Інтермедіальна специфіка збірки Поля Елюара та Мана Рея «Les Mains libres»
Анотація
Ця стаття є частиною більш ґрунтовного дослідження феномену «пікто-поезії» на матеріалах збірки Поля Елюара та Мана Рея «Les Mains libres».
Сюрреалізм як авангардистський напрямок не випадково привертає увагу сучасних українських і зарубіжних дослідників, адже саме він є уособленням кризи суспільства і мистецтва в цілому, яка є характерною для перехідних епох. Наукою добре досліджено історію течії, в основних рисах — її філософію, специфіку образотворення. «Білою плямою» залишається те, що можна було б назвати «морфологією» сюрреалістичної поезії, тобто система її жанрів. Дана стаття є внеском у розробку системи жанрів сюрреалізму, а саме внеском у розробку феномена «пікто-поезії», який практично не досліджений у сучасному літературознавстві. Адже, як відомо, саме в такі революційні часи, коли суспільство переживало переворот в усіх сферах життя, з'являється тенденція до змішання не тільки різних жанрів, але й видів мистецтва. Інтермедіальність є практичним втіленням синтезу мистецтв в одному творі і вважається однією з інтегральних рис естетики авангарду, а особливо — сюрреалізму. Це дослідження показує, як основні риси інтермедіальності знаходять своє вираження у візуальній поезії сюрреалістів, Поля Елюара зокрема, на прикладі збірки «Les Mains libres». Крім цього, аналіз одного з дуовіршів збірки доводить, що її поетика багата своєрідною асоціативністю, образністю на лінгвістичному рівні, взаємопроникненням кордонів, що доповнюється використанням у рамках «пікто-поезії» графічних художніх засобів, елементів фігурного вірша. Творча експлуатація ресурсів несвідомого як основного художнього методу дозволяє авторам ігнорувати кордони між різними видами мистецтва. Працюючи в різних сферах, художники органічно продовжують та поглиблюють твори одне одного: відбувається своєрідне вторгнення однієї художньої мови в іншу.
Завантаження
Посилання
Il'in, I. P. (1998). Postmodernizm ot istokov do konca stoletiya: Evolyuciya nauchnogo mifa. Moscow: Intrada [in Russian].
Shapoval, M. (2013). Intertekstualnist: istoriia, teoriia, poetyka : navch. posib. Kiev: «Kyiv. un-t» [in Ukrainian].
Kagan, M. S. (1972). Morfologiya iskusstva: Istoriko-teoreticheskoe issledovanie vnutrennego stroeniya mira iskusstv. Leningrad: «Iskusstvo» [in Russian].
Klement'eva, A. O. (2012). Ot videniya kak zreniya k videniyu i vidimosti (zhivopis' evropejskogo syurrealizma). Moscow: MGU im. M. V. Lomonosova. [in Russian].
Krivcun, O. A. (2016). Estetika: uchebnik dlya akademicheskogo bakalavriata. Moscow: YUrajt [in Russian].
Miroshnikova E. V. (2019). Mezhdu snom i yav'yu: syurrealisticheskie idei v knizhnoj grafike Valentiny Gross-Gyugo. Moscow. [in Russian].
Ustyugova, E. N. (2005). Globalizaciya i kul'tura: istoricheskij kontekst. Moscow: Filosofskie nauki. Retrieved from: http://www.academyrh.info/html/ref/20051205.htm [in Russian].
Balakian A. (1959). Surrealism: the road to the absolute. New York: The Noondaypress
Eluard, P. (2001). Donner. Voir. Paris: Gallimard.
Eluard, P. (2003). Poеsie. 1913-1926. Paris: Gallimard.
Hansen-Löve, A. A. (1983). Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wort- und Bildkunst // Dialog der Texte. Wiener Slawistischer Almanach. Wien: Sonderband.
Les mains libres de Paul Éluard, Man Ray (Dessin). (2013). Retrieved from: http://www.critiqueslibres.com/i.php/vcrit/37701 [in French].
Pelard E. (2013) La Poésie Graphique: Christian Dotremont, Roland Giguère, Henri Michaux et Jérôme Peignot. Retrieved from: http://lettres.sorbonne-universite.fr/IMG/pdf/Pelard_Emmanuelle_2013_position-de-these.pdf [in French].