Деконструкція «Походу паломника» Джона Баньяна в романі Курта Воннегута «Бойня номер п’ять, або Хрестовий похід дітей»

  • Наталія Криницька Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0001-9591-542X
Ключові слова: національна міфологія США, американська література, наукова фантастика, постмодернізм, деконструкція, пуритани, єреміада

Анотація

Національна міфологія США, одним із складників якої виступає пуританська культурна спадщина, останнім часом все більше привертає увагу дослідників сучасної американської літератури. У центрі уваги часто стоїть проблема наслідків (руйнівних чи корисних) постмодерністської деконструкції щодо засадничих для держави міфів. У статті показано, що Курту Воннегуту в антивоєнному постмодерністському романі «Бойня номер п’ять» вдається створити подвійний код, який дозволяє і деконструювати важливий для протестантів алегоричний твір Джона Баньяна «Похід паломника», і водночас закликати читачів до повернення до християнського гуманізму.

Метою статті стало вивчення в романі Воннегута деконструкції твору Баньяна крізь призму пуританської риторичної форми –– єреміади. Наголошено, що історично єреміада була проповіддю заради порятунку душ пастви, адже оплакувала поточний стан справ у суспільстві, закликала схаменутися і стати на шлях виправлення. Попри сатиричність і абсурдність світу в «Бойні номер п’ять», у романі присутні риси єреміади: «обраний» –– Біллі Пілігрим, alter ego Воннегута, «вихід у пошуках кращої долі» – його служба в армії США під час Другої світової війни, «місія в пустелі» –– переїзд Біллі до Європи та участь в Арденнській операції, потом полон, покарання грішників –– Дрезденська трагедія. На щастя, Біллі виживає, ніби в нього є «угода» з Богом, а далі він виконує його заповіт і несе людям –– чи то від Бога, чи то від інопланетян-тральфамадорців –– «пророче історичне мислення».

Розглянуто зв’язок концепції часу в романі з концепцією потрійного синтезу часу Жиля Дельоза, розумінням часу в працях Августина Блаженного та в Біблії. Використання фантастичного прийому –– концепції нелінійного часу –– дозволяє Воннегуту вийти на новий рівень осмислення призначення, вибору, відповідальності, створити альтернативу прогресу паломника в романі Баньяна, оскільки лінійність розвитку цивілізації і протестантська етика призводять і до катастроф, подібних до Другої світової війни.

Робиться висновок, що, попри всю іронічність, роман Воннегута не лише гуманістичний, а й глибоко християнський, і продовжує, але вже на сучасному рівні, виховну місію, визначально притаманну літературі США.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Наталія Криницька, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри романо-германської філології

Посилання

American literary studies in Ukraine. (2004). K.: Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol. 1. Puritan tradition in the US literature [In Ukrainian].

Krynytska, N. (2018). Kurt Vonnegut’s Universe. Universe: Ukrainian magazine of foreign literature, 7–8, 166–169 [In Ukrainian].

Revelation of St. John the Theologian (Apocalypse). Bible. Available at : http://hram.in.ua/biblioteka/bibliia/190-book190/2196-title2656 (Accessed 15.10.2024) [In Ukrainian].

Augustine, Saint (1958). City of God. New York: Image Books.

Bercovitch, S. (2012). The American Jeremiad. The University of Wisconsin Press.

Broer, L. Sanity Plea: Schizophrenia in the Novels of Kurt Vonnegut. Tuscaloosa : University of Alabama Press, 1994. 264 p.

Bunyan, J. (1678/ 1980). The Pilgrim’s Progress. Roger Sharrock (Ed.). Harmondsworth : Penguin.

Deleuze, G. (1994). Difference and repetition. Paul Patton (Transl.). Columbia University Press.

Flexer, M. (2020). The ‘telegraphic schizophrenic manner’: Psychosis and a (non)sense of time. Time & Society, 29(2), 444-468. DOI:10.1177/0961463X20916109.

Hinchcliffe, R. (2002). ‘Would’st Thou be in a Dream:’ John Bunyan’s The Pilgrim’s Progress and Kurt Vonnegut’s Slaughterhouse-Five. European Journal of American Culture, 20.3, 183–196.

Leise, Ch. (2017). The Story upon a Hill: The Puritan Myth in Contemporary American Fiction. Tuscaloosa: University of Alabama Press.

Oswitch, S. (1956). A Conversation with Paul Tillich. – 1/3. Video Dailymotion. URL: https://www.dailymotion.com/video/xiyywn (Last accessed: 15.10.2024).

Schneider, M. J. (2019). The Jeremiad in American Science Fiction Literature, 1890-1970. (PHD Diss.). The University of Wisconsin-Milwaukee.

Vonnegut, K. (2011). A Man Without a Country. NY: Seven Stories Press.

Vonnegut, K. (1969/1991). Slaughterhouse-Five or The Children’s Crusade: A Duty-Dance with Death. London : Vintage.

Weber, M. (1968). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Talcott Parsons (Trans.). London: Unwin University Books.

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Криницька, Н. (2024). Деконструкція «Походу паломника» Джона Баньяна в романі Курта Воннегута «Бойня номер п’ять, або Хрестовий похід дітей». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (95), 28-33. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2024-95-04