Метафікціональна поетика роману Віктора Пєлєвіна «iPhuck 10»

  • Павло Миколайович Бабай Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1955-8306
Ключові слова: метанаратив, метафікціональність, екфрасис, інтермедіальність, інтердискурсивність

Анотація

У статті аналізуються способи художньої реалізації естетико-рефлективного комплексу метафікції в романі Віктора Пєлєвіна «iРhuck 10» (2017). Прослідковується метанаративна структура роману, яка будується із залученням особливого типу наратора – літературного симулятора, який одночасно є немовби сумою всіх накопичених культурою форм письма, тезаурусом-архівом, з іншої сторони підриває основи своєї ж оповіді оголенням пустотної природи й екзистенціальної проблематичності оповідного «я» і сприймаючого «ти». Метатекстуальна проблематика актуалізується на рівні базових для естетичної комунікації дейктичних структур мовлення. Подальший предмет вивчення – спосіб ізоморфного сполучення сюжетно-мотивної подієвої динаміки із семантикою низки екфрастично описуваних і проінтерпретованих в оповіді арт-об'єктів різної медіально-семіотичної природи. Завдяки подвійній функції диєгетичного наратора як суб'єкта оповідання і його об'єкта одночасно створюється ефект еквівалентності різних метамов і дискурсів у рамках основних концептуальних розгорнутих метафор і символічних конструкцій роману. Завдяки цьому можна говорити як про метанаративність, так і про метафікціональність поетики роману. Метафікціональна рефлексія продуктивно корелює з авторськими антропологічними концепціями. Зокрема, у сюжеті творця-самозванця сполучається наскрізний пєлєвінський мотив страждання й болі як фундаментальних характеристик людського буття з болем як невід'ємною якістю й джерелом творчості. Програмний алгоритм вирощується як свідома особистість для створення творів мистецтва, і її творці підсилюють скорботу, тривогу й переживання безглуздості існування, щоб творчість була справжньою. Люди ж випробовуються спокусою деміургії, зустріччю з Іншим, затребуваністю особистісної самотрансценденції. У такий спосіб авторові вдається ізоморфно сполучити метафікціональну поетику й екзистенціальну антропологію роману.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Павло Миколайович Бабай, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії російської літератури

Посилання

Bodrijjar Zh. Sovershennoe prestuplenie. Zagovor iskusstva. M. : Gruppa Kompanij «RIPOL klassik» / «Pangloss», 2019. 347 s.

Vajngurt Ju. Svoj sredi drugih: koncepcija chitatelja u Pelevina // NLO, 2018, № 1 URL: https://magazines.gorky.media/nlo/2018/1/svoj-sredi-drugih-konczepcziya-chitatelya-u-pelevina.html (data obrashhenija 23.09.2019)

Pelevin V. O. iPhuck 10. M. : Izdatel'stvo «Je», 2017. 416 s.

Pelevin V.O. T. M. : Jeksmo, 2009. 384 s.

Uspenskij B. A. Ego loquens. Jazyk i kommunikacionnoe prostranstvo. M. : RGGU, 2007. 320 s.

Опубліковано
2019-11-24
Як цитувати
Бабай, П. М. (2019). Метафікціональна поетика роману Віктора Пєлєвіна «iPhuck 10». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (82), 100-104. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-82-15
Розділ
Інтермедіальність та інтердискурсивність сучасної культурної епістеми