Слово бізнес у суб’єктній та об’єктній функціях у радянській і пострадянській публіцистиці

  • Юлія Сергіївна Любавська Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: мова публіцистики, концептосфера, словосполучення, метафора, метонімія, експресивність, оцінність

Анотація

Простежено потенціал сполучуваності дієслів зі словом бізнес у публіцистичних текстах радянського (ІІ пол. ХХ ст.) та пострадянського періодів. Виявлено, що в таких словосполученнях у сучасних текстах лексема бізнес уживається в прямому і метонімічному значеннях, тоді як у радянських це слово в метонімічному значенні майже не зустрічається. З’ясовано, що дієслова, при яких стоїть це слово, у радянській публіцистиці стилістично нейтральні, але функціонують у контекстах з негативним оцінним забарвленням; у сучасних – мають переважно метафоричний характер, і в таких висловах бізнес концептуалізується як жертва. Проте в текстах, де лексема вживається в суб’єктній функції, бізнес часто постає як усемогутній велетень, якому все підпорядковується.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Юлія Сергіївна Любавська, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
аспірант кафедри української мови

Посилання

1. Карпіловська Є. Тенденції розвитку сучасного українського лексикону : чинники стабілізації інновацій / Є. Карпіловська // Українська мова. — 2007. — № 4. — С. 3—15 ; 2008. — № 1. — С. 24—35.

2. Печончик Т. Суспільно-політична лексика української мови (основні зміни кінця ХХ — початку ХХІ століть) / Т. Печончик // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. — 2004. — № 632 : Сер. : Філологія, вип. 42. — С. 40—44.

3. Словник української мови : у 20 т. / НАН України ; Укр. мовно-інформаційний фонд. — К. : Наук. думка, 2010. — Т. 1. — 912 с.

4. Словник української мови : в 11 т. — К. : Наук. думка, 1970. — Т. 1. — 801 с.

5. Стишов О. Особливості розвитку лексичного складу української мови кінця ХХ ст. / О. Стишов // Мовознавство. — 1999. — № 1. — С. 7—21.

6. Струганець Л. Динаміка лексичних норм української літературної мови ХХ століття. / Л. Струганець // — Тернопіль : Астон, 2002. — 352 с.

7. Українська Радянська Енциклопедiя. — К. : Вид-во АН УРСР, 1959. — Т. 1. — 639 с.

8. Українська Радянська Енциклопедiя. — 2-ге вид. — К. : УРЕ, 1977. — Т. 1. — 542 с.

9. Українсько-російський словник / за ред. I. М. Кириченка. — К. : Вид-во АН УРСР, 1953. — Т. 1. — 506 с.

10. Шаповалова Г. Розширення сполучуваності лексем як наслідок актуалізації їх уживання [електронний ресурс] / Г. Шаповалова. — Режим доступу : http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=2045.
Як цитувати
Любавська, Ю. С. (1). Слово бізнес у суб’єктній та об’єктній функціях у радянській і пострадянській публіцистиці. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (74), 205-209. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/6767
Номер
Розділ
Мовлення. Текст. Дискурс