Урбаністичні мотиви у творчості Григорія Квітки-Основ’яненка

  • Ольга Іванівна Петренко Національний університет «Києво-Могилянська академія» http://orcid.org/0000-0002-3262-7866
Ключові слова: «міський текст», урбаністика, нова українська проза, Григорій Квітка-Основ’яненко

Анотація

У статті проаналізовано систему міських образів і мотивів у творчості Григорія Квітки-Основ’яненка. Усталилася думка, що урбанізм в українській літературі слугує синонімом модерності, на противагу рустикальності ХІХ ст. Проте місто й у минулі епохи було середовищем творення культури. Аналіз прози Г. Квітки-Основ’яненка із використанням урбаністичних студій засвідчує значний художній рівень осмислення міського життя як умоглядної конструкції та як соціальної практики. Дослідники його творчості, починаючи з ХІХ ст., найбільшою заслугою вважали іноваційне для української літератури звернення в його повістях та оповіданнях до сільської тематики, зображення персонажів з простолюду не в бурлескному регістрі, як це практикувалося раніше, а послуговуючись засобами високого стилю. Однак у фокусі художньої думки Г. Квітки-Основ’яненка було не лише сільське життя, а й побутування мешканців міст та містечок, їхні суспільні практики та константи міського уявного.
У роботі розглядається також рецепція барокових способів зображення урбаністичного простору в прозовому доробку автора: міста як земного втілення Небесного Граду («Козир-дівка»); урбаністичної топографії пекла («От тобі й скарб»), травестування сталих зворотів в описі міста («Конотопська відьма»). До того ж уявлення Г. Квітки-Основ’яненка щодо міського життя знайшли втілення у творчості наступного покоління письменників-романтиків і реалістів – зокрема, йдеться про опозицію села як осердя традиції та міста як простору асиміляції. Досліджено й кілька сценаріїв самореалізації персонажів-селянок у місті – від успішного втілення задуму до морального падіння. Г. Квітка-Основ’яненко наводить різні точки зору, не висловлюючи однозначно позитивного чи негативного ставлення до урбаністичного простору.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ольга Іванівна Петренко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

аспірант

Посилання

Вibliya abo Knyhy Svyatoho Pysma Staroho i Novoho Zapovitu (1962). Transl. by I. Ohiyenko. Toronto. 1523 p. (in Ukrainian).

Borzenko, O. (2007) Stanovlennia novoi ukrainskoi literatury v aspekti natsionalnoi mentalnosti ta biohrafizmu (I. Kotliarevskyi, P. Hulak-Artemovskyi, H. Kvitka-Osnovyanenko) (Extended abstract). Lviv: Lvivskyy natsionalnyy universytet im. I. Franka. 33 p. (in Ukrainian).

Veber, M. Poniatie i kategorii goroda. Gorod. Retrieved from: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/3597/3598. (in Russian).

Vilna, Ya. (2006). Ideino-estetychnyi fenomen tvorchosti H.Kvitky-Osnovyanenka: hermenevtychnyi aspekt (Extended abstract). Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi un-t im. Tarasa Shevchenka. 39 p. (in Ukrainian).

Golubev, S. (1883). Kievskii mitropolit Petr Mohyla i ego spodvizhniki. Opyt istoricheskogo issledovanyia. Kyiv: Typ. S. V. Kulzhenko. vol. 1. 1170 p. (in Russian).

Isichenko, Ihor, arkh. (2013). Aksiolohichnyi vymir khudozhnoho svitu Hryhoriia Kvitky-Osnovyanenka (povist «Dobre roby, dobre y bude»). Naukovi zapysky NaUKMA. Filolohichni nauky. vol. 150. P. 14–17. (in Ukrainian).

Kvitka-Osnovyanenko, H. (1982). Povisti ta opovidannya. Dramatychni tvory. Kyiv: Naukova dumka. 542 p. (in Ukrainian).

Kvitka-Osnovyanenko, H. (1981). Ukraintsy. Zibrannia tvoriv u 7-my tomakh. Kyiv: Naukova dumka. vol. 7. P. 84–89. (in Russian).

Kyrychenko, Yu. (2012). Avtor, opovidach, chytach u strukturi khudozhnoi prozy H. Kvitky-Osnovyanenka (Extended abstract). Kharkiv: Kharkiv. nats. un-t imeni V. N. Karazina. 19 p. (in Ukrainian).

Kyssa, V. (2016). Folklorni motyvy u tvorchosti Hryhoriya Kvitky-Osnovyanenka (Extended abstract). Odesa: ONU im. I.I. Mechnykova. 63 p. (in Ukrainian).

Musiiezdov, O. (2009). Kharkivska identychnist: uiavlennia pro misto ta yoho istoriiu yak chynnyky identyfikatsii. ece-urban. Seriia on-lain publikatsii Tsentru miskoi istorii Tsentralno-Skhidnoi Yevropy. vol 5. Lviv. Retrieved from: http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/8939/2/Musiyezdov_ukr_5.pdf. (in Ukrainian).

Radyshevskyi, R., Sverbyhuz V. (2006). Ivan Mazepa v sarmatsko-roksolanskomu vymiri vysokoho baroko. Kyiv: Prosvita. 552 p. (in Ukrainian).

Skovoroda H. (2016). Povna akademichna zbirka tvoriv. ed. by. L. Ushkalova. Kharkiv: Vydavets Savchuk O. 1400 p. (in Ukrainian).

Slovnyk movy tvoriv H. Kvitky-Osnovyanenka: u 3 t. (1979). M. Zhovtobriukh et al. vol. 2. Kharkiv: Kharkivskyi derzh. un-t im. O. M. Gorkogo. 680 p. (in Ukrainian).

Ushkalov L. (2003). «Vin napysav ―Marusyu» in: Kvitka-Osnovyanenko H. Ukrayinski povisti. Kharkiv: Ranok. P. 3–22. (in Ukrainian).

Ushkalov, L. (2012). Hryhorii Kvitka-Osnovyanenko. Kharkiv: Folio. 119 [1] p. (in Ukrainian).

Shcherbak, S. (2016). Tvory H. F. Kvitky-Osnovyanenka yak dzherelo doslidzhennya intellektualnoho dozvillya dvoryanstva Kharkivshchyny. Suchasna ukrayinska natsiya : mova, istoriya, kultura : materialy nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastyu z nahody 15-richchya kaf. ukrayinoznavstva, m. Lviv, 16 berez. 2016 r. Lviv: LNMU. P. 251–252. (in Ukrainian).

Iatyshchuk, O. (2009). Pobut ta zvychai ukrainskoho narodu v tvorchosti H. F. Kvitky-Osnovyanenka (Extended abstract). Lviv: Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha, Instytut narodoznavstva. 18 p. (in Ukrainian).

Опубліковано
2019-07-09
Як цитувати
Петренко, О. І. (2019). Урбаністичні мотиви у творчості Григорія Квітки-Основ’яненка. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (80), 20-25. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-80-03
Розділ
Філологічний факультет: історія створення, персоналії, напрями наукової діяльнос