«(Не)изреченная тайна бытия» в оповіданнях В. Набокова «Слово» і «Гроза»

  • Євген Маханьков Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-7972-9029
Ключові слова: Набоков, Пушкін, Тютчев, ігрова поетика, художній світ, модернізм

Анотація

Статтю присвячено виявленню поетологічних і семантичних особливостей оповідань В. Набокова «Слово» і «Гроза». Аналіз першого з них безпосередньо пов’язується з наскрізною для Набокова темою словесного мистецтва, яка виступає в цьому випадку смисловим центром твору й реалізується шляхом зіставлення двох контрарних планів, виражених, з одного боку, мотивом словесної немочі героя, а з іншого – мотивом «сяючого» вичерпного божественного слова. Зміст двох цих планів відтінено темою потойбіччя, двосвіття, характерною для всього набоковського «метароману». Для з’ясування авторського задуму автор статті звертається до двох найважливіших претекстів «Слова»: віршам О. Пушкіна й Ф. Тютчева. У статті продемонстровано, що, орієнтуючись на твори своїх попередників, Набоков запозичив із них ті прийоми й мотиви, які могли бути найбільш органічно вписані в його власну художню систему: Набоков відмовляється не тільки від зображення свого героя на тлі конкретно-історичної дійсності, а й від прагнень психологічно достовірно обґрунтувати його реакції. Умовна модель світу оповідання підпорядковується ігровим стратегіям, спрямованим на осмислення сутності творчості та її ролі в житті людини. Тільки слово, взяте у своїй естетичній функції, тільки словесне мистецтво здатне, на думку Набокова, наблизити людину до таємниць буття, проникнути в сферу потойбічного, раціонально незбагненного. Таким чином, ангельське Слово, винесене в заголовок, виступає метафорою творчості, втіленою Набоковим у самій художній тканині твору. В аспекті реалізації тем двосвіття і словесної творчості в статті здійснено й аналіз оповідання «Гроза», що яскраво виявляє ігрові оповідні стратегії. Так, засвоєний літературною традицією прийом «відкритого фіналу» у Набокова постає хибним наративним ходом, що підкреслює модерністські інтенції автора. На прикладі аналізу позначених оповідань у статті показано, що поетика Набокова яскраво демонструє принципи модерністського письма з його стрижневою настановою на творче осмислення й образне змалювання ірраціональних основ людського життя.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Євген Маханьков, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри історії російської літератури

Посилання

Boyd B. Vladimir Nabokov: russkiye gody. Biografiya : per. s angl. Sankt-Peterburg, 2010. 696 s.

Yerofeyev V. V poiskakh poteryannogo raya (russkiy metaroman V. Nabokova). URL: http://samlib.ru/v/victor_v_e/v_poiskax_raya.shtml (data posilannya: 23.03.2021).

Klassik bez retushi. Literaturnyy mir o tvorchestve Vladimira Nabokova: kriticheskiye otzyvy, esse, parodii. Moskva, 2000. 688 s.

Nabokov V. V. Russkiy period. Sobraniye sochineniy v 5 tomakh. Tom 1. Sankt-Peterburg, 2004. 832 s.

Nabokov V. V. Russkiy period. Sobraniye sochineniy v 5 tomakh. Tom 3. Sankt-Peterburg, 2006. 848 s.

Nabokov V. V. Russkiy period. Sobraniye sochineniy v 5 tomakh. Tom 4. Sankt-Peterburg, 2002. 784 s.

Nabokov V. V. Russkiy period. Sobraniye sochineniy v 5 tomakh. Tom 5. Sankt-Peterburg, 2008. 832 s.

Опубліковано
2021-12-13
Як цитувати
Маханьков, Є. (2021). «(Не)изреченная тайна бытия» в оповіданнях В. Набокова «Слово» і «Гроза». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (89), 54-58. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2021-89-09