«…здається збудованим не з каменю»: «Без ґрунту» В. Петрова (Домонтовича) як архітектурно-живописний роман-екфразис
Анотація
Однією з провідних інтерпретаційних стратегій сучасного літературознавства залишається інтермедіальний аналіз, що обумовлює актуальність дослідження. Мета – прочитати роман В. Петрова (Домонтовича) «Без ґрунту» (1948) крізь призму інтермедіальності.
Методи дослідження зумовлені поставленою метою. Використано метод інтермедіального аналізу, контекстуального аналізу, герменевтичний, порівняльний та семіотичний методи.
Вказано, що у слово письменником транспортується низка кодів пластичних мистецтв: композиція, колірні та лінійні співвідношення, об’єми, світлотіні, фактурність тощо. Вербальні описи творів мистецтва як візуальних об’єктів у романі часто стають самодостатньою основною оповіддю з розлогими міркуваннями про явища мистецтва. Окремі епізоди роману є своєрідним словесним подовженням зображених на картинах персонажів. Шедеври світового і вітчизняного мистецтва, а також прецедентні імена мистців надають письменникові можливість віднайти суголосні власним мотиви, настрої, образи, збагачують арсенал зображально-виражальних засобів.
Основним підґрунтям художньої оповіді є архітектурна споруда, що, зумовлюючи єдність тематичного й поетологічного оформлення дійсності, визначає тематику, тип героя, систему персонажів, проблематику, сюжетно-композиційну структуру, хронотоп, тип оповіді. Побудована не з каменю, а в уяві письменника Варязька церква стає архітектурним твором-прототекстом, який моделює літературний твір, почасти його структуруючи. Так, різноаспектна вербальна візуалізація Собору за своєю художньою концепцією тяжіє до художнього рішення К. Моне щодо Руанського собору. Варязькій церкві автором так само присвячена «серія полотен», на яких зображується пов'язаний із архітектурним обʼєктом міський простір.
Висновки. Складна система візуальних кодів, їх множинність свідчить про оригінальність і новизну українського письменника, чий роман своєю мовою, напряму дотичною до пластичних видів мистецтва, став «прологом» до сучасних романів-екфразисів.
Завантаження
Посилання
Bovsunivska T. V. Genre modifications of the modern novel. Kharkiv: "Disa Plus" Publishing House, 2015. 368 p. [in Ukrainian].
Borbuniuk V. Landscapes from the window in V. Petrov (Domontovych's) novel Without Foundation. National identity in language and culture: a collection of scientific works / by General. ed. O.H. Shostak K.: Talkom, 2023. P. 42–50. [in Ukrainian].
Briukhovetskyi V. The foundation of the concept of "baselessness" by Viktor Petrov, Slovo i chas. 2019. № 7. P. 3–17. DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2019.07.3-17 [in Ukrainian].
Hanoszenko J. Anticipation the end: the crisis of the modern perception of the world in Viktor Domontovych’s novel Without Foundation. Studia Ukrainica Posnaniensia, vol. IX/2: 2021, pp. 85–96. DOI: 10.14746/sup.2021.9.2.07 [in Ukrainian].
Heneraliuk L. Challenges of ekphrasis. Literature in the field of media: a collection of scientific works of the Department of Theory of Literature and Comparative Studies of the Institute of Literature named after T. G. Shevchenko NAS of Ukraine / Ed. Gundorova T.I., Sivachenko H.M. K.: 2018. P. 184–200. [in Ukrainian].
Domontovych V. Without Foundation. Regensburg: Mykhailo Boretsky Publishing House, 1948. 217 p. [in Ukrainian].
Domontovych V. My Easter (From notes of a traveler). Domontovych V. My Easter. Kharkiv: Folio, 2023. P. 3–10. [in Ukrainian].
Levytska O. Intermedia strategies in biographical novels about artists: (based on the biographical works of V. Domontovych about Vincent van Gogh and Ralph Dutley about Chaim Soutin). Literary process: methodology, names, trends. 2021. No. 18. P. 41–47. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2021.18.6. [in Ukrainian].
Petrov V. Explorations: In 3 volumes, Volume 2. Kyiv: Tempora, 2013. 576 p. [in Ukrainian].
Prosalova V. A. Intermedia aspects of modern Ukrainian literature: Monograph. Donetsk: DonNU, 2014. 154 p. [in Ukrainian].
Panofsky E. On the order of the four masters of Reims. Yearbook for Art Studies, 1927. 55–82. http://www.jstor.org/stable/24496390 [in German].