Особливості функціонування лексеми кров у текстах українських народних замовлянь
Анотація
У статті досліджено особливості функціонування лексеми кров у текстах українських замовлянь. Визначено домінантні тематичні групи замовлянь, у яких відображено семантичне наповнення аналізованої лексеми. Кров є невід’ємним елементом замовлянь від пристріту, уроків, більма, вітру, перелогів, вразу, підвію, жовн, рожі, волосу, різачки, бешихи, пропасниці, лихоманки, укусу змії чи гадюки. Інша частина замовлянь спрямована на зупинку крові в людини чи тварин. Розглянуто символічні значення червоної колірної ознаки, її емоційно-експресивний заряд, асоціацію з життєвими силами. Кров у замовляннях зазвичай червоного кольору. У замовляннях крові червоний колір має особливу функцію – підсилює образність і впливовість тексту на людину. Він є постійним епітетом до іменника кров, що виник унаслідок сприйняття світу за допомогою зору. У деяких текстах замовлянь лексема кров стає репрезентантом загрози, функціюючи у словосполученнях чорна кров, люта кров, гаряча кров. Є замовляння, у яких знаходимо пряме звертання до крові, адже в подібних текстах вона одухотворена, жива. Часто лексема кров заміщується номінацією кривава, руда. Звертання виконують характеризаційну функцію, виступають способом організації та співвідносні з усіма висловлюваннями тексту. У замовляннях крові в людей часто фіксуємо образи міфологічних трьох рік: водяної, медяної, кровавої. Християнська лексика переважає в текстах українських народних замовлянь крові: Господь Бог, Пречиста, свята Марія, пресвятая Богородиця, Божа мати, святий Юрій, Ілля. Матір Божа у замовляннях крові наділена надзвичайними можливостями, адже може ключем замкнути море, що значить зупинити кров; або як зашиває море, так зашиває і рану, щоб кров не йшла. Християнські образи Божої Матері, Бога функціонують у персоніфікованих звертальних конструкціях наказового характеру. Віддзеркалена в замовляльних текстах магія – своєрідна первісна «наука», спрямована на досягнення прагматичної мети засобами, відповідними до міфологічної картини світу. Спираючись на уявлення про мову як сугестивне явище, визначено реалізацію в текстах українських замовлянь впливової функції мови.
Завантаження
Посилання
Barna B. Skarbnytsia praktychnoho znakharstva vid prashchuriv. Zamovliannia, oberehy, zillia. Kyiv: «Lotos», 2019. 576 s.
Vy`, zori-zory`ci…Ukrayins`ka narodna magichna poeziya: (Zamovlyannya) / uporyad. M. G. Vasy`lenka, T. M. Shevchuk; peredm. M. G. Vasy`lenka. Ky`yiv: Molod`, 1991. 336 s.
Vojtovy`ch V. M. Ukrayins`ka mifologiya. Ky`yiv: Ly`bid`, 2005. 664 s.
Zhajvoronok V. V. Znaky` ukrayins`koyi etnokul`tury`: slovny`k-dovidny`k. Ky`yiv: Dovira, 2006. 703 s.
Zagnitko A. P., Shhukina I. A. Vely`ky`j tlumachny`j slovny`k. Suchasna ukrayins`ka mova. Donecz`k: TOV VKF «BAO», 2008. 704 s.
Narodne slovo. Zbirnyk suchasnoho ukrainskoho folkloru / ukladach Yu. Semenko. Kyiv: Vyd-vo «Tsentr navchalnoi literatury», 2020. 126 s.
Slovny`k frazeologizmiv ukrayins`koyi movy` / uklad.: V. M. Bilonozhenko ta in. Ky`yiv: Nauk. dumka, 2008. 1104 s.
Stafijchuk O. Magichni tayemny`ci mol`fariv. Xarkiv: Vy`d-vo «Kny`zhkovy`j klub “Klub Simejnogo Dozvillya”», 2021. 192 s.
Tykhovska O. M. Etnopsykholohichnyi aspekt zamovlian ta kliatv u folklori ukraintsiv Zakarpattia. Narodna tvorchist ta etnolohiia. 2020. № 5/6. S. 63–74.
Ukrayins`ki zamovlyannya / uporyad. N. M. Moskalenko; avtor peredmovy` ta komentarya M. O. Novy`kova. Ky`yiv: Dnipro, 1993. 309 s.
Ukrayins`ki magichni zamovlyannya / ukladach V. Kreslav. Ky`yiv: Vy`d-vo «FOP Stebelyak», 2020. 56 s.