Спін-докторінг в модерному політичному дискурсі: лінгвістичний аспект
Анотація
У статті розглядається феномен сугестивності у контексті модерного політичного дискурсу як комплексного поєднання тексту й емоцій реципієнта та адресанта, що містить особливості сприйняття, зовнішні та внутрішні обставини, його прагматичний та лінгвістичний аспекти тощо, і є орієнтованим на здобуття та утримання влади через вплив політичного суб’єкта на політичний об’єкт. У сучасній науковій парадигмі політичний дискурс та його інгерентну сугестивність досліджують із позицій комунікативної лінгвістики, прагмалінгвістики, політичної лінгвістики, теорії мовленнєвх актів та інших дотичних наук, у статті ж для оптимізації вивчення цього феномену із власне лінгвістичної, а радше лінгвосугестивної точки зору запропоновано залучити до аналізу нейролінгвістичне програмування як новітню науку, скеровану на оптимізацію спілкування через вивчення особливостей сприйняття, обробки та породження інформації та її перетворень з глибинних мисленнєвих структур на поверхневі мовленнєві; а також спін-докторінг, ультрановітній науковий напрям, скерований на коригування негативного загального образу події в ЗМІ після отримання нею розвитку, який відрізняється від початково запланованого, а цього майже неможливо досягти без залучення мовних технік упливу на реципієнта чи групу реципієнтів. Для аналізу політичного дискурсу, репрезентованого в рамках даного дослідження політичними промовами очільників України, США, Франції, Іспанії, Італії, Канади, Німеччини, залучено як власне базові техніки корекції політичного дискурсу, запропоновані та розроблені в рамках спін-докторінгу (запізнення «поганої» інформації, неоднозначне інформування, зміна фокусу, вкраплення елементів природності до штучних ситуацій та техніку контрольованого витоку інформації й підготовки очікування подій), так і верифікований у сфері НЛП мета- і Мілтон-модельний аналіз тексту для виокремлення власне лінгвістичних сугестивних патернів (маркерів процесів метамоделі мови, простих, складних та непрямих індукцій). В результаті аналізу деталізовано та комплексно доповнено уже наявні дані про особливості реалізації мовної сугестивності в рамках політичного дискурсу, а також окреслено наступні кроки розвитку досліджень цього феномену, який є вкрай важливим аспектом державної інформаційної політики, особливо в умовах гібридних воєн.
Завантаження
Посилання
Batsevych, F. S. (2010). Narysy z linhvistychnoi prahmatyky: Monohrafiia [Essays on linguistic pragmatics: Monograph]. Lviv: PAIS [in Ukrainian].
Batsevych, F. S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky: pidruchnyk [Fundamentals of communicative linguistics: a textbook]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].
Vasil'eva, M. M. (2019). Svjazi s obshhestvennost'ju v organah vlasti: uchebnik dlja akademicheskogo bakalavriata. 2 izd., pererab. i dop. [Public Relations in Government: A Textbook for Academic Bachelor's Degree. 2nd ed., Rev. and add.]. Moskva: Izdatel'stvo Jurajt [in Russian].
Zhybak, D. M. (2016). Do pytannia osoblyvostei ta funktsii politychnoho dyskursu [On the question of features and functions of political discourse]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiia. №29, Vol 1. 124–126 [in Ukrainian].
Karasik, V. I. (2002). Jazykovoj krug: lichnosti, koncepty, diskurs [Language circle: personalities, concepts, discourse]. Volgograd: Peremena [in Russian].
Kovalevska, T. Yu. (2001). Komunikatyvni aspekty neirolinhvistychnoho prohramuvannia: monohrafiia [Communicative aspects of neurolinguistic programming: Monograph]. Odesa: Astroprynt [in Ukrainian].
Kondratenko, N. V. (2007). Ukrainskyi politychnyi dyskurs: tekstualizatsiia realnosti: monohrafiia [Ukrainian political discourse: textualization of reality: monograph]. Odesa: Chornomoria [in Ukrainian].
Pocheptsov, H. (2011). Komunikatyvni operatsii vchora y sohodni [Communicative operations yesterday and today]. URL: https://ms.detector.media/manipulyatsii/post/9425/2011-06-12-komunikativni-operatsii-vchora-i-sogodni/ (last access: 18.11.2020) [in Ukrainian].
Pocheptsov, H. (2011). Spin-doktor i ego rabota: netradicionnye metody upravlenija informacionnym prostranstvom [Spin doctor and his work: non-traditional methods of information space management]. URL: https://detector.media/community/article/1945/2001-11-30-spin-doktor-i-ego-rabota-netraditsionnye-metody-upravleniya-informatsionnym-prostranstvom/ (last access: 18.11.2020) [in Russian].
Smith, S. (2010). Zhestkaja kniga o tom, kak ubedit', zagipnotizirovat', zastavit' kogo ugodno. Malen'kaja kniga sil'nejshih primov gipnoza i vozdejstvija [A tough book on how to convince, hypnotize, get anyone. A small book of the strongest prims of hypnosis and influence]. Мoskva: АSТ [in Russian].
Brader, Ted (2008). The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation – By Drew Westen. Political Psychology. Volume 29, Issue 4. Pр. 623–627. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2008.00656.x [in English].
Brown, G. (1983). Discourse Analysis. Cambrige: Cambrige Univ. Press. [in English].
Ciftci, D. (2020). Political Marketing and New Media Election Campaigning: The Application of North Cyprus 2018 General Elections. Handbook of Research on New Media Applications in Public Relations and Advertising. Cyprus: Near East University, Department of Journalism, Faculty of Communication. Рp. 355–380 [in English].
Kovalevska, T., & Kovalevska, A. (2020). Utilizing the Neurolinguistic Programming Technologies in Foreign languages Teaching Practice in Ukrainian Universities. Arab World English Journal: Special Issue on English in Ukrainian Context. Pp. 184–193. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/elt3.16 [in English].
Owen, Lord (2008). Swaying the swingers: how neuroscience influences voting behaviour. Brain. Volume 131, Issue 2. Pр. 591–595 https://doi.org/10.1093/brain/awm330 [in English].
Pinza, Mariela & Flax Sabrina (2005). Marketing político. Durán Barba y JJ Rendón, radiografía de dos asesores clave en la construcción de los liderazgos de las derechas del siglo XXI. URL: https://www.celag.org/wp-content/uploads/2015/08/Documento-4-marketing-pol%C3%ADtico.pdf (last access: 18.11.2020) [in Spanish].
Rendón, J. J. Power of one: JJ Rendon at TEDxUNPlaza 2013 (2013). URL: https://www.youtube.com/watch?v=o7k2icowDN8 (last access: 18.11.2020) [in English].
Victoroff, Jeff (2009). Drew Westen: The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation Bryan Caplan: The Myth of the Rational Voter: Why Democracies Choose Bad Policies. Democracy and Security. 5:2. Pp. 193–197, DOI: 10.1080/17419160902973594 [in English].
Underwood, D., Sun, S. & Welters, R.A.M.H.M. (2020). The effectiveness of plain packaging in discouraging tobacco consumption in Australia. Nat. Hum. Behav. 4. Pp. 1273–1284. https://doi.org/10.1038/s41562-020-00940-6