Драма Лесі Українки «Лісова пісня» на уроках літератури

  • Оксана Тесленко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: драма-феєрія, мовно-стильові засоби, проблематика, змішаний аналіз, компетентісний підхід, характеротворення персонажів

Анотація

Мета цієї статті – обґрунтувати вибір методів і шляхів аналізу драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» в умовах компетентнісного підходу до навчання і виховання молоді засобами мистецтва слова. У статті розглядаються жанрово-стильові та мовні засоби драми-феєрії «Лісова пісня», з’ясовуються риси індивідуального стилю письменниці, художні чинники характеротворення персонажів, особливості проблематики й композиційної будови твору. Характерною ознакою є те, що в ньому протистоять два світи – світ реальний з живими людьми і світ природи з міфологічними істотами, що засвідчує поєднання фантастики з реальністю. Звідси випливає підпорядкований головній ідеї основний конфлікт – боротьба проти тупості, сірості й буденщини за високу мрію, вірність і красу, за гармонійне, щасливе вільне життя. Композиційну будову твору посилюють роль прологу-заспіву як своєрідної прелюдії майбутніх конфліктів, протиставлення волі і неволі, руху і застою; конфлікт між людиною і природою: зустріч дитини лісу Мавки і сільського хлопця Лукаша, зародження і розквіт кохання, розвиток конфлікту між поезією і життєвою прозою, мрією і буденщиною, перипетії кохання, що  становлять сюжет драми. Його особливість підкреслюють дві кульмінаційні вершини. У статті пропонуються методичні рекомендації щодо аналізу драми-феєрії «Лісова пісня» згідно з вимогами компетентнісного підходу до літературної освіти учнів: скористатися змішаним шляхом аналізу літературного твору, який передбачає розгляд жанру, життєвої основи, тематики і проблематики; єдності загальнолюдського і національного, відповідності між художньою формою і змістом; самобутності авторського художнього письма і багатства мови; особливостей сюжету і композиційної послідовності подій, з’ясування провідної думки та духовно-естетичної цінності твору.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Оксана Тесленко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української мови

Посилання

Larysa Petrivna Kosach-Kvitka (lesya Ukrayinka) Kyyiv; Nʹyu-YOrk, 2015. 535 s.

Lesya Ukrainka / caput. ed. N. Ye. Fominа. Kharkiv: Folio, 2010. 126 s.

Lomonos Ye. O. Vy`vchennya tvorchosti Lesi Ukrayinky`. Ky`yiv: Rad. shk., 1987. 208 s.

Kyiv. Encyclopaedia / V.G. Ablitsov. Kyiv: Phoenix Publishing House, 2016. 288 s.

Mishhenko L. I. Lesya Ukrayinka. Ky`yiv: Rad. shk., 1986. 303 s.

Panasenko T. M. Lesya Ukrainka. Kharkiv: Folio, 2013. 123 s.

Ry`l`s`ky`j M. T. Slovo pro Lesyu Ukrayinku // Statti pro literaturu. Ky`yiv: Dnipro, 1980. S. 260–273.

Stavy`cz`ky`j O. Lesya Ukrayinka: (etapy` tvorchogo shlyaxu). Ky`yiv: Dnipro, 1970. 223 s.

Telexova O. P. Telexova O. P. Ukrayins`ka literatura: Metody`chni materialy` do vy`vchennya shkil`nogo kursu. Xarkiv: Ranok, 2000. 111 s.

Teoriya ta metody`ka navchannya ukrayins`koyi literatury`: aktual`ni problemy`. Zbirny`k naukovy`x pracz` / nauk. red., uporyad. Logvinenko N. M. Ky`yiv: Pedagogichna dumka, 2015. 380 s.

Ukrayinka Lesya // Shevchenkivs`ka ency`klopediya: u 6 t. T.6: T–Ya / gol. red. M. G. Zhuly`ns`ky`j. Ky`yiv: In-t literatury` im. T. G. Shevchenka, 2015. S. 392–393.

Yacenko T. Specy`fika uroku literatury` v umovax informacijno-innovacijnogo navchal`nogo procesu // Ukrayins`ka mova i literatura v shkoli. 2016. № 4. S.19–23.

https://www.l-ukrainka.name (дата звернення 3.02.2021).

Опубліковано
2021-12-13
Як цитувати
Тесленко, О. (2021). Драма Лесі Українки «Лісова пісня» на уроках літератури. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (89), 37-40. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2021-89-06