Кольорова синестезія в сучасній жіночій поезії

  • Валерія Володимирівна Корольова Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0002-7482-0517
Ключові слова: метафора, ахроматичні кольори, кольорова-звукова синестезія, емоційний стан, синтаксична модель

Анотація

У статті проаналізовано вияви синестезії у поетичному мовленні сучасних мисткинь. Відсутність спеціальних досліджень синестетичної мовної репрезентації в сучасних поезіях зумовлює актуальність запропонованої розвідки. У науковому трактуванні синестезія – це взаємодія слів на позначення емоцій або інших абстрактних чи конкретних понять. У мовознавстві поняття «синестезія» використовують на позначення механізму метафоричної аналогізації, сформованої на основі зорових, смакових, слухових, одоративних, тактильних відчуттів людини, які постачають власні одиниці на позначення інших концептуальних сфер. У сучасній поезії продуктивною є синестезія як засіб вербалізації суб’єктивних переживань, активно вживаними при цьому в поезії постають ахроматичні кольори (білий, сірий, чорний). Часто вживаними постають також лексеми на позначення відтінків синього кольору (синій, блакитний, голубий), що асоціюються з поняттям меланхолії. В аналізованих поезіях переважає кольорово-звукова синестезія, що пояснюємо фізіологічною значущістю візуального та аудійного каналів для отримання інформації, а також жанровою специфікою аналізованих текстів. На синтаксичному рівні традиційною моделлю синестетичного словосполучення є поєднання ад’єктивного кольоратива із субстантивною лексемою на позначення поняття іншої концептуальної сфери. Розташування означення в постпозиції до означуваного слова надає синестетичним конструкціям додаткової стилістичної значущості, підсилює їхній експресивний потенціал. Рідко вживаною синтаксичною моделлю синестезії є використання складних ад’єктивів у функції подвійних епітетів. Подекуди синестезія стає твірною основою цілої поезії. Аналіз синестетичних конструкцій дає змогу осягнути глибинний внутрішній світ поетес, особливості поетичного мислення, українського світобачення загалом.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Валерія Володимирівна Корольова, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

доктор філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української мови

Посилання

Аrutyunova, N. D. (1979). Yazykovaya metafora (Sintaksis i leksika). Lingvistika i poetika. Moskva. 164–170.

Voronin, S. V. (1982). Osnovy fonosemantiki. Leningrad: Izd-vo Leningradskogo universiteta. 244 s.

Galeev, B. M. (1999). Sinesteziya – chudo poeticheskogo myshleniya. Nauchnyj Tatarstan, 3. URL: http://synesthesia.prometheus.kai.ru/sine_r.htm (data zvernennia 12.08.2020).

Zhuravlev, A. P. (1974). Foneticheskoe znachenie. Leningrad: Izd-vo Leningradskogo universiteta. 160 s.

Zabuzhko, O. (2009). Druga sproba: Vy`brane. Kyiv: Fakt. 432 s.

Korpus ukrayins`koyi movy. URL: http://www.mova.info/corpus.aspx (data zvernennia 12.08.2020).

Levickii, V. V. (1994). Foneticheskaya motivirovannost’ slova. Voprosy yazykoznaniya, 1, S. 26–37.

Malovic’ka, L. (2009). Zvuk і kolіr: fenomen sinestezіi u tvorchomu mislennі genіya-mitcya. Aktual’nі problemi suchasnoї fіlosofіi ta nauky: tvorche, krytychne і praktychne myslennya. Zhitomir: Zhitomirs’kii derzhavnii centr naukovo-tekhnіchnoi і ekonomіchnoi іnformacіi. S. 55–58.

Minich, L. S. (2013). Synestezijni vyyavy u tvorax M. Vingranovs`kogo. Naukovi zapysky Nacional`nogo universytetu «Ostroz`ka akademiya». Seriya: Filologichna, 34. S. 157–158.

Potebnya, A. A. (1993). Mysl’ i yazyk. Kiev: Sinto. 191 s.

Sama. Antologiya suchasnoyi zhinochoyi poeziyi. (2013). Kyiv: Presa Ukrayiny. 320 s.

Ul’man, S. (1970). Semanticheskie universalii. Novoe v lingvistike, 5. S. 279–281.

Uorf, B. (1960). Otnoshenie norm povedeniya i myshleniya k yaziku. Novoe v lingvistike, 1. S. 163−164.

Shamota, A. M. (1967) Perenosne znachennya slova v movі hudozhnyoi lіteratury. Kyiv: Naukova dumka. 127 s.

Опубліковано
2021-04-30
Як цитувати
Корольова, В. В. (2021). Кольорова синестезія в сучасній жіночій поезії. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (88), 56-59. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2021-88-08
Розділ
Пізнавальний простір сучасної лінгвістики: теми, ідеї, проблеми