Григорій Сковорода про гори – небесні й земні
Анотація
Актуальність статті зумовлена найперше тим, що ключовий у сковородинівському поетичному й філософському мовленні образ-символ гори не був предметом спеціальної уваги.
Метою статті є спроба з’ясувати семантико-емоційну функцію цього образу в духовному просторі Г. Сковороди, зумовлену співвіднесеністю християнської писемної традиції з ознаками її авторського тлумачення, які визначає рух назустріч Богові як рух назустріч самому собі, що спонукає підніматися над буденністю та відмовлятися від світових спокус. А водночас символ духовної вершини співдіє з образами земних гір, з чуттєвою просторовістю, дозволяючи акцентувати на співмірности видимого й невидимого, іманентного й трансцендентного. Таке співвідношення робить духовну подорож Сковороди напружено-драматичною й ліричною водночас, земною й небесною, а знак видимого Христового Розп’яття співіснує з Його невидимим Воскресінням.
Образ гори у сковородинівському світі займає особливе місце. Навіть спорідненість або й тожсамість образів гори й каменю виявляє цю особливість як здатність бути опорою й вершиною водночас, метою й дорогою до мети, проглядати на землю й на небо, на людське й Боже. Небесна гора для Григорія Сковороди – Божа Премудрість, місце одкровення, зустріч з Богом, оприявлення Його волі, Слово Боже, а земна гора – видимий Божий слід.
Образ гори пов’язує видиме й невидиме, стає еквівалентом міри людського життя. Один авторський текст розкриває інший, а всі вони разом прокладають шлях до Святого Письма, бо виростають з нього.
У такому плані Сковорода продовжує традицію, яка до нього об’єднувала різних авторів і проходила по вершинах українського письменства.
Зроблено висновок, що розмова про гори в сенсі Сковороди породжує своєрідну зворотну перспективу, спроєктовану на загальний досвід людини і на досвід прочитання зокрема.
Завантаження
Посилання
Isichenko Ihor, arch. Zhornovyy kamin' sercia: zi sposterezhen' nad metaphorykoyu Hryhoriya Skovorody // Slovo i Chas. № 5, 2022. P. 3-17.
Kant Immanuyil. Prolegomeny do kozhnoyi majbutn`oyi metafizyky, yaka mozhe vystupaty yak nauka. Per. ukrayins`koyu movoyu za red. Prof. Ivana Mirchuka. Myunxen. 2004. 324 s.
Krysa Bohdana. Hryhoriy Skovoroda: poet yak podorozhniy // Pereyaslavski skovorodynivski Studii. Zbirnyk naukovykh prac'. Vyp. 9. Nizhyn, 2022. P.80-90.
Nalyvajko Demyan. Pros`ba chytel`nykova o chas // Ukrayins`ka poeziya. Kinecz` XVI – pochatok XVII st. Uporyadnyky V. P. Kolosova, V. I. Krekoten`. Kyiv, 1978. S. 156-157.
Pylypiuk Natalia. Khrystyyanski Epikureyci Piznioho Baroko // Kyivska Akademia. Vyp. 6, 2008. P.183-199.
Skovoroda Hryhoriy. Hryhoriy Skovoroda. Povna Akademichna Zbirka Tvoriv / Za redakciyeyu prof. Leonida Ushkalova. Maydan, 2010. 1398 p.
Stavrovecz`kyj Kyrylo Trankvilion. Zerczalo bogosloviy`. Pochayiv, 1619. Glava 1.
Stavrovecz`kyj Kyrylo Trankvilion. Perlo mnogoczҍnnoye. Chernigiv. 1646. Ark. 39.
Taylor Charles. Dzherela Sebe. Per. z anhl. Andriy Vasylchenko. Kyiv: Dukh i Litera. 691 p.
Ushkalov Leonid. Pro "Vichnu Philosophiyu" Hryhoriya Skovorody / Skovoroda ta Inshi. Prychynky do Istoriyi Ukrayinskoyi Literatury. Kyiv, 2007. p. 423-436.
Elizabet von Erdmann. Unähnliche Ähnlichkeit. Die Onto-Poetik des ukrainischen Philosophen Hryhorij Skovoroda (1722- 1794). Köln; Weimar; Wien: Böhlau Verlag, 2005.780 S.