Інтертекстуальний дискурс драм В. Винниченка
Анотація
У статті проаналізовано драми В. Винниченка з погляду використання таких інтертекстуальних одиниць, як історичні, літературні, біблійні алюзії, прецедентні імена; розглянуто автоінтертекстуальність, яка реалізується шляхом автоцитування та автоінтерпретацій однакових концепцій у різних сюжетах; доведено важливість розуміння емоційно-естетичного контексту твору через дослідження категорії інтертекстуальності.
Перегуки в драмах В. Винниченка виявлено як на сюжетно-композиційному, так і на образному й мовному рівнях. Тож у статті ідентифіковано категорію інтертекстуальності та поінтерпретовано її зміст у драмах В. Винниченка.
Маркерами творчості В. Винниченка є осмислення свободи морально-етичного вибору й відповідальності за неї, глибинні зовнішні та внутрішні конфлікти, роздвоєність особистості, межові ситуації на ідейно-політичному та побутовому рівнях, любовні трикутники та ін., тобто екзистенційне поле людського буття.
З’ясовано, що категорія інтертекстуальності у творах письменника представлена як історичні алюзії (згадка подій, місць,чи осіб, які семантично уточнюють зміст твору, виконують експресивну функцію), літературні (твори, репліки, епізоди, персонажі цих творів), біблійні, прецедентні імена – згадка відомих постатей, зовнішність чи діяльність яких співвідноситься з персонажем, автоцитування. У багатьох творах досліджуваного письменника наскрізною є автоінтертекстуальність, яка засвідчує свідомо сконструйовану у творах символічну біографію самого В. Винниченка.
Доведено, що дослідження категорії інтертекстуальності в драмах В. Винниченка є важливим елементом розуміння мовно-стилістичних особливостей їх тексту, ірраціонального осмислення творчого задуму письменника. Автоінтертекстуальність, що реалізується через автоцитування та автоінтерпретації, а також літературні, історичні, біблійні алюзії, прецедентні імена генерують емоційно-естетичний контекст твору.
Завантаження
Посилання
Bart R. Vid tvoru do tekstu. Slovo. Znak. Dy`skurs : [antologiya svitovoyi literaturno-kry`ty`chnoyi dumky` XX st. / za red. M. Zubry`cz`koyi]. [2-ge vy`d., dop.]. L`viv : Litopy`s, 2001. S. 491–496.
Bahtin M. M. Problemy soderzhanija, materiala i formy v slovesnom tvorchestve. Voprosy literatury i jestetiki. Moskva, 1975. S. 6–71.
Bahtin M. M. Jestetika slovesnogo tvorchestva. Moskva, 1979. 424 s.
Budnyi V., Ilnytskyi M. Porivnialne literaturoznavstvo: pidruchnyk. Kyiv, 2008. 430 s.
Vynnychenko V. Vybrani tvory. Xarkiv, 2003. 352 s.
Vynnychenko V. Dramy. Kyiv, 2012. 352 s.
Vynnychenko V. Dramatychni tvory. Kyiv, 1929. T.10. 202 s.
Vynnychenko V. Dramatychni tvory. Kyiv, 1930. T.12. 179 s.
Vynnychenko V. Dramatychni tvory. Kyiv, 1930. T.15. 262 s.
Gumenyuk V. I. Sy`la krasy`: Problema poety`ky` dramaturgiyi Volody`my`ra Vy`nny`chenka. Simferopol`, 2001. 338 s.
Gundorova T. ProYavlennya Slova. Dy`skursiya rann`ogo ukrayins`kogo modernizmu. Postmoderna interpretaciya. L`viv: Litopy`s, 1997. 297 s.
Derry`da Zh. O grammatology`y` / per. s fr. y` vst. st. N. Avtonomovoj. Moskva: Ad Marginem, 2000. 512 s.
Zhuly`ns`ky`j M. Volody`my`r Vy`nny`chenko. Zhuly`ns`ky`j M. Iz zabuttya – v bezsmertya (Storinky` pry`zabutoyi spadshhy`ny`). Ky`yiv: Dnipro, 1990. S. 128–173.
Zborovs`ka N. Kod ukrayins`koyi literatury`. Proekt psy`xoistoriyi novitn`oyi ukrayins`koyi literatury`: monografiya. Ky`yiv: Akademvy`dav, 2006. 502 s.
Karaulov Yu. N. Russky`j yazыk y` yazыkovaya ly`chnost`. Moskva: LKY`, 2010. 264 s.
Klochek G. Pro energety`ku tvorchosti V. Vy`nny`chenka yak integrovany`j kry`terij yiyi ocinky`. Naukovi zapy`sky`. Seriya: Filologichni nauky` (literaturoznavstvo, movoznavstvo). Vy`pusk 62. Kirovograd: RVV KDPU, 2005. S.3–11.
Kostyuk G. Volodymyr Vynnychenko ta jogo doba: doslidzhennya, krytyka, polemika. Nyu-Jork, 1980. 283 s.
Krasnыx V. V. Struktura kommuny`kacy`y` v svete ly`ngvokogny`ty`vnogo podxoda (kommuny`katy`vnыj akt, dy`skurs, tekst): avtoref. dy`s. … d-ra fy`lol. nauk: 10.02.19 / Moskovsky`j gos. un-t y`m. M. V. Lomonosova. Moskva, 1999. 72 s.
Kry`steva Yu. Baxty`n, slovo, dy`alog, roman. Vestny`k Mosk. un-ta. Ser. 9: Fy`lology`ya. 1995. # 1. S. 97–124.
Moroz L. Sto rivnocinny`x pravd: paradoksy` dramaturgiyi V. Vy`nny`chenka. Ky`yiv: Insty`tut literatury` im. Shevchenka, 1994. 208s.
Pavly`chko S. Dy`skurs modernizmu v ukrayins`kij literaturi. Ky`yiv: Ly`bid`, 1997. 360 s.
Panchenko V. Ye. «Budy`nok z xy`meramy`». Tvorchist` Volody`my`ra Vy`nny`chenka 1900–1920 rr. u yevropejs`komu literaturnomu konteksti. Kirovograd, 1998. 278 s.
Panchenko V. Ye. Volody`my`r Vy`nny`chenko: paradoksy` doli i tvorchosti: kny`ga rozvidok ta mandrivok. Ky`yiv: Tvim inter, 2004. 288 s.
Sy`vachenko G. M. Prorok ne svoyeyi vitchy`zny`. Ekspatriants`ky`j «metaroman» Volody`my`ra Vy`nny`chenka: Tekst i kontekst. Ky`yiv: Al`ternaty`va, 2003. 280s.
Sriblyanskyj M. Na velykim shlyaxu (pro pysmenstvo nashe v r. 1909). Ukrayinska xata. 1910. 1. S. 51–58.
Suprun A. E. Tekstovye reminiscencii kak jazykovoe javlenie. Voprosy jazykoznanija. 1995. № 6. S. 17–29.