«Червоні помідори» Б. Чичибабіна: шлях поета і можливості вірша

  • Тетяна Анатоліївна Шеховцова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6270-6549
Ключові слова: Чичибабін, образ-символ, семантика, поетика, контекст, реальний коментар, «семантична поетика»

Анотація

У статті проведено цілісний семантичний, поетологічний і контекстуальний аналіз вірша російського поета Бориса Чичибабіна «Скінчуся, залишуся живим...» («Червоні помідори») з урахуванням дискусійних моментів існуючих інтерпретацій. Уточнено значення цього твору в особистісному і творчому становленні поета. Доповнено трактовку центрального символічного образу вірша «червоні помідори» і запропоновано реальний коментар до нього. Схарактеризовано архетипічні, фольклорні та літературні претексти вірша. Простежено семантичне навантаження всіх формальних компонентів вірша – композиції, строфіки, фоніки, метрики. Прокоментовано співвідношення зовнішнього, подієво-біографічного, і ліричного сюжетів вірша. Показано, що поетична конструкція залишається чи не єдиною опорою в розірваному, ворожому світі, де опинився в'язень, при цьому поряд з класичною строфікою поет використовує некласичну метрику – розмитий трьохіктний дольник, демонструючи можливості «вільного» вірша.

Виявлено точки дотику вірша Чичибабіна з «семантичною поетикою», створеною О. Мандельштамом і А. Ахматовою (розуміння зв'язку історії і людини, проникнення творчості в життя, перетворення слова в справу, співвіднесеність вірша з реальною ситуацією, поєднання узагальнено-філософського і конкретно-чуттєвого і т. ін.) Прозаїзацїя вірша проявляється у введенні сюжетних елементів, прихованій діалогізації, використанні розмовних інтонацій, грі часом, кінематографічності.

Автор статті приходить до висновку, що вірш молодого поета стає свідченням не просто ранньої творчої зрілості, а й особливої поетичної інтуїції: виявляючи підвищену семантизацію всіх елементів вірша і реалізацію перформативних можливостей поетичного висловлювання, чичибабінській текст співвідноситься з перспективними художніми відкриттями постсимволістської доби.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Тетяна Анатоліївна Шеховцова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор філологічних наук, професор кафедри історії російської літератури

Посилання

Abramovich S. D. Ritoriko-pateticheskoe nachalo v khudozhestvennom mire B. Chichibabina: («Krasnye pomidory» kak obraz-litota chuzhogo mira v stikhotvorenii «Konchus, ostanus zhiv li...») // Vestnik Krymskikh chteniy B. A. Chichibabina: sb. nauch. tr. Vyp. 4: B. A. Chichibabin v poeticheskom mire Rossii i Ukrainy. Simferopol: Krymskiy Arkhiv, 2008. S. 3–6.

Bahrianyi I. Sad hetsymanskyi. URL: https://www.ukrlib.com.ua/ books/printit.php?tid=29 (data obrashchenyia: 15.03.2019)

Bogoslavskiy M. Samostoyanie stikha, ili vstrecha dvukh poetik // Materialy Chichibabinskikh chteniy. 1995–1999. Kharkov: Folio, 1999. S. 13–28 s.

Vekshin G. V. Fonostilistika teksta: zvukovoy povtor v perspektive smysloobrazovaniya: avtoref. dis. … doktora filol. nauk: 10. 01. 02 – «Russkiy yazyk». Moskva, 2006. 48 s.

Velikorusskie narodnye pesni / Izdany prof. A. I. Sobolevskim. T. 5. Sankt-Peterburg: B. i., 1899. 644 s.

Gasparov M. L. Russkiy trekhudarnyy dolnik KhKh veka // Teoriya stikha / Pod red. V. Ye. Kholshevnikova. Leningrad: Nauka, 1968. S. 59–106.

Yegorov B. Yeda i pite u Borisa Chichibabina // «Pir – eto luchshiy obraz schastya» // Obrazy trapezy v bogoslovii i kulture / Pod red. Svetlany Panich i Iriny Yazykovoy. Moskva: Izd-vo BBI, 2016. 264 s. URL: http://ogrik2.ru/b/svetlana-panich/pir-eto-luchshij-obraz-schastya-obrazy-trapezy-v-bogoslovii-i-kulture/28673/boris-egoroveda-i-pite-u-borisa-chichibabina/18 (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Yegorov B. F. Tvorcheskaya zhizn Borisa Chichibabina. Sankt-Peterburg: Rostok, 2016. 192 s.

Zuienko M. O. Osoblyvosti indyvidualnoho styliu Borysa Chychybabina: dys. … kand. filol. nauk: 10.01.02 «Rosiiska literatura». Poltava, 2007. URL: https://mydisser.com/ru/catalog/view/312/780/19869.html (data obrashchenyia: 10.03.2019).

Ilyushin A. A. Russkoe stikhoslozhenie. Moskva: Vyssh. shk., 1988. 165 s.

Levin Yu. I, Segal D. M., Timenchik R. D., Toporov V. N., Tsivyan T. V. Russkaya semanticheskaya poetika kak potentsialnaya kulturnaya paradigma https://studfiles.net/preview/3349604/ (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Mify narodov mira: entsiklopediya: v 2 t. / Gl. red. S. A. Tokarev. T. 2: K–Ya. Moskva: Sov. entsiklopediya, 1992. 719 s.

Rakhlin F. Krasnye pomidory kushayte bez menya… URL: https://www.proza.ru/2011/06/25/1373 (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Rybakov B. A. Yazychestvo Drevney Rusi. URL: https://www.e-reading.club/bookreader.php/86163/Rybakov_-_Yazychestvo_Drevneii_Rusi.html (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Segal D. Literatura kak okhrannaya gramota. Moskva: Vodoley Publishers, 2006. 976 s.

Slovo o polku Igoreve // Biblioteka literatury Drevney Rusi: v 15 t. / Pod red. D. S. Likhacheva, L. A. Dmitrieva, A. A. Alekseeva, N. V. Ponyrko. Sankt-Peterburg: Nauka, 1997. T. 4: XII vek. URL: http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=4941 (data obrashcheniya: 10.03.2019).

Frizman L. G., Khodos A. E. Boris Chichibabin. Zhizn i poeziya. Kharkov: Konsum, 1999. 128 s.

Chichibabin B. A. V stikhakh i proze / Boris Chichibabin; izd. podgot. L. S. Karas-Chichibabina, L. G. Frizman; [otv. red. B. F. Yegorov]. Moskva: Nauka, 2013. 567 s. (Literaturnye pamyatniki)

Опубліковано
2019-08-29
Як цитувати
Шеховцова, Т. А. (2019). «Червоні помідори» Б. Чичибабіна: шлях поета і можливості вірша. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (81), 64-69. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-81-10
Розділ
Літературознавчі дослідження: теоретичні та прикладні аспекти