Хореографічний код новелістики Володимира Корнійчука

  • Лариса Горболіс Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0003-4775-622X
Ключові слова: новела, герой, танець, сюжет, інтермедіальність, хореографічна композиція, музика

Анотація

У статті на матеріалі новел «Хризантема» (У ритмі вальсу), «Викрадали Ксеню, викрадали…» (Напівфеєрія у ритмі танго), «Олекса» (Трагіполька на два боки), «Ми танцюємо» (У ритмі запального гопака) сучасного українського письменника Володимира Корнійчука досліджується специфіка художнього втілення хореографічного матеріалу на різних рівнях – жанровому, сюжетотворчому, настроєво-інтонаційному, проблемно-тематичному, образотворчому, ритмічному, синтаксичному. Кожен твір, з огляду на підзаголовки, має свій хореографічний код, що розкриває приховану мелодичну лінію, увиразнює подієвість, маркує динамічний малюнок твору у відповідне смислове русло, адже завдяки танцю (його мотивам) твори В. Корнійчука збагачуються новими психологічними змістами, створюючи оригінальну образну модель. Танець у новелах письменна реалізується у різних художньо-смислових форматах.Вальс у «Хризантемах» рухає сюжет, є кульмінацією стосунків героїв, промовистий виразник почуттів персонажів. Художнє освоєння в новелі «Викрадали Ксеню, викрадали…» танцювальної форми танго – вдала спроба автора оновити сучасну малу прозу. Музична форма польки майстерно витримана в творі «Олекса», ритмічний малюнок новели «Ми танцюємо» увиразнюється за допомогою вербальних повторів (фрагментів репетиційної роботи з дитячим хореографічним колективом). Незважаючи на різноаспектність освоєння хореографічних конструкцій, спільним для новел є оригінально заявлений ритм. Інтермедіальний підхід до аналізу новел Володимира Корнійчука забезпечує різноаспектне й глибоке прочитання складних текстів, де музика й хореографічний матеріал є органічною складовою літературного твору, засобом характеристики героїв, їхнього складного світу переживань та емоцій. Пара текстуальність налаштовує читача на перспективний діалог із текстом, максимально сприяє декодуванню вербалізованих у тексті хореографічних показників – ритм, фігури, такт, драматизм ситуації, тональність міжособистісних стосунків виконавців танцю.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Лариса Горболіс, Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка

доктор філологічних наук, професор кафедри української мови та літератури

Посилання

Borovko, M. (2018) Halaktyka bolyu, abo rozdum nad knyzhkoyu «KoloroMuzyka slova» Volodymyra Kornyychuka.[A galaxy of pain, or reflection on the book «Colors of Music of the Word» by Volodymyr Korniychuk.] Literary Ukraine.13 hrudnya (p.10).

Vasilenko, L.M. (2015) Osnovni napryamky aktorskoyi maysternosti v khoreohrafiyi.[ Main directions of acting skills in choreography.].N.A. Seheda (Eds.), Mystetskaosvita: istoriya, sohodennya, perspektyvy: Proceedings of mizhnarodnoi naukovoyi konferentsiyi (pp. 27-31). Melitopol: Melitopol Bogdan Khmelnytsky State Pedagogical University [in Ukrainian].

Horbolis, L. (2018) Iz sekretiv tvorchosti Volodymyra Korniychuka: intermedialnyy vector osmyslennya. [From the Secrets of Volodymyr Korniychuk's Creativity: An Intermediate Vector of Thinking.] Word and Time. no. 6, pp. 22 -32.

Korniychuk, V. (2016) Kol’oroMuzykaslova. [Color of Music of the Word] Kyiv: Zhnets. [in Ukranian].

Bigus, O.O., Manshilin, O.O., Kondratyuk, D.O. et al. (2017) Suchasnyytanets. Osnovy teoriyi i praktyky [Modern Dance. Fundamentals of Theory and Practice]. Kyiv: Lira-K. [in Ukrainian]

Опубліковано
2020-01-09
Як цитувати
Горболіс, Л. (2020). Хореографічний код новелістики Володимира Корнійчука. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (83), 81-87. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-83-14
Розділ
Текст – контекст – інтертекст: спосіб моделювання художньої реальності