Блюзнірчий вимір «Хреста на Сатурні» в однойменному романі Олеся Ульяненка
Анотація
Цьогоріч виповнюється десять років, як пішов із життя один із найталановитіших та найбільш контроверсійних сучасних українських письменників – Олесь Ульяненко. Проте його творчість і за життя не отримувала належної професійної рецепції остільки, оскільки з багатьох об’єктивних та суб’єктивних причин літературознавці та критики послуговувалися якщо не хибною, то принаймні не надто продуктивною фаховою методологією. І у зв’язку із цим мета пропонованої статті полягає у тому, аби на прикладі більш ніж суперечливого роману письменника «Хрест на Сатурні» запропонувати альтернативний до традиційних зразків варіант теоретико-літературного аналізу, ґрунтованого на засадах тілесно-міметичного методу розгляду художніх творів.
Внаслідок цього у процесі студій ідейно-художнього змісту роману «Хрест на Сатурні» стало можливим дійти висновків, за якими, по-перше, персонажі роману, вочевидь, функціонують за браком внутрішньої глибини як симулякри власної пласкості. Але, попри позірно пародійні конотації і попри награність діалогів та сурогатний штиб вчинків, дійові особи роману і перипетії, у центрі яких вони опиняються, все одно не втрачають на естетичній привабливості, бо їхнє функціонування визначає не те, що ці банальні постаті віддзеркалюють у дзеркалі твору, а те, що дзеркало твору віддзеркалює у цих тривіальних постатях.
А по-друге, наділеність цієї пласкості змістом зумовлюється подією інцесту, на чому і ґрунтується роман Олеся Ульяненка, адже письменник творить са́ме трагедію у найточнісінькому, себто давньогрецькому, сенсі цього поняття, відповідно до якого трагедія – це, з одного боку, історія, що визначається вкрай штучними формою та змістом, а з другого боку, це історія, що не просто завершується смертю, це історія, яка не може закінчитися нічим іншим, окрім смерті. Адже, либонь, тільки трагедія здатна унеможливити позбування людиною самої себе і її повернення до своєї тваринної сутності.
Завантаження
Посилання
Anonim (2005) Bulka pid nosom (Notatky z pryvodu opublikovanoi v lypnevomu chysli «Kurieru Kryvbasy» za 2004 povisti Olesia Ulianenka «Khrest na Saturni») [A bubble under the nose (Notes on the published novel by Oles Ulianenko «A Cross on Saturn» in a July issue of «Krivbas Curier» in 2004)]. Kalmiius, 1 (22), pp. 183–190.
Yenikolopov, S. N. (2012) Vzgliady na intsest v kontekste raznykh kultur i traditstyi. Sovremennoie sostoianiie problemy [Views on incest in the context of different cultures and traditions. The modern condition of the problem]. Psikhologo-pedagogicheskiie issledovaniia, 2. URL: https://psyjournals.ru/psyedu_ru/2012/n2/53447.shtml
Karatzuba, M. Yu. (2014) Arkhetyp intsestu yak porushenniia zaborony u slovianskii narodnii baladi [An incest archetype as a way to violate a prohibition in a Slavik folk ballad]. Komparatyvni doslidzhennia slovianskykh mov i literatur, 26, pp.170–176.
Levinton, G. A. Intsest [Incest]. URL: http://cult-lib.ru/doc/dictionary/myths-of-the-world/articles/44/incest.htm
Para, E. (2006) Intsest. Psikhologiia liubvi i seksualnisti [Incest. Psychology of love and sexuality]. Moskva: Isskustvo XXI vek, pp. 140–159. [in Russian]
Punina, O. (2016) Samotnyi henii: Oles Ulianenko: literaturnui portret [A lonely genius: Oles Ulianenko: a literary portrait]. Kuiv: Akademvydav. [in Ukranian]
Solovei, O. (2010) Inspirovane peklo [Incited hell]. Ukrainska literaturna hazeta, 6 (12). URL: http://litgazeta.com.ua/articles/inspirovane-peklo/
Stepula, N. (2012) Siuzhety: frahmenty prohram Nadii Stepuly na radio “Svoboda” [Stories: fragments of Nadiia Stepula’s program on radio «Svoboda»]. U zniatomu na plivku dni: Oles Ulianenko u spohadakh. Kyiv: Ukr. Priorytet, pp. 173–180.
Tenditna, N. M. (2009) Estetyka smerti u prozi Ye. Pashkovskoho ta O. Ulianenka [Ethics of death in prose of Ye. Pashkovski and O. Ulianenko]: aftoref. na zdobuttia nauk. stupenia kand. filol. nauk : spets. 10.01.01 “Ukrainska literature”. Kirovohrad. URL: https://revolution.allbest.ru/culture/00592836_0.html
Ulianenko, O. (2011) Bez tsenzury: interviu [Uncensored: Interview]. Kyiv: Makhaon-Ukraina. [in Ukranian]
Ulianenko, O. (2004) Khrest na Saturni: Istoriia odnoho kohannia [A cross on Saturn: a story of one love]. Kurier Kryvbasu, 176, pp. 3–55.
Ulianenko, O. (2004) Khrest na Saturni: Istoriia odnoho kohannia [A cross on Saturn: a story of one love]. Kurier Kryvbasu, 177, pp. 53–102.
Chyk, D. (2015) Motyv intsestu v povisti H. Kvitky-Osnovianenka “Lozhnuie poniatiia” ta romani M. G. Liuisa [An incest motif in the novella «Wrong Ideas» by G. Kvitka-Osnovianenko and the novel «The monk: a romance» by M. G. Lewis]. Literaturnyi protses: metodolohiia, imena, tendetsii, 6, pp. 150–153.
Shteinbuk, F. M. (2007) Zasady tilesnoho mimetyzmu u tekstovykh stratehiiakh postmodernistkoi literatury kintsia XX [Principles of corporal mimetism in text strategies of postmodernism literature at the end of XX – at the beginning of XXI century]. Kuiv: Pedahohichna presa. [in Ukranian]
Shteinbuk, F. M. (2009) Tilesnist – mimezis – analiz (Tilesno-mimetychnyi metod analizu khudozhnikh tvoriv) [Corporality – mimesis – analysis (Corporal-mimetic method to analyze fiction works]. Kuiv: Znannia Ukrainy. [in Ukranian]
Shteinbuk, F. (2013) Ukrainska literature u konteksti tilesno-mimetychnoho metodu [Ukrainian literature in the context of the corporal-mimetic method]. Simferopol: VD «Arial». [in Ukranian]
Shteinbuk, F. (2014) Konverhentsiia tilesnykh mokrotoposiv u suchsnii svitovii literature [Convergence of corporal microtopoi in modern world literature]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho. [in Ukranian]
Freud S. Totem et tabou (1912–1913). Paris: Gallimard, 1993. 368 p.
Rank O. Das Inzest-Motiv in Dichtung und Sage: Grundzüge einer Psychologie des dichterischen Schaffens. Leipzig; Wien: F. Deuticke, 1912. 685 s.