Ідея вічного повернення в малій прозі символістів та типи контекстів її функціонування

  • Ольга Миколаївна Каленіченко Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0002-2412-9154
Ключові слова: символізм, ніцшеанська ідея вічного повернення, мала проза, конфлікт прозріння, соловйовська тріада

Анотація

В статті виявляються типи контекстів, в яких функціонує ідея вічного повернення в малій прозі символістів.

До першого типу контекстів відносяться твори, які спираються на претексти. В великодніх оповіданнях «Сон, що тішить», «Шлях в Еммаус» та «Шлях в Дамаск» Ф. Сологуб транспонує євангельські сюжети в сучасність та, спираючись на ніцшеанську ідею вічного повернення, підкреслює їх важливість для теперішнього часу. В новелі «Лоенгрін» Сологуб транспонує легендарно-міфологічний сюжет Р. Вагнера, який композитор запозичив з середньовічних німецьких легенд та сказань, в сучасний буржуазний світ та виявляє відповідності між минулим і сьогоденням. Звертання до алюзій та ремінісценцій при характеристиці героїв допомагає автору розкрити їх відміну від героїв вагнеровської опери.

Новели, в яких письменники створюють власні міфи, мають відношення до другого типу контекстів. Це «Принцеса Зара» М. Гумільова, «Вигадка (Вечірнє оповідання)» З. Гіппіус та «Мармурова голівка» В. Брюсова.

В «Принцесі Зарі» автор пропонує витончений міф про непорочну красу Світлої Діви лісів, яка періодично змінює зовнішню оболонку. Свій міф Гумільов вплітає в мальовничу картину, що насичена африканською екзотикою та актуалізує зір, слух, дотик та нюх читача.

В новелі «Вигадка» Гіппіус створює парадоксальну ситуацію, коли героїня, стоячи на порозі дорослого життя, дізнається про нього у всіх подробицях, що дозволяє письменниці підняти питання – чи потрібно людині знати своє майбутнє та чи можна, дізнавшись про нього, змінити його та осмислити своє життя.

«Мармурова голівка» Брюсова – це складний «текст-міф», написаний у формі рондо, який художньо організовується символістськими уявленнями про роль Краси / Мистецтва в житті людини та про протиставлення Краси сірій прозі життя. «Мармурову голівку» можна розглядати і як новелу конфлікту прозріння, що розкриває морально-психологічну кризу героя. Розвиток внутрішнього конфлікту новели сюжетно реалізовано Брюсовим у формі, яка спирається на уявленні В. Соловйова про тріаду світового розвитку: теза – антитеза – синтез.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ольга Миколаївна Каленіченко, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського

доктор філологічних наук, професор кафедри театрознавства

Посилання

Bryusov, V.YA. (1993). Ognennyy angel: Roman, povesti, rasskazy [Fiery Angel: Novel, novels, stories]. Saint Petersburg: Severo-Zapad.

Bryusov, V.YA. V.2. et al. (1987). Sochineniya: Stat'i i retsenzii 1893-1924, iz knigi «Dalekiye i blizkiye», Miscellanea [Works: Articles and reviews 1893-1924, from the book “Distant and close”, Miscellanea]. (Vols. 1-2). Moscow: Khudozhestvennaya literature.

Gippius, Z.N. (1994). Vymysel. Vecherniy rasskaz. Novella serebryanogo veka: sbornik [Fiction. Evening story. Silver Age Novel: Collection]. M.: TERRA.

Gofman, E.T.A. V.1. et al. (1991). Sobraniye sochineniy [Collected Works]. (Vols. 1-6). Moscow: Khudozhestvennaya literature.

Gumilev, N. V.4. et al. (1991). Sobraniye sochineniy [Collected Works]. (Vols. 1-4). Moscow: Terra.

Dubinina, L.A. (2015). Poetyka maloyi prozy V.YA. Bryusova 1900 – 1910 rokiv [Poetry of Little Prose V.Ya. Bryusova 1900-1910 years]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv.

Kalenichenko, O.N. (2000). Sud'by malykh zhanrov v russkoy literature kontsa XIX - nachala XX veka (svyatochnyy i paskhal'nyy rasskazy, modernistskaya novella) [The fates of small genres in Russian literature of the late XIX - early XX centuries (Christmas and Easter stories, modernist novels)]. Volgograd: Peremena.

Mints, Z.G. (1979). O nekotorykh «neomifologicheskikh» tekstakh v tvorchestve russkikh simvolistov [On some "neo-mythological" texts in the works of Russian Symbolists ]. Uchenye zapiski Tartu University, 459, 76-120.

Mozheyko, M.A. (2002). Vechnoye vozvrashcheniye. Istoriya filosofii: entsiklopediya [Eternal return. History of Philosophy: Encyclopedia]. Minsk: Interpressservice; Book House.

Skonechnaya, O. (2015). Russkiy paranoidal'nyy roman: Fedor Sologub, Andrey Belyy, Vladimir Nabokov [Russian paranoid novel: Fedor Sologub, Andrei Bely, Vladimir Nabokov]. Moscow: New Literary Review.

Sologub, F.K. V.14. et al. (1913). Sobraniye sochineniy: Neutomimoye [Collected Works: Indefatigable]. (Vols. 1-20). Saint Petersburg: Sirin.

Sologub, F.K. V.12. et al. (1914). Sobraniye sochineniy: Kniga stremleniy [Collected Works: Book of Aspirations]. (Vols. 1-20). Saint Petersburg: Sirin.

Faritov, V.T. (2018). Ideya vechnogo vozvrashcheniya v russkoy poezii XIX - nachala XX vekov [The idea of eternal return in Russian poetry of the XIX - early XX centuries]. Saint Petersburg: Aleteyya.

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
Каленіченко, О. М. (2019). Ідея вічного повернення в малій прозі символістів та типи контекстів її функціонування. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (82), 45-50. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-82-07
Розділ
Некласичні парадигми в літературі ХХ – ХХІ століть