Інтертекстуальність та інтермедіальність сучасної драми-параболи (на матеріалі п'єси Кокі Мітані «Академія сміху»)
Анотація
В статті порушено проблему пошуку інтертекстуальних та інтермедіальних елементів англійської драматургії доби Відродження в контексті розгляду сучасної драми-параболи. На матеріалі п’єси «Академія сміху» відомого сучасного японського драматурга Кокі Мітані досліджено категорії «інтертекстуальності» та «інтермедіальності», а саме особливості проявів цих аспектів у світлі сучасної параболічної драматургії. У статті проаналізовано посилання на інтертекстуальні елементи англійського ренесансного драматичного мистецтва, які стосуються творчості Вільяма Шекспіра. В дослідженні порушено питання комунікативної моделі твору, розглянуто персоносферу драми. В процесі аналізу зосереджено увагу на концепті «театру в театрі» й на реалізації принципу «гра у грі», відмічено прояви міжкультурної взаємодії між східною та західною культурами. Події в драмі відбуваються на тлі складних історичних умов – Японсько-китайської війни. Робота містить посилання на інтертекстуальні елементи драматичних творів англійського драматурга Вільяма Шекспіра (трагедії «Ромео і Джульєтта», «Гамлет» і «Магбет»). Комічна інтерпретація п’єси виявляється в зіставленні культур і літературних жанрів. В статті досліджено жанрові особливості твору параболічного типу, відзначено специфічність та мінімалізм структури, зосереджено увагу на хронотопічній конкретності драми-параболи. В роботі йдеться про анімалістичні символи, які розглянуто у розумінні амбівалентності та багатозначності. В дослідженні постулюється ідея про те, що через візуалізацію інтертекстуальних проявів проявляється інтермедіальність твору, внаслідок чого відбувається комунікація епох, авторів та думок. В статті продемонстровано контекст інермедіальних зв’язків і театрального мистецтва. Інтермедіальність виступає як система взаємодії одного виду мистецтва з творами іншого і виявляє механізми взаємовпливу різних видів мистецтва в художній літературі того чи іншого історичного періоду.
Завантаження
Посилання
Antolohiya svitovoyi literaturno-krytychnoyi dumky XX stolittya: slovo, znak, dyskurs [Anthology of world literary-critical thought of the twentieth century: word, sighn, discourse]/Za red. M. Zubryts’koyi [edited by M. Zubrytska] – 2-ge vyd., dopov. – Lviv: Litopys, 2001. – 832 s.
Bahktin M. M. Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity] Sost. S. G. Bocharov; Tekst podgot. G. S. Bernstein I L. V. Diryugina; Primech. S. S. Averinceva i S. G. Bocharova – 2-ye izd. – M.: Iskusstvo, 1986. – 485 s.
Vasylyev Y. M. Suchasna dramaturgiya: zhanrovi transformatzii, modyfikatzii, novatzii [Conterprorary dramaturgy: genre transformations, modifications, innovations]/Y. M. Vasylyev. – Lutzk: PVD "Tverdynya", 2017. – 532 s
Lipins’ka O. Postmoderna manera dramaturgichnogo pys’ma Valeriya Shevchuka: intermedialni rysy// Pytannya literaturoznavstva [Postmodern style of dramatic writing of Valeriy Shevchuk: intermediate features// issues of literary studies], – Wyp. 85. – 2012. – S. 23–31.
Nikoryak N. V. Intermedialnist’ yak zhanrotvorchyy faktor (kinoscenarna specyfika "kyivs’kyh fresok" Sergiya Paradzhanova)//Pytannya literaturoznavstva. [Intermediacy as a genre-forming factor (film script specificity of "Kyiv murals" by Sergiy Paradzhanov)// Issues of literary studies]. – №88. – 2013. – S.351–367.
Peshkova O. A. Suchasni pidkhody do traktuvannya ponyattya intermedialnist’ ta sumizhnyh terminiv [Modern approaches to the interpretation of the concept of intermedia and related terms]// Naukovi zapysky Nacionalnogo universytetu "Ostroz’ka akademiya"[Sciencific notes of the Ostroh National University]. – "Filologichna"[Philological]. Vyp. [Еdition] 59. – 2015. – S.151–154
Hkagerov G. Personosfera russkoy kultury [Personosphere of Russian culture]// Novyy mir. – №1. – 2002.
Tishunina N. V. Metodolologiya intermedialnogo analiza v svete mezhdisciplinarnyh issledovaniy [Methodology of intermedial analysis in the view of interdisciplinary research] Metodologiya gumanitarnogo znaniya v perspective XXI veka. K 80-letiyu professora Moiseya Samoylovicha Kagana [Methodology of humanitarian knowledge in the perspective of XXI century.To the 80th anniversary of Moses Samoilovich Kagan]: Materialy Mezhdunarodnoy nauchnoy konferenciyi 18 maya 2001 g .[Materials of the international scientific conference on May 18, 2001], Sankt Peterburg. – Ser."Symposium". – Vyp.12 [edition 12]. – filosof. o-vo [Philos. Society], 2001. – S.149-154
Chyrkov O. S. Drama-parabola (drama-prytcha) [Drama-parable] Leksykon zahalʹnoho ta porivnyalʹnoho literaturoznavstva. [Lexicon of general and comparative literature] – Chernivtsi: Zoloti litavry, 2001 – 157 s.
Marmazova L. L. Poetyka postmodernists’koyi intelektualnoyi dramy T. Stopparda [Poetics of T. Stoppard’s postmodern intellectual drama]: dys., kand.filol.nauk[thesis, PhD of Philol. sciences]:10.01.04 – Dnipropetrovs’k, Dnipropetrovs’kyy nac. un-t[ Dnipropetrovsk National University], 2006. – 238 s
Koki Mitany "Akademiya Smehka" [The Akademy of Laugh]. —http://testlib.meta.ua/book/308716/read/
Sadokova A. R. Obrazy zhuravlia I vorona v yaponskih narodnyh primetah I poslovicah [Images of cranes and crows in Japanese folk signs and proverbs] // Molodoy uchenyy [Young scientist]. – 2016. – №27. – S.829–831. – URL https://moluch.ru/archive/131/36650/