоловіками. В цілому, саме стать і культурні відмінності є більш значущими предикторами екологічної ідентичності, ніж досліджувані соціальні установки. Українські студенти демонструють більш виражену прихильність до індивідуалістичної культури, вони характеризуються сильнішою, ніж у турецьких студентів, установкою на вертикальний індивідуалізм і слабшою вірою у справедливість світу для всіх. Найбільш тісно пов'язаними з екологічною ідентичністю студентів, незалежно від культурних впливів, є віра у справедливий світ для всіх та віра у силу грошей. Якщо віра у загальну справедливість підкріплює і підкріплюється екологічною ідентичністю, то віра в силу грошей протистоїть ідентифікації з екологічним світом. За даними вибірки в цілому була побудована регресійна модель, яка включає предиктори: культура, стать, віра у справедливість світу для всіх, віра в силу грошей та пояснює 34% загальної дисперсії екологічної ідентичності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Kryazh, I.V., & Konieva, K.М. (2020). Social attitudes and environmental identity as predictors of denial of climate change. Suchasni problemy ekologichnoi' psyhologii': social'ni ta osobystisni resursy stvorennja blagopoluchnogo lokal'nogo seredovyshha. (62-64). Kyi'v, Instytut psyhologii' imeni G.S. Kostjuka NAPN Ukrai'ny.

Kryazh, I.V., & Sinugina, T.A. (2015). Features of environmental identity and environmental attitudes of vegetarians. Psyhologija i osobystist', 2 (8), 112-125.

Kryazh, I.V. (2013). Psychology of meaning regulation of ecologically relevant behavior. (Doctor’s thesis). Kharkiv. [In Russian]

Kryazh, I.V. (2013). Psychology of meaning regulation of environmentally relevant behavior. (Doctoral dissertation). V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv. [In Russian]

Nartova-Bochaver, S. K., & Astanina, N. B. (2014). Theories and empirical researches on justice in the foreign personality psychology. Psihologicheskij zhurnal, 35(1), 16-32.

Adaman, F., Gökcen, F., & Zenginobuz, U. (2003). Political economy of citizens’ participation in environmental improvement: The case of Istanbul. Integrating and Articulating Environments: A Challenge for Northern and Southern Europe, 73-90. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/375

Clayton, S. (2012). Environment and identity. In S. Clayton (Ed.), Handbook of environmental and conservation psychology (pp. 164–180). New York: Oxford.

Clayton, S. (2003). Environmental identity: A conceptual and an operational definition. In S. Clayton & S. Opotow (Eds.), Identity and the natural environment (pp. 45–65). Cambridge, MA: MIT Press.

Clayton, S., Kilinç, A. (2013а) Proenvironmental concern and behavior in Turkey: The role of national and environmental identity. PsyEcology. Bilingual Journal of Environmental Psychology, 4(3), 311-330. https://doi.org/10.1174/217119713807749850

Clayton, S, Koehn, A., & Grover E. (2013б). Making Sense of the Senseless: Identity, Justice, and the Framing of Environmental Crises. Science journal on Psychology, Sociology, Educational sciences, 26, 301–319. https://doi.org/10.1007/s11211-013-0185-z

Kilbourne, W. E., & Polonsky, M. J. (2005) Environmental attitudes and their relation to the dominant social paradigm among university students in New Zealand and Australia. Australasian Marketing Journal, 13(2), 37-48

Kilinç, A. (2008). Can project based learning close the gap? Turkish student science teachers and proenvironmental behaviours. International Journal of Environmental & Science Education. 5 (4), 495-509.

Sarigollu, E. (2009). A cross-country exploration of environmental attitudes. Environment and Behavior, 41, 365-386. http://dx.doi.org/10.1177/0013916507313920

Triandis, H. C., & Gelfand, M. J. (1998). Converging measurement of horizontal and vertical individualism and collectivism. Journal of personality and social psychology, 74(1), 118-128.

Опубліковано
2021-12-27
Як цитувати
Кряж, І., & Конєва, К. (2021). Соціальні установки як чинники екологічної ідентичності в українських та турецьких студентів. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (71), 50-55. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2021-71-06