Мотив любовної туги та варіативність жіночих образів у структурі комплексу «туги життя» («l’ennui de vivre»)

  • Анастасія Дмитрівна Онопрієнко Херсонській державний університет https://orcid.org/0000-0001-6685-586X
Ключові слова: мотивний комплекс, «l’ennui de vivre», мотив любовної туги, жіночий образ, «femme fatale», «прекрасна дама»

Анотація

У статті розглянуто зв'язок мотиву любовної туги з мотивним комплексом «туги життя» («l’ennui de vivre»), досліджено специфіку його реалізації в жіночих образах поезії французького та російського символізму.

Окрім внутрішнього конфлікту, для декадентського світовідчуття характерною є опозиція «я – інший», у тому числі – конфлікт чоловічого та жіночого первнів, що є основним фактором виникнення мотиву любовної туги. Жіночим образам епохи декадансу властива амбівалентність. Із одного боку, жінка для декадентського ліричного героя – ница істота, втілення тваринного начала. Пристрасть до неї має руйнівний характер, а образ жінки набуває рис «femme fatale». З іншого боку, одночасно набуває розвитку романтична концепція «прекрасної дами», жінки-янгола, образ якої позбавлений еротичного контексту і втілює у собі недосяжний ідеал, прагнення до якого лише підкреслює жах буття та суб’єктивне відчуття «l’ennui de vivre». У російській поезії символізму зв'язок любовних мотивів із «тугою життя» розкривається в основному через мотиви розлуки, втраченого кохання. Мотив утраченого кохання споріднює інтимну лірику І. Анненського і П. Верлена. Натомість, у поезії В. Брюсова любов постає як непримиренний гендерний конфлікт, дуель між чоловіком і жінкою, приреченими на фатальну пристрасть.

Таким чином, мотив любовної туги входить до структури мотивного комплексу «l’ennui de vivre» через специфіку реалізації жіночих образів та ставлення до них ліричного героя. В інтимній ліриці французькі та російські символісти акцентували на руйнівному характері фатальної любовної туги. Така інтерпретація кохання-пристрасті є загалом характерною для декадентського світовідчуття, проте конкретні вияви цього мотиву в поезії є індивідуальними.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Анастасія Дмитрівна Онопрієнко, Херсонській державний університет

викладач загальноуніверситетської кафедри світової літератури та культури імені проф. О. Мішукова

Посилання

Annenskiy I. Polnoye sobraniye stihotvoreniy. URL: http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=176046 (data zvernennia: 26.09.2016)

Berdiayev N. O naznachenii cheloveka. M.: Respublika, 1993. 320 s.

Berdiayev N. Smysl tvorchestva. M.: AST, 2002. 678 s.

Bodler Sh. Poezii. K.: Dnipro, 1989. 357 s.

Bodler Sh. Tsvety zla. M.: Nauka, 1970. 480 s.

Briusov V. Perevody. URL: http://bryusov.lit-info.ru/bryusov/perevod/perevod.htm (data zvernennia: 10.10.2018).

Briusov V. Sobraniye sochineniy: v 7 t. M.: Hudozhestvennaya literatura, 1973. T. 1. 672 s.

Briusov V. Sobraniye sochineniy: v 7 t. M.: Hudozhestvennaya literatura, 1974. T. 3. 696 s.

Kihney L. Innokentiy Annenskiy: veschestvo suschestvovaniya i obraz perezhyvaniya. URL: http://annenskiy.lit-info.ru/annenskiy/articles/kihnej-veschestvo-suschestvovaniya/vvedenie.htm (data zvernennia: 15.10.2018)

Kolobayeva L. Kontseptsyia lichnosti v russkoy literature rubezha ХІХ – ХХ vv. M.: MGU, 1990. 336 s.

Kosikov G. Sharl Bodler mezhdu “vostorgom zhyzni” i “uzhasom zhyzni”. URL: http://philology.ru/literature3/kosikov-93.htm (data zvernennia: 19.10.2016).

Kyerkegor S. Strah i trepet. M.: Kulturnaya revoliutsyia, 2010. 488 s.

Mifologicheskiy slovar. M.: Sovietskaya entsyklopediya, 1990. 672 s.

Onopriienko A. Toska po idealu v stihotvorenii Sh. Bodlera “S yevreykoy beshenoy prostiortyi na posteli…” (“Une nuit que j’étais près d’une affreuse juive…”). Troyandy y vynograd: fenomeny estetychnogo i pragmatychnogo v literature ta kulturi: zb. nauk. materialiv konferentsiyi (Berdiansk, 27 – 28 veresnia 2018 r.). Berdiansk: BDPU, 2018. S. 123 – 124.

Russkaya literature rubezha vekov (1890-ye – nachalo 1920-h godov). M.: IMLI RAN, Naslediye, 2001. Kn. 2. 768 s.

Sologub F. Zaklinatelnitsa zmey: Romany. Rasskazy. M.: Terra, 1997. 734 s.

Sologub F. Polnoye sobraniye stihotvoreniy i poem: v 3 t. SPb.: Nauka, 2014. T. 2. Kn. 1. 992 s.

Fonova Ye. Vospriyatiye Sh. Bodlera vo Frantsii, Belgii i Rossii v epohu simvolizma : dis. cand. filol. nauk: spets. 10.01.03 “Literatura narodov stran zarubezhya (s ukazaniyem konkretnoy literatury)”. M., 2009. 278 s.

Hanzen-Liove A. Russkiy simvolizm. Sistema poeticheskih motivov. Ranniy simvolizm. SPb.: Akademicheskiy proekt, 1999. 512 s.

Chukovskiy K. Valeriy Briusov. Chukovskiy K. Sobraniye sochineniy: v 6 t. M.: Hudozhestvennaya literatura, 1966. T. 6. S. 48 – 65.

Eliade M. Luna i mistika luny. URL: https://refdb.ru/look/1584193-pall.html (дата звернення: 23.08.2018)

Baudelaire Ch. Les Fleurs du Mal. URL: http://www.gutenberg.org/files/6099/6099-h/6099-h.htm (data zvernennia: 16.11.2016).

Pierrot J. The decadent imagination, 1880-1900. Chicago: Univ. of Chicago press, 1981. 309 p.

Verlaine P. Oeuvres complètes de Paul Verlaine, Vol. 1 Poèmes Saturniens, Fêtes Galantes, Bonne chanson, Romances sans paroles, Sagesse, Jadis et naguère. URL: http://www.gutenberg.org/files/15112/15112-h/15112-h.htm (data zvernennia: 14.10.2016).

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
Онопрієнко, А. Д. (2019). Мотив любовної туги та варіативність жіночих образів у структурі комплексу «туги життя» («l’ennui de vivre»). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (82), 51-57. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-82-08
Розділ
Некласичні парадигми в літературі ХХ – ХХІ століть