Між логосом та голосом: авдіальний простір «Повісті про санаторійну зону» Миколи Хвильового
Анотація
На помежів’ї філософії, психоаналізу та літературознавства у другій половині ХХ століття досліджувано письмо як мінливу та тяглу модерністську практику, зосібна французьки філософи Ролан Барт та Юлія Крістева звертають увагу на матеріальні характеристики письма. У статті означено деякі теоретичні аспекти такого інтердисциплінарного аналізу письма та його потенції в українській модерністській літературі. Письмо Миколи Хвильового має особливі тактильні, візуальні та авдіальні прикметності, які можливо оприявнити, якщо залучити деякі теоритико-методологічні формації на помежів’ї філософії та літературознавства. Тим вдасться нюансувати стратегії творення персонажів як «безґрунтовних романтиків».
Мета статті – проаналізувати авдіальний простір «Повісті про санаторійну зону» М. Хвильового та його стосунок до творення персонажів як «безґрунтовних романтиків»
Теоретико-методологічний базис – це теорія голосу Младена Долара, ґрунтованої на лаканівському та фройдівському варіантах психоналізу. Залучено також теорії письма та його матеріальности Юлії Крістевої, Ролана Барта та теорію трагедійности Жака Лакана.
Проаналізовано авдіальний простір «Повісті про санаторійну зону» М. Хвильового за допомогою психоанілітичної теорії голосу. Увиразнено два ектремуми: німотний потяг до смерти та галас життя. Головний персонаж анарх опиняється по той бік трагедії та віддається німотному потягу смерти, тим він залишається без ґрунту у звичному життєвому плині, його матеріальности. Специфічна природа голосу як психо-фізичного явища доповнює концептуальне поле «безґрунтянства» як засадничого принципу тривання суб’єктів у модерністському письмі М. Хвильового.
У дослідженні зроблено спробу окреслити теоретичні засади для аналізу категорії письма, її матеріальних аспектів в українському модернізмі, проаналізовано авдіальний аспект матеріальности письма М. Хвильового.
Завантаження
Посилання
Barthes, R. (1972). Le Degré zéro de l’écriture: suivi de Nouveaux essais critiques [Writing degree zero: followed by new critical essays]. Paris: Éditions du Seuil [in French].
Bezkhutryi, Yu. (2005). Mykola Khvylovyi's artistic world. Kharkiv: Vydavnytstvo KhNU im. V.N. Karazina [in Ukrainian].
Dolar, M. (2022). A voice and nothing more. Kyiv: Komubuk [in Ukrainian].
Harmash, L. (2021). Intermediality of Mykola Khvylovyi's early prose: Blue November. Naukovi zapysky Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Literaturoznavstvo, № 2 (98), 49–64 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2021.2.98.03
Hundorova, T. (1997). Literature and writing, or the place for novelty in Ukrainian literature. Svitovyd, 3, 111–113 [in Ukrainian].
Khvylovyi, M. (2019). The story about the sanatorium zone. In Khvylovyi, M. Povne zibrannia tvoriv u piaty tomakh (Vol. 3, pp. 47–145). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Khvylovyi, M. (2018). Сomplete works in five volumes. (Vol. 2). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Kovalchuk, O. (2017). Mykola Khvylovyi and Cubism (I (Romanticism)). Naukovo-populiarnyi chasopys dlia vchyteliv Ukrainy ta diaspory «Nash ukrainskyi dim», № 2, 16–18 [in Ukrainian].
Kristeva, Yu. (2004). Polylogue. Kyiv: Yunivers [in Ukrainian].
Lacan J. (1997). The ethics of psychoanalysis, 1959-1960. New York, London: W. W. Norton & Company.
Lesniak, Yu. (2020). The vocalization of foreignness in fiction (based on the short stories of Mykola Khvylovyi). Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Sotsialni komunikatsii, Vol. 31(70), № 1(4), 103–109 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.1-4/19
Piskunova, O. (2018). «Redaktor Kark» Mykoly Khvylovoho: interpeliatsiia/ konversiia mistychnoho subiekta [Editor Kark by Mykolf Khvylovyi: interpellation/ conversion of a mystic subject]. Suchasni problemy movoznavstva ta literaturoznavstva: zb. nauk. prats, 23, 265–269 [in Ukrainian].
Yurynets, V. (1927). M. Khyvolovyi as a prose writer. Chervonyi shliakh, 1, 253–268 [in Ukrainian].