Індіанський світ німецького письменника: роман «Повстання повішених» Б.Травена
Анотація
Статтю присвячено вивченню творчості німецького письменника Б. Травена в контексті проблематики індіхенізму. Мета статті – дослідити поетичні засади роману «Повстання повішених» («Die Rebellion der Gehenkten», 1936), проаналізувати художній світ, що ґрунтується на передреволюційному протистоянні автохтонної індіанської культури та індустріальної культури нащадків європейських колонізаторів. У статті з’ясувується біографічний контекст занурення письменника у реалії екзотичної країни. Розглянуто українські публікації 1960-х років про таємничу постать письменника, які розвивають гіпотезу про зв'язок між Б.Травеном та баварським революційним активістом Ретом Марутом. Зазначено, що революційне спрямування є визначальним для індіхеністської поетики роману «Повстання повішених». Запропоновано розрізнення термінів «індіанізм» та «індіхенізм» у вивченні творчого доробку письменника. Досліджено проблематику публіцистичної книги Б. Травена «Країна весни» («Land des Frühlings», 1928), матеріали якої слугували створенню індіанської образності Каоба-циклу, що вміщує аналізований роман. Описано поетичні засади «Повстання повішених»: сюжетно-композиційну будову, часопростір, надано характеристики головних і другорядних героїв, проаналізовані образні та лексико-стилістичні ознаки роману. Проаналізовано символіку назви роману: із катованих «тварин» індіанці перетворюються на революційну масу, незупинну і жорстоку у своїй помсті. Визначено, що унікальність індіхеністського роману Б. Травена зумовлена його спрямуванням до німецького реципієнта. Автохтонні образи роману набувають загальнолюдського значення, а індіанець постає як «інший», доля якого дозволяє зрозуміти сутність європейської культури. Б.Травен постає як митець, що утілює в собі проблему «іншого» в її міжкультурному вимірі.
Завантаження
Посилання
Buber, M. (1995) Dva obraza very. Moskva: Respublika. 464.
Zagadka pid psevdonimom (1965). Lyudy`na i svit. № 9. P. 34.
Literaturoznavcha ency`klopediya: u dvox tomax. T. 1 (2007) / Avt.-uklad. Yu. I. Kovaliv. Kyiv: VCz «Akademiya». 608 s. (Ency`klopediya erudy`ta).
Orzhy`cz`ky`j, I.O. (2016) Etno-nacional`na j kul`turna svoyeridnist` literaturnogo procesu v krayinax Andijs`kogo regionu (Peru, Boliviya, Ekvador) u 20-x – 80-x rokax XX stolittya. Kharkiv: Majdan. 353.
Tayemny`cya, yaku shhe ne rozkry`to (1961). Vsesvit. № 4. P. 157–158.
Shchitinskaya, M. A. B. (2019) Traven. Tvorchestvo. SPb.: Nestor-Istoriya, 408.
Alkmin, F. (2015) Por uma geografia da autonimia: a experiểncia da autoniomia territorial zapatista em Chiapas, México. Sao Pẫulo. 184.
Bottinelli, A., Sanhueza, M. (2019) Literatura y política en América Latina en el siglo XX: apuntes para una discusión // Pléyade 24 / julio-diciembre online. pp. 21–45.
Fernández López, M. La ideología en la literatura indigenista en Chiapas: una perspectiva desde el análisis crítico del discurso. Tesis para obtener el grado de doctora en estudios regionales. Universidad autónoma de Chiapas, 2017. 384.
Guthke, K. S. (1987) B. Traven. Biographie eines Rätsels. Frankfurt / M., Büchergilde Gutenberg. 840.
Lévinas, E. (1992). Humanismo del otro hombre. Madrid: Caparrós. 365.
Rodríguez-Luis, J (1990). El indigenismo como proyecto literario: revaloración y nuevas perspectivas // Hispanoamérica, Revista de Literatura, pp. 41–50.
Traven, B. (1936) Rebellion der Gehenkten. Fünfter Roman des Caoblazykluses. Zürich Prag: Büchergilde Gutenberg, 727.
Zogbaum, H. (1992) B. Traven: A vision of Mexico. Wilmington, Delaware. 255.