Екзистенційний модус смерті у збірці «Блокпост» Бориса Гуменюка

  • Валерія Матвієнко Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка
Ключові слова: модус смерті, екзистенційний досвід, міфологема, локус, часовий потік, форми пам'яті, цикл буття

Анотація

У статті зроблено спробу дослідити екзистенційний модус смерті у збірці Б. Гуменюка «Блокпост». Досліджено місце творчості письменника серед інших творів про війну в новітній українській літературі. Увагу закцентовано на традиційних образах та міфологемах, які письменник осмислює по-новому. Модус смерті у творчості письменника інтерпретується через специфіку зображення часово-просторової єдності, зокрема в тексті простежується лінійний часовий потік, у якому відображаються форми минулої пам’яті, категорія вічності та специфіка оприявлення національної пам’яті у житті після війни. Виявлено, що у більшості поезій збірки «Блокпост» спостерігається зміна локусу (перетин порогу дому, перехід зі світу живих у світ померлих). Модус смерті досліджується за допомогою філософських категорій екзистенціалізму, оскільки герої творів Б. Гуменюка щоразу опиняються в межових ситуаціях, які змінюють сприйняття життя та смерті. Часто в героїв збірки відбувається усвідомлення зміни власного «Я» після зустрічі зі смертю, проте це їх не лякає, а змушує гостріше відчути тонку межу двох світів, усвідомити, що смерть – це необхідна жертва війні. Для письменника характерне онтологічне сприйняття смерті, що проектується в систему буттєвих пріоритетів героїв. Образ смерті представлений багатьма проекціями й набуває характеру універсальної категорії, стає позатекстовим елементом. Досліджено, що у текстах Б. Гуменюка сон є допоміжною категорію у тлумаченні модусу смерті, оскільки саме у сні не існує межі між життям та смертю. Значну увагу зосереджено на ставленні героїв та автора-наратора до смерті, зокрема смерть набуває таких антиномічних означників: жертовна смерть та безглузда смерть.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Валерія Матвієнко, Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка

аспірантка

Посилання

Humeniuk, B. (2016) Blockpost [Blockpost]. Kyiv : Academia.

Melnyk, D. Vtecha z domu yak strategіia zdobuttya ekzistencіjnoi іdentichnostі [Escape from Home as a strategy of gaining existential identity]. [Elektronnyi source] Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoakl_2012_9_36

Рastuh, B. (2016) Metafіzika strazhdannya u «Vіrshah z vіjni» Borisa Gumeniuka. Divoslovo [Metaphysics of suffering in «Poems from War» by Boris Humeniuk]. Kyiv no 9, pp. 55–58.

Polіshchuk, Ya. (2016) Ars Masacrae, abo pro te, chi є poezіya na vіjnі. Slovo і Chas [Ars Masacrae or whether poetry is at war]. Kyiv no 7, pp. 3–11.

Polіshchuk, Ya. (2016) Vіjna ta lіteratura [War and literature]. Dnіpro no 2, pp. 186–194.

Todorova, S.M. Osoblivostі deyakih ekzistencіalіv personal'nogo buttya lyudini. [Feature of certain existential personal life of the person]. [Elektronnyi source] Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npmt_2013_1_36

Опубліковано
2020-01-09
Як цитувати
Матвієнко, В. (2020). Екзистенційний модус смерті у збірці «Блокпост» Бориса Гуменюка. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (83), 42-46. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-83-07
Розділ
Жанрові трансформації і розширення дискурсивних властивостей художнього тексту