Візуалізація его-наративу в сучасному подорожньому тексті

  • Олена Володимирівна Юферева Національний педагогічний університет ім. М. П.Драгоманова https://orcid.org/0000-0003-4700-8002
Ключові слова: тревел-блог, травелог, наратив, фотографія, візуальний текст, портрет

Анотація

Представлена стаття є спробою наративного і семіотичного аналізу візуального тексту в травелогах блогерів з акцентом на особливостях саморепрезентації наратора. Зазначається, що в українській гуманістиці бракує наукового висвітлення проблеми взаємодії фотографії та літературного тексту. У зв’язку з цим розглядаються провідні концепти дослідження автобіографії та фотографії, розроблені в західноєвропейських міждисциплінарних студіях: «автопортретичний пакт», «трансмедіальний наратив», «фототекстуальність».  Основними завданнями роботи є: визначення особливостей кореляції візуального та вербального в тексті, опис засобів текстуалізації подорожнього досвіду, пояснення змістових змін у травелозі під впливом фотографії. Також дотичним аспектом розгляду проблеми є те, наскільки фотографія, що покликана об’єктивувати спостереження, причетна до формування уявних образів, у тому числі авторського Я.

 У роботі аналізується специфіка фотопортретів та їх функціонування у візуальному наративі.  Одним зі значних явищ, яке фіксується у випадку появи зображення наратора/персонажа на світлинах, є зародження умовної позиції «стороннього спостерігача», а також розігрування аутентичності. Схожість мотивів показу людини, стереотипність стилістики візуальної оповіді сприяє формуванню утопічного образу подорожі, позначається на утворенні уявних рис простору. Автор статті зосереджується на таких ознаках, як дистанція уявно стороннього погляду, семантика віддалених планів, знак «відсутності пози», візуальна репрезентація ролі «ми – подорожні». Фотографії розглядаються в контексті наративної структури травелогів. Наприклад, відношення між тим, про що розповідається і тим, що показується, розриви між ними вказують на особливості фокалізації та використання прийому двотекстності, зіткнення оцінок, смислових позицій наратора і автора.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олена Володимирівна Юферева, Національний педагогічний університет ім. М. П.Драгоманова

доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри світової літератури та теорії літератури

Посилання

Zub, O. (2019) Yordaniya – Blizkiy svit v miniatyuri. Retrieved from URL: https://openmind.com.ua/category/blog/travel/middle-east/

Kak samomu poehat na Kanarskie ostrova: podrobnyiy plan. (2019) Retrieved from URL: http://lifeistravel.com.ua/ispaniya/item/1402-kak-samomu-poekhat-na-kanarskie-ostrova-podrobnyj-plan.html

Lotman, Yu.M. (2002) Teatralnyiy yazyik i zhivopis (K probleme ikonicheskoy ritoriki) In: Lotman Yu.M. Stati po semiotike kulturyi i iskusstva (Seriya «Mir iskusstv»). St. Petersburg: Akademicheskiy proekt, 388 – 400. Retrieved from URL: http://philologos.narod.ru/lotman/theatre.htm

Literatura na poli media. Zbirka naukovih prats viddilu teoriyi literaturi ta komparativistiki Institutu literaturi im. T.G. Shevchenka NAN Ukrayini (2018) / Red. T. I. Gundorova, G.M. Sivachenko. Kyiv.

Malov, Dm. (2014) Po Burgundii na barzhe. Retrieved from URL: https://2f.ru/2014/10/20/burgundy-penichette-1/

Reka Mrtvitsa, kanon, Danilov most i skazochnyiy les. (2019) Retrieved from URL: https://diary.travel/chernogoriya/reka-mrtvica-canyon-danilov-most-i-skazochnyj-les

Ontologiya literaturi v suchasnih komunikativnih umovah: [monografiya] (2016) / gol. red. O. V. Pronkevich ; N. V. Yablonovs-ka, A. L. Tatarenko, O. V. Pronkevich, N. M. Lebedintseva, H. B. Pavlyuk, T. P. Ostapchuk, S. P. Matsenka, B. V. Storoha. – Mikolayiv: Vid-vo ChDU Im. Petra Mogili.

Shmid, V. (2008) Narratologiya. 2-e izd. Moscow: Yazyiki slavyanskoy kulturyi.

Essueyra, Maroko – vlyubitsya za tri dnya. (2019) Retrieved from URL: http://lifeistravel.com.ua/praktika-puteshestvij/aziya-m/item/1395-essuejra-marokko-vlyubitsya-za-tri-dnya.html

Yufereva, O. V. (2018) Vizualne/verbalne u travelogah blogerIv: strukturniy aspekt. In: Literatura v konteksti kulturi. Kyiv: Vid. dim Dm. Burago. Vip. 29, 162 – 169.

Adams, D. T. (2000) Light Writing and Life Writing. Photography and Autobiography. Chapel Hill – London: The University of North Carolina Press.

Brunet, F. (2009) Photography and Literature. London: Reaktion Books Ltd.

Cardell C., Douglass K. (2018) Visualizing lives: the “Selfie” as Travel Writing. In: Studies in Travel Writing,104 – 117.

Eisenlaur, V. Hoffman, Ch. (2010) Once upon a time in a blog…Storytelling in weblogs. In: Narrative Revisted: Telling a Story in the Age of New Media / ed. Ch.R. Horrman. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins publishing Company. 79 – 109.

Hölzl, I. (2008) Der Autoporträtistische Pakt: Zur Theorie des fotografischen Selbstporträts am Beispiel von Samuel Fosso. Paderborn: Wilhelm Fink. Verlag.

Kress, G. Leeuwen, van Th. (2006) Reading Images: The Grammar of Visual Design: 2nd Ed. New York: Routledge.

Rayan, M. – L. (2006) Avatars of Story (Electronic Mediations). Book 17. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Rug, L. (1997) Picturing Ourselves: Photography and Autobiography. Chicago: the University of Chicago Press.

Sweet, T. (1996) Photography and the Museum of Rome in Hawthorne’s the Marble Faun. In: Photo-textualities: Reading the Photographs and Literature / ed. M. Bryant. Newark, London: Associated University Press. 25 – 41.

Westley, H. (2016) Reading the Self and the Selfies. In: Comparative Studies, 13 (3), 371 – 390.

Опубліковано
2019-11-24
Як цитувати
Юферева, О. В. (2019). Візуалізація его-наративу в сучасному подорожньому тексті. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (82), 93-99. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-82-14
Розділ
Інтермедіальність та інтердискурсивність сучасної культурної епістеми