Вербалізація концепту «слух» у слов’янських мовах

  • Людмила Педченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-8603-293X
Ключові слова: концепт, вербалізація концепту, номінація, когнітивні ознаки, слов’янські мови, перцептивна лексика, слухове сприйняття

Анотація

Метою пропонованого дослідження є виявлення найбільш продуктивних когнітивно-номінаційних моделей, що формують ядро номінативного поля концепту «слух» у слов’янських мовах. Об’єктом дослідження є слов’янські найменування слухового сприйняття. Предмет дослідження – ономасіологічна структура цих найменувань.

В результаті дослідження було встановлено, що номінаційні моделі, за якими здійснюється вербалізація концепту «слух» у слов’янських мовах, нечисленні. Сучасні слов’янські номінації слухового сприйняття відносяться до загальнослов’янського словникового фонду та мають праіндоєвропейське коріння.

Основне слов’янське найменування здатності чути – слух – є віддієслівним утворенням, що реалізує номінаційну модель: ‘дія’ > ‘здатність виконувати дію’. Семантичний розвиток цієї лексеми (‘поголос’ > ‘здатність чути’), етимологічний зв’язок лексем слух, слава і слово, поєднання в семантиці праслов’янського дієслова *slūti значень ‘говорити’ і ‘чути’ свідчать про те, що цим коренем у праслов’янській мові спочатку позначалася здатність сприймати не просто звуки, а звуки людської мови.

Від іншого слов’янського дієслова, що позначає слухові відчуття, – чути – абстрактна назва слухового сприйняття у слов’янських мовах не утворилась, що, як видається, пов’язано з семантичним синкретизмом висхідного дієслова, яке може застосовуватися відносно різних перцептивних модусів (дотику, нюху, слуху тощо) або виступати недиференційованим позначенням відчуття.

При використанні лексеми ухо у значенні ‘слух’ реалізується модель: ‘орган, що виконує певну функцію’ > ‘функція’, проте ця модель не є продуктивною у слов’янських мовах (зафіксована лише в російській мові). Оскільки для лексеми ухо значення ‘здатність сприймати’ не є характерним, у слов’янських мовах відсутні найменування глухоти, утворені за моделлю ‘відсутність органу, що виконує функцію’ > ‘відсутність функції’ (на відміну від назв сліпоти, для яких така модель є продуктивною).

З ономасіологічної точки зору можна констатувати наявність двох основних когнітивних особливостей, що впливають на характер вербалізації концепту «слух» у слов’янських мовах: по-перше, очевидний первісний зв’язок слухового сприйняття з мовленнєвою діяльністю (концептуалізація людської здатності чути формувалося у зв’язку з розвитком членороздільного мовлення), а по-друге, семантичний синкретизм перцептивної лексики, що базується на взаємодії різних перцептивних модусів людини (явище синестезії).

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Людмила Педченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології

Посилання

Apresyan, Yu. D. (1995) The image of a person according to language data: an attempt at a systemic description. Questions of linguistics. No. 1, pp. 37–67. [in Russian].

Vendina, T. I. (1998) Russian language picture of the world through the prism of word formation (macrocosm). Moscow: Indrik. 240 p. [in Russian].

Gaydayenko, I. V. The semantic basis of the concept of “hearing” in the works of M. Kotsyubinsky. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova. Series 10. Problems of grammar and lexicology of the Ukrainian language. Vol. 4. 2008 p. 399‒404 4. Dal, V.I. (1989 – 1991) Explanatory dictionary of the living Great Russian language: In 4 volumes. Moscow. [in Russian].

Addition to the Experience of the Regional Great Russian Dictionary (1858). St. Petersburg. [in Russian].

Etymological dictionary of Ukrainian language: In 7 volumes (1982–2012) / Ed. O. S. Melnichuk. Kiev: Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Kopitina, A. S. (2021) Linguocognitive and sociolingual parameters of the lexical-semantic field “space” (based on the materials of English, Russian, Ukrainian and French languages). dis. for free St. Doctor of Philosophy of special 035 Philology. Kiev. [in Ukrainian].

Kubryakova, E. S. (2003) Language picture of the world as a special way of representing the image of the world in human consciousness. Bulletin of the Chuvash State Pedagogical University named after I.Ya. Yakovleva., No. 4 (38), pp. 336–337. [in Russian].

New explanatory dictionary of synonyms (2003) / Ed. Yu. D. Apresyan. Moscow. [in Russian].

Ozhegov, S.I. Dictionary of the Russian language. Moscow, 1981. [in Russian].

Experience of the regional Great Russian dictionary. St. Petersburg, 1852. [in Russian].

Ostapchuk, Y. V. Verbalization and semantically based memory of the concept // Vcheni zapiski TNU named after V. I. Vernadsky. Series: Philology. Social communications Vol. 31 (70) No. 2 Part 1 2020, pp. 129–134. [in Ukrainian].

Dictionary of Russian folk dialects. (1965–2021) V. 1 – 52. St. Petersburg. [in Russian].

Dictionary of modern Russian literary language: In 20 volumes. T. 1. Moscow, 1991. [in Russian].

Dictionary of Ukrainian language. Available at: https://slovnyk.ua/ [in Ukrainian].

Sreznevsky, I. I. (1912) Materials for the dictionary of the Old Russian language based on written monuments. T. 3. Moscow. [in Russian].

Fasmer, M. Etymological dictionary of the Russian language: In 4 volumes. Moscow, 2004. [in Russian].

Tsyganenko, G. P. (1989) Etymological dictionary of the Russian language. Kyiv. [in Russian].

Etymological dictionary of Slavic languages. Proto-Slavic Lexical Fund (1965–2021)/ Ed. HE. Trubachev. Vol. 1– 42. Moscow. [in Russian].

Yavorskaya, G. M. (2009) Sound and body (on the issue of linguistic conceptualization of physical sensations). Studia Linguistica. Vol. 3, pp. 355–362. [in Russian].

Опубліковано
2024-06-15
Як цитувати
Педченко, Л. (2024). Вербалізація концепту «слух» у слов’янських мовах. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (94), 84-89. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2024-94-13