Лінгвокультурні стереотипи птахів-віщунів у творчості Михайла Стельмаха
Анотація
У статті подано результати лінгвокультурного дослідження, присвяченого проблемі вербалізації концептів птахів, яких в українському світобаченні наділяють здатністю передбачати людську долю. Актуальність дослідження зумовлена вагомою роллю птахів та відповідними стереотипами в національній мовній картині світу та мовотворчості М. Стельмаха зокрема.
Мета статті – з’ясувати специфіку вербалізації концептів птахів, з якими пов’язані негативні уявлення, окреслити їхню традиційну символіку та нові асоціації, зумовлені історичною добою, а також обґрунтувати амбівалентну оцінність.
Прислів’я та приказки, влучні перлини народної мудрості, переконують у тому, що птахи для українців здавна були об’єктом милування, предметом для спостереження та порівняння, формулювання власних висновків про світ природи та його вплив на життя й господарську діяльність людини. Ворон, сова, сич, кажан – це не просто концепти птахів, а концепти-символи, концепти-віщуни. Характерні для українськомовної картини світу національно-культурні стереотипи щодо них не втрачають своєї актуальностій й набувають своєрідного прояву в художніх текстах. В їх основі – первісні релігійні уявлення, національний досвід та фольклорні традиції. У творчості М. Стельмаха народна символіка зазначених птахів найкраще проявляється в синтагматичних зв’язках ключових номінацій. Негативна оцінність, що превалює у структурі окреслених концептів, зумовлена як відповідними ознаками денотатів, їхніми зовнішніми та поведінковими характеристиками, так і віруваннями, що склалися в українській картині світу. У контекстуальних умовах негатив іноді перетворюється на позитив, а лексичні засоби викриття зла стають засобами гумору та передачі захоплення птахами як реаліями природи, до якої українці здавна відчували повагу та любов. Амбівалентність концептів птахів-віщунів є національно-культурною стереотипною ознакою, що втілює оцінні норми й ціннісні орієнтири етносу на рівні взаємозв’язків та взаємовпливу двох значущих концептосфер – природи й людини. У художніх текстах аналізовані концепти стають оцінними зразками, з якими порівнюються об’єкти соціуму та їхні властивості.
Завантаження
Посилання
Babakova, O. V. (2016). Asotsiatyvni oznaky kontseptu leleka v ukrainskii linhvokulturi. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia. Vyp. 20 (1). S. 8–10. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2016_20%281%29__4 (data zvernennia: 20.11.2020). [in Ukrainian].
Vilchynska, T. P. (2014). Kontsept «leleka» v ukrainskii etnonatsionalnii kartyni svitu. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 10: Problemy hramatyky i leksykolohii ukrainskoi movy. Vyp. 11. S. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_10_2014_11_5 (data zvernennia: 20.11.2020). [in Ukrainian].
Hrekova, M. A. (2015). Kontsept-symvol LEBID u movnii kartyni svitu antychnosti: porivnialnyi ta zistavnyi aspekty. Visnyk KNLU. Seriia: Filolohiia. Tom 18. # 1. S. 35–48. [in Ukrainian].
Zhaivoronok, V. V. (2006). Znaky ukrainskoi etnokultury: slovnyk-dovidnyk. Kyiv: Dovira. 703 s. [in Ukrainian].
Zavadska, V., Muzychenko, Ya., Talanchuk, O., Shalak, O. (2002). 100 naividomishykh obraziv ukrainskoi mifolohii. Kyiv: Orfei. 448 s. [in Ukrainian].
Kazymyr, I. I. (2002). Kontsept PTAKH u movnii kartyni svitu ukrainskoho narodu: aftoref. dys na zdobuttia naukovoho stupenia kand. fil. nauk: spets. 10.02.01 «Ukrainska mova». Kharkiv. 19 s. [in Ukrainian].
Lozko, H. (2004). Ukrainske narodoznavstvo. Kyiv: ArtEK. 472 s. URL: https://pidru4niki.com/kulturologiya/tvarini_ptahi#824 (data zvernennia: 22.11.2020). [in Ukrainian].
Mytropolyt, Ilarion. (1992). Dokhrystyianski viruvannia ukrainskoho narodu: ist.-relih. monohr. Kyiv: Oberehy. 424 s. [in Ukrainian].
Selivanova, O. O. (2006). Suchasna linghvistyka: terminologhichna encyklopedija. Poltava: Dovkillja. 716 s.
Serebrianska, I. M. (2009). Etnokulturnyi kontsept «pryroda» yak skladova prostorovoho kodu. Filolohichni traktaty. # 1. Sumy: SumDU. S. 91–95. URL:https://www.researchgate.net/publication/340818756_ETNOKULTURNIJ_KONCEPT_PRIRODA_AK_SKLADOVA_PROSTOROVOGO_KODU (data zvernennia: 18.11.2020). [in Ukrainian].
Serebrianska, I. M. (2008). Kontsept «leleka» yak etnokulturnyi komponent movy. Materialy ХI Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Molod, osvita, nauka, kultura i natsionalna samosvidomist v umovakh yevropeiskoi intehratsii». Tom 2. Kyiv. S. 239–241. [in Ukrainian].
Serebrianska, I. M. (2008). Symvolichnyi komponent u strukturi kontseptu «leleka» (na materiali tvoriv M. Stelmakha). Linhvistychni doslidzhennia. Kharkiv: KhDPU. Vyp. 26. S. 88–92. [in Ukrainian].
Stelmakh, M. P. (1982–1984). Tvory: v 7-my tomakh. Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian].
Fits, T. (2008). Kontsept ptakh u movotvorchosti Lesi Ukrainky. Lesia Ukrainka i suchasnist. Lutsk: RVV «Vezha» Volyn. nats. un-tu im. Lesi Ukrainky. T. 4, kn. 2. S. 283–292. [in Ukrainian].