Імагологічні моделі у трилогії «Експедиція „Гондвана”» Леоніда Тендюка

  • Ілона Смаглій Український державний хіміко-технологічний університет https://orcid.org/0000-0002-9900-6167
Ключові слова: імагологія, свій, чужий, інший, ворог, опозиція, модель

Анотація

У статті досліджується проблематика імагології на матеріалі трилогії «Експедиція „Гондвана”» Л. Тендюка. Розглянуто основоположний для імагології концепт «свої» – «чужі», порушуються питання стереотипів національного мислення щодо образів інших народів, зокрема й таких, з якими існують ворожі або дружні стосунки. При цьому образ «чужого», розкриваючись через рецептивно-оцінювальний апарат, характеризує власне суб’єкт з його самосвідомістю і системою цінностей. Протистояння у творі двох ворогуючих країн – Радянського Союзу та Америки – втілюється в моделі «свій» ↔ «абсолютно чужий». Усвідомленні героєм Василем Гайовим та його товаришами «неоднорідності» «чужих» свідчить про суб’єктивну симпатію як базис імагологічних уявлень. Їхні уявлення про «хороших» американців втілюються в моделі «свої» ↔ «чужі, які потенційно можуть бути своїми». Знайомство головного героя із в’єтнамцем Чангом переводить останнього в стан «свого» і скріплюється довірою та взаєморозумінням іх ним та іншими піддослідними в’єтнамцями. Така модель взаємин будується за схемою «я (свій)» ↔ «абсолютно чужий» → «свій». Під цю схему підпадає і знайомство з Лотою, яка безапеляційно визнається за «свою», хоча й працює на ворога. Зустріч дослідників із тубільцями атолу Хібоко репрезентує зіткнення різних культур, але під час спілкування між ними опозиційна модель «свій» − «чужий» трансформується в ієрархічну, бо аборигени визнають вищість прибульців як богів. Перебування моряків серед тубільців можна зобразити як модель «я (свій)» → «чужий». «Свій» простір на кораблі «Садко» для героя Гайового засвідчений рецепцією на тактильному, вербальному, гастрономічному, мистецькому рівнях. Корабель як мінімодель рідної землі стає центром упорядкованого «свого» простору, що протиставляється хаосу «чужого».

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ілона Смаглій, Український державний хіміко-технологічний університет

кандидат філологічних наук, доцент кафедри українознавства

Посилання

Voitovych, V. (2005) Ukrainska mifolohiia [Ukrainian mythology]. Kyiv : Lybid. [in Ukranian]

Kotova, S. (2015) «Obraz chuzhoho» i «obraz voroha»: «imaholohiia» v suchasnykh mizhdystsyplinarnykh humanitarnykh doslidzhenniakh [«The image of a stranger» and «enemy image», «imagology» in the modern interdisciplinary humanities researches]. Visnyk KNU imeni T.Shevchenka. no. 14, pp. 20–24.

Leontovich, O. (2004) Russkie i amerikantsyi: paradoksyi mezhkulturnogo obscheniya [Russians and americans: paradoxes of intercultural communication]. Volgograd : Peremena. [in Russian]

Lotman, Yu. (2010) Semiosfera [Semiosphere]. Sankt-Peterburg : Iskusstvo–SPb. [in Russian]

Mironov, V. (2005) Filosofiya i metamorfozyi kulturyi [Philosophy and metamorphoses of culture]. Moscow : Aletey. [in Russian]

Posokhov, S. (2016) «Svoi, «chuzhi», «inshi»: problemy ta perspektyvy imaholohii» [«Yours», «stranger», «others»: problems and perspectives of the imagology»]. Kharkivskyi istoriohrafichnyi zbirnyk. vol. 15, pp. 28–41.

Tendiuk, L. (1989) Ekspedytsiia «Hondvana» [Gondwana „Expedition”]. Kyiv : Veselka. [in Ukranian]

Leerssen, J. [Imagology: history and method]. URL : http://www.imagologica.eu/ pdf/historymethod.pdf

Опубліковано
2020-01-09
Як цитувати
Смаглій, І. (2020). Імагологічні моделі у трилогії «Експедиція „Гондвана”» Леоніда Тендюка. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (83), 16-20. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-83-02
Розділ
Жанрові трансформації і розширення дискурсивних властивостей художнього тексту