Інфернальний дискурс прози Леоніда Андрєєва

  • Андрій Михайлович Гомон Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» https://orcid.org/0000-0002-7280-9402
Ключові слова: інфернальний, демонологічний, чорт, диявол, іронічний, сміх, мотив

Анотація

Незважаючи на те, що з середини минулого століття андрєєзнавство розвивається бурхливими темпами, багато граней творчості письменника, як і раніше, залишаються «в тіні». Достатньою мірою це характерно і по відношенню до висвітлення андріївської демонології.

Інфернальний персонаж – фігура надприродного походження, що уособлює зло, деструктивне начало, термін «інфернальний» використовується поряд з визначенням «демонічний».

Значну частину прозової творчості Л. Андрєєва можна розглядати як своєрідну оригінальну «дьяволиаду» («гофманиаду»). Це твори на теми спокуси «надлюдського» («дьяволичного») розуму людини («Розповідь про Сергія Петровича» (1900), «Думка» (1902), «Пітьма» (1907), «Мої записки» (1908) та ін. ) і твори на теми диявола («Щось про чортів» (1901), «Про письменника» (1902), «Спокій» (1911), «Правила добра» (1912), «Щоденник Сатани» (1919)).

Деякі з них представляють собою розповіді, як би розказані дияволом  («Так було» (1905), «Бен-Товит» (1905), «Єлеазар» (1906), «Іуда Іскаріот» (1907), «Свідок істини» («Нерукотворний образ») (1915) та ін.); інші – історії, в яких диявол є сам дійовою особою ( «Спокій» (1911), «Правила добра» (1912), «Чорт на весіллі» (1915), «Щоденник Сатани» (1919) та ін.); треті –  в яких герої-люди, що поєднують в собі «надлюдину» і «диявола» і неінфернальні за походженням, займають місце носіїв деструктивності, тобто –   інфернальних героїв (Іван Копров –  «Життя Василя Фівейського» (1903), «дідусь» – «Мої записки» (1908), Норден  –  «Він (Розповідь невідомого)» (1913), Фома Магнус  –  «Щоденник Сатани» (1919 )).

У пізній творчості андріївська інфернальна тема зазнає істотної трансформації. Якщо на початку творчості це був диявол, допитливий щодо людини, то в подальшому уяву письменника займав парадоксально-безглуздий образ диявола, який хоче робити добро.

Протягом усього творчого шляху Л. Андрєєва в його художній прозі продовжував функціонувати іронічний демонологічний дискурс, який має велике значення та відіграє важливу роль для розуміння всієї творчості письменника в цілому. Він дозволяв Л. Андрєєву ставити «прокляті питання» життя людини, осмислюючи їх під антидидактичним кутом зору, а також протистояти новітнім ідеям ніцшеанства, позитивізму і богошукання, настільки поширеним на початку ХХ століття.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Андрій Михайлович Гомон, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат філологічних наук, доцент кафедри української, російської мов та прикладної лінгвістики

Посилання

Andreev L. N. Sobr. soch. v 6-ti t. M.: Khudozh. lit., 1990. T. 1. 639 s.

Andreev L. N. Sobr. soch. v 6-ti t. M.: Khudozh. lit., 1994. T. 3. 655 s.

Andreev L. N. Sobr. soch. v 6-ti t. M.: Khudozh. lit., 1994. T. 4. 639 s.

Andreev L. N. Sobr. soch. v 6-ti t. M.: Khudozh. lit., 1995. T. 5. 511 s.

Andreev L. N. Sobr. soch. v 6-ti t. M.: Khudozh. lit., 1996. T. 6. 720 s.

Gruzin Yu. V. Infernalnyy geroy russkoy prozy ХХ veka: istoki, tipologiya, transformatsiya: dis. … kand. filol. nauk. K., 2001. 231 s.

Dostoevskiy F. M. Polnoe sobranie sochineniy: v 30-ti t. L.: Nauka, 1976. T. 14. 512 s.

Dostoevskiy F. M. Polnoe sobranie sochineniy: v 30-ti t. L.: Nauka, 1976. T. 15. 624 s.

Yeremenko M. V. Mifopoetika tvorchestva Leonida Andreeva 1908–1919 gg.: avtoref. dis. ... kand. filol. nauk. Saratov, 2001. 19 s.

Kosenko A. A. Infernalnyy personazh folklornogo genezisa v proze Chekhova // Vіsnik Zaporіzkogo natsіonalnogo unіversitetu. Fіlologіchnі nauki. 2005. № 3. S. 70–74.

Literaturnoe nasledstvo. Gorkiy i Leonid Andreev: neizdannaya perepiska. M.: Nauka, 1965. T. 72. 630 s.

Moskovkina I. I. Proza Leonida Andreeva: zhanrovaya sistema, poetika, khudozhestvennyy metod: ucheb. posobie. Kharkov: Izd-vo KhGU, 1994. 152 s.

Moskovkina I. I. Smekh protiv cherta v proze N. V. Gogolya i L. Andreeva // Lіteratura ta kultura Polіssya. Nіzhin, 1999. Vip.12: Tvorcha spadshchina M. Gogolya. S. 188–196.

Moskovkina I. I. Mezhdu «pro» i «contra»: koordinaty khudozhestvennogo mira Leonida Andreeva: monografiya. Kh.: KhNU im. V. N. Karazina, 2005. 288 s.

Orden I. A. Retseptsiya motiva «dyavolskoe pari» v rasskaze Leonida Andreeva «Pokoy» // Vestnik sovremennykh issledovaniy. 2019. №1.6 (28). S. 280–282.

Pomyalovskiy N. G. Ocherki bursy. M.: GIKhL, 1954. 192 s.

Rekviem: sbornik pamyati Leonida Andreeva / pod. red. D. L. Andreeva i V. Ye. Beklemishevoy, predisl. V. N. Nevskogo. M.: Federatsiya, 1930. 283 s.

Chekhov A. P. Polnoe sobranie sochineniy i pisem v 30-ti t. M.: Nauka, 1976. T.4. 552 s.

Опубліковано
2019-11-24
Як цитувати
Гомон, А. М. (2019). Інфернальний дискурс прози Леоніда Андрєєва. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (82), 28-35. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-82-04