Літературна кінематографічність у творчості С. Колбас’єва (на прикладі оповідання «"Консервний" завод»)
Анотація
У статті представлений аналіз прийомів кінематографічної поетики в оповіданні С. Колбас’єва «„Консервний” завод». У корпусі постсимволістських текстів творчість цього автора як і раніше залишається перспективним матеріалом для вивчення, оскільки на сьогоднішній момент нам не вдалося відшукати масштабних філологічних досліджень, присвячених його спадщині.
У біографії С. Колбас’єва багато прогалин і темних місць. Проте енциклопедичні довідки свідчать про те, що він був другом М. Гумільова і разом із К. Вагіновим і М. Тихоновим перебував у літературній групі «Остров’яни».
Для аналізу нами було взято оповідання «„Консервний” завод »(інша назва — «Шинка з горошком»), написаний, очевидно, між 1923 і 1928 роками. Постсимволістські тексти взагалі тяжіють до використання прийомів кінематографа. Сама історична дійсність цього часу в якійсь мірі кінематографічна: причинно-наслідкові зв’язки порушуються, логіка втрачається, колишній цілісний світ розпадається на фрагменти, «монтажно» поєднані один з одним. Кіномова, таким чином, якомога краще відповідала потребам фрагментарної, мозаїчної епохи. Нам не вдалося знайти свідчень ставлення Колбас’єва до кінематографічного мистецтва, проте кінематографічні принципи використовував у своїй творчості його соратник по «Остров’янам» К. Вагін.
Перша частина оповідання наповнена прикметами «літературного кінематографа». У той же час, назвати цей текст зразком кінематографічної прози було б перебільшенням. Однак не можна не помітити, що поряд з М. Булгаковим, В. Каверіним, Л. Лунцем, В. Катаєвим, А. Гріном С. Колбас’єв тяжіє до естетики експресіонізму, що виражається наявністю елементів «експресивного кінематографа» в постсимволістських текстах зазначених авторів.
Завантаження
Посилання
Byichkov V. V. Estetika: uchebnik. Moskva: KNORUS, 2012. 528 s.
Golubkov M. M. Russkaya literatura XX veka. Posle raskola. Moskva: Aspekt Press, 2001. 267 s.
Kapinos E. V., Kulikova E. Yu. «Otkryitoe more» S. A. Kolbaseva: literaturnyiy kontekst i poetika // Kritika i semiotika. 2018. # 2. S. 101–126.
Kirichenko S. Eticheskie printsipyi hudozhnika-tvortsa v rasskazah S. A. Kolbaseva (S. Kolbasev i N. GumilYov) // Mova I kultura. 2013. Vip. 16, t. 6. S. 305–311.
Kolbasev S. A. „Konservnyiy” zavod. URL: http://az.lib.ru/k/kolbasxew_s_a/text_1928_konservnyj_zavod.shtml (data obrascheniya: 05.10.2019)
Kolbaseva G. S. Byil li rasstrelyan pisatel Sergey Kolbasev? URL: http://visz.nlr.ru/person/show/5851 (data obrascheniya: 05.10.2019)
Kreymer A. Odisseya kapitana Kolbaseva. URL: https://www.odessitclub.org/publications/almanac/alm_46/alm_46_206-211.pdf (data obrascheniya: 05.10.2019)
Martyanova I. A. Kinovek russkogo teksta: paradoks literaturnoy kinematografichnosti. Sankt-Peterburg: SAGA, 2002. 240 s.
Russkaya literatura XX veka. Prozaiki, poetyi, dramaturgi: biobibl. slovar: v 3 t.; pod red. N. N. Skatova. Moskva: OLM A-PRESS Invest, 2005. T. 2. Z – O. S. 231–232.
Terehina V. N. Ekspressionizm v Rossii: faktyi i suzhdeniya // Vestnik literaturnogo instituta imeni A. M. Gorkogo. 2016. # 1. S. 6–17.
Skorospelova E. B. Russkaya proza HH veka: ot A. Belogo («Peterburg») do B. Pasternaka («Doktor Zhivago»). Moskva: TEIS, 2003. 358 s.
Shlapakov P. V. Teatralizatsiya literaturyi v romane K. Vaginova «Bombochada» // Izvestiya Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiyskoy akademii nauk. 2010. T. 12. # 5(3). S. 818–821.