Концепт подружнього життя в українській весільній концептосфері

  • Ольга Леонідівна Заверющенко Національний аерокосмічний університет імені М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-7181-2394
Ключові слова: концепт подружнього життя, весільна концептосфера, чоловік, жінка, образ, символ, фразеологізм

Анотація

У статті було дано визначення понять «концепт» і «концептосфера», роглянуто їхнє співвідношення, зв’язок з поняттями концептуальної та мовної картин світу. Подано погляди вчених на природу концепту, схарактеризовано, хто з учених досліджував українську концептуальну картину світу, означено, хто з мовознавців приділив увагу вивченню концептів, які наповнюють українську весільну концептосферу, ступінь розроблення проблеми. Подано характеристику зазначеної концептосфери, зокрема її будови, меж, зв’язків між окремими концептами, наповненість образами. Окреслено місце концепту подружнього життя в українській весільній концептосфері.

Досліджено концепт подружнього життя на матеріалі українських творів слобожанських письменників, фольклорних збірників та словників. До аналізу було залучено фразеологізми, окремі лексеми, уривки весільного контексту, прислів’я, стійкі народні порівняння. З’ясовано поняття концепту, концептосфери, окреслено підходи до вивчення української весільної концептосфери, її меж та наповнення концептами, особливу увагу приділено формуванню концепту подружнього життя, виділено його складові, простежено його зв’язки з іншими концептами – роду та родини, щастя, любові й кохання, батька й матері, добра, хліба, хати, дороги, ладу, в’язання, душі, часу. Розглянуто внутрішню форму фразеологізмів, які утворюють концепт подружнього життя, проаналізовано численні образи (жінки, чоловіка, сімейної пари, дитини (дітей), молодиці, хазяїна, хазяйки, сироти, заможності, батьківщини, господарства), що формують названий концепт, пояснено символічне підґрунтя образів роси, вогню, ладу, голубки.

Описано фразеологічні моделі, у тому числі ті, що наповнені одиницями з компонентом Бог як одним з основних концептуальних образів. Виділено компоненти фразеологізмів, які мають смислове навантаження для окреслення меж концепту, утворення синонімічних рядів й антонімічних пар: батьківщина, добро, хліб, щастя, нужда, горе, злидні. Пояснено епітети на позначення подружжя, засади виникнення концепту, пов’язані зі звичаєвим правом українців.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ольга Леонідівна Заверющенко, Національний аерокосмічний університет імені М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри документознавства та української мови

Посилання

Aharkova I. Yu. Frazeolohizm yak skladnyk struktury kontseptu // Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina. Seriia: Filolohiia. 2007. № 787. Vyp. 52. S. 50–53.

Bajburin A., Levinton G. «Knjaz» i «knjaginja» v russkom svadebnom velichanii (k semantike obrjadovyh terminov) // Russkaja filologija.4: sb. stud. nauch. rabot. Tartu, 1975. S. 58–76.

Gura V. A. Iz polesskoj svadebnoj terminologii. Svadebnye chiny (slovar: B–M) // Slavjanskoe i balkanskoe jazykoznanie. Moskva: Nauka, 1984. S. 137–177.

Zhaivoronok V. Znaky ukrainskoi etnokultury: Slovnyk-dovidnyk. Kyiv: Dovira, 2006. 703 s.

Zhajvoronok V. Ukrayinska etnolingvistyka. Narysy. Kyiv: Dovira, 2007. 262 s.

Karlova N. M. Semantychni modeli etnofrazem vesilnoyi obryadovosti // Uchenye zapiski Tavricheskogo nacionalnogo universiteta im. V. I. Vernadskogo. 2007. T. 20. № 6. S. 67–72.

Kvitka-Osnovianenko H. Povisti ta opovidannia. Dramatychni tvory. Kyiv: Nauk. dumka, 1982. 540 s.

Kraush B. Slobozhanski kazky. Kharkiv: Tsentr Lesia Kurbasa, 1993. 144 s.

Lysychenko Lidiya. Nevycherpni glybyny movy // Nezgasymyj SLOVOSVIT: zbirnyk naukovyx pracz na poshanu profesora Volodymyra Semenovycha Kalashnyka / uklad. Mykola Filon, Tetyana Larina / Xarkiv: Xarkivskyj nacionalnyj universytet imeni V. N. Karazina, 2011. S. 21–28.

Lupij T. Povyazhit na plechi rushnyky! (za materialamy peredvesilnoyi obryadovosti Zaxidnogo Polissya) // Beregynya. 2001. # 4. S. 19–24.

Magryczka I. Semantychna struktura i kulturna motyvaciya vesilnyx frazeologizmiv u sxidnoslobozhanskyx govirkax // Dialektologichni studiyi. 2: Mova i kultura / Vidp. red. P. Grycenko, N. Xobzej. Lviv, 2003. S. 182–193.

Mahrytska I. Slovnyk vesilnoi leksyky ukrainskykh skhidnoslobozhanskykh hovirok (Luhanska oblast). Luhansk: Znannia, 2003. 172 s.

Olijnyk M. Etnokulturna konotaciya frazeologizmiv guczulskyx govirok i sposoby yiyi realizaciyi // Dialektologichni studiyi. 2: Mova i kultura / vidp. red. P. Grycenko, N. Xobzej. Lviv, 2003. S. 182–193.

Potebnja A. A. O mificheskom# znachenіi nekotoryh# obrjadov# i povЂrіj // ChtЂnіja v# Imperatorskom# obshhestve istorіi i drevnostej rossіjskih# pri Moskovskom# un-te. Moskva, 1865. Kn. 3. S. 83–310.

Pryslivia ta prykazky: Liudyna. Rodynne zhyttia. Rysy kharakteru / uporiad. M. M. Paziak. Kyiv: Nauk. dumka, 1990. 528 s.

Sumcov N. F. Hleb v obrjadah i pesnjah. Harkov: Tipografija M. Zilberga, 1885. 137 s.

Uzhchenko V. D., Uzhchenko D. V. // V. D. Uzhchenko. Frazeolohiia suchasnoi ukrainskoi movy. Luhansk: Alma-mater, 2005. 400 s.

Ukrainski pryslivia, prykazky ta porivniannia z literaturnykh pamiatok / uporiad. M. M. Paziak. Kyiv: Nauk. dumka, 2001. 392 s.

Folklorni oseredky Kharkivshchyny / uporiad. K. Dorokhova, V. Osadcha, N. Plotnyk. Kharkiv: Rehion-inform, 2002. 380 s.

Опубліковано
2021-04-30
Як цитувати
Заверющенко, О. Л. (2021). Концепт подружнього життя в українській весільній концептосфері. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (88), 36-43. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2021-88-05
Розділ
Пізнавальний простір сучасної лінгвістики: теми, ідеї, проблеми