Семантичний розвиток лексем σώφρων, σωφροσύνη і дериватів у давньогрецькій мові (від Гомера до Нового Завіту)

  • Олександр Вадимович Левко Інститут філології, Київський національний університет імені Тараса Шевченка (14, бульвар Тараса Шевченка, Київ, 01601, Україна) http://orcid.org/0000-0002-1259-0410
Ключові слова: давньогрецька мова, семантичні зміни, аксіологічна лексика, σωφροσύνη, цнотливість, розсудливість, Новий Завіт

Анотація

У статті досліджено еволюцію семантики лексем σώφρων, σωφροσύνη і дериватів у давньогрецькій мові на матеріалі корпусу текстів давньогрецької мови TLG, проведено зіставний аналіз їх контекстуальних значень у Новому Завіті та творах класичної доби. Встановлено, що семантика σωφροσύνη розширилася від етимологічно вмотивованого значення «здоровий глузд» до значень «розсудливість», «поміркованість», «стриманість», «покірність», «контроль над насолодами і бажаннями» у класичну добу та «невинність», «незайманість», «цнотливість», «утримання від статевих стосунків» у християнську епоху.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олександр Вадимович Левко, Інститут філології, Київський національний університет імені Тараса Шевченка (14, бульвар Тараса Шевченка, Київ, 01601, Україна)

кандидат філологічних наук, доцент кафедри загального мовознавства, класичної філології та неоелліністики

Посилання

Література

Boulter P. N. «Sophia» and «Sophrosyne» in Euripides' «Andromache» / P. N. Boulter // Phoenix. – Vol. 20/1. – 1966. – P. 51–58.

Demos R. A Note on Σωφροσυνη in Platos' Republic / R. Demos // Philosophy and Phenomenological Research. – Vol. 17/3. – 1957. – P. 399–403.

Kanavou N. A Husband is More Important Than a Child / N. Kanavou // Mnemosyne. – Vol. 68/6. – 2015. – P. 937–955.

Klein S. Drucker's Knowledge Society and Socratic Sōphrosynē / S. Klein // Business & Professional Ethics Journal. – Vol. 12/4. – 1993. – P. 51–71.

Liddell H. G. Greek-English Lexicon / Henry George Liddell, Robert Scott and Sir Henry Stuart Jones. – Oxford : Clarendon Press, 1996. – 2042 p.

Matuszewski R. Eros and Sophrosyne : morality, social behaviour and paiderastia in 4th-century B.C. Athens / R. Matuszewski. – Warszawa : Instytut Historyczny UW, 2011. – 165 p.

Novum Testamentum Craece et Latine / ed. Eb. Nestle, Er. Nestle, B. Alland, K. Alland, J. Karavidopoulos, C. Martini, B. Metzger. – 27-th. rev. ed. – Stuttgart : Deutsche Bibelgesellschaft, 2002. – 812 p.

North H. F. A Period of Opposition to Sôphrosynê in Greek Thought / H. F. North // Transactions and Proceedings of the American Philological Association. – Vol. 78. – 1947. P. 1–17.

North H. Sophrosyne : self-knowledge and self-restraint in Greek literature / Helen North. – Ithaca, N.Y. : Cornell University Press, 1966. – 389 p.

North H. F. The Concept of Sophrosyne in Greek Literary Criticism / H. F. North // Classical Philology. – Vol. 43/1. – 1948. – P. 1–17.

North H. F. The Mare, the Vixen, and the Bee: «Sophrosyne» as the Virtue of Women in Antiquity / H. F. North // Illinois Classical Studies. – Vol. 2. – 1977. – P. 35–48.

Papadimitropoulos L. Love and the reinstatement of the self in Heliodorus' Aethiopica / L. Papadimitropoulos // Greece and Rome. – Vol. 60/1. – 2013. – P. 101–113.

Rademaker A. Sophrosyne and the rhetoric of self-restraint polysemy & persuasive use of an ancient Greek value term / Adriaan Rademaker. – Leiden ; Boston : Brill, 2005. – 375 p.

Schöpsdau K. Tapferkeit, Aidos und Sophrosyne im Ersten Buch der Platonischen Nomoi / K. Schöpsdau // Rheinisches Museum für Philologie. – Vol. 129/2. – 1986. – P. 97–123.

Sheppard J. T. The Heroic Sophrosyne and the Form of Homer's Poetry / J. T. Sheppard // The Journal of Hellenic Studies. – Vol. 40. – 1920. – P. 47–67.

References

Boulter, P. N. (1966) «Sophia» and «Sophrosyne» in Euripides' «Andromache». Phoenix, vol. 20/1, pp. 51–58.

Demos, R. A (1957) Note on Σωφροσυνη in Platos' Republic. Philosophy and Phenomenological Research. Vol. 17/3, pp. 399–403.

Kanavou, N. A (2015) Husband is More Important Than a Child. Mnemosyne. Vol. 68/6, pp. 937–955.

Klein, S. (1993) Drucker's Knowledge Society and Socratic Sōphrosynē. Business & Professional Ethics Journal. Vol. 12/4, pp.. 51–71.

Liddell, H. G. (1996) Greek-English Lexicon. Oxford : Clarendon Press.

Matuszewski, R. (2011) Eros and Sophrosyne : morality, social behaviour and paiderastia in 4th-century B. C. Athens. Warszawa : Instytut Historyczny UW.

Novum Testamentum Craece et Latine (2002) Edited by. Eb. Nestle, Er. Nestle, B. Alland, K. Alland, J. Karavidopoulos, C. Martini, B. Metzger. 27-th. rev. ed. Stuttgart : Deutsche Bibelgesellschaft.

North, H. F. (1947) A Period of Opposition to Sôphrosynê in Greek. Transactions and Proceedings of the American Philological Association. Vol. 78, pp. 1–17.

North, H. (1966) Sophrosyne : self-knowledge and self-restraint in Greek literature. Ithaca, N.Y. : Cornell University Press.

North, H. F. (1948) The Concept of Sophrosyne in Greek Literary. Classical Philology. Vol. 43/1, pp. 1–17.

North, H. F. (1977) The Mare, the Vixen, and the Bee: «Sophrosyne» as the Virtue of Women in Antiquity. Illinois Classical Studies. Vol. 2, pp. 35–48.

Papadimitropoulos, L. (2013) Love and the reinstatement of the self in Heliodorus' Aethiopica. Greece and Rome. Vol. 60/1, pp. 101–113.

Rademaker, A. (2005) Sophrosyne and the rhetoric of self-restraint polysemy & persuasive use of an ancient Greek value term. Leiden ; Boston : Brill.

Schöpsdau, K. (1986) Tapferkeit, Aidos und Sophrosyne im Ersten Buch der Platonischen Nomoi. Rheinisches Museum für Philologie. Vol. 129/2, pp. 97–123.

Sheppard, J. T. (1920) The Heroic Sophrosyne and the Form of Homer's Poetry. The Journal of Hellenic Studies. Vol. 40, pp. 47–67.

Опубліковано
2019-05-22
Як цитувати
Левко, О. В. (2019). Семантичний розвиток лексем σώφρων, σωφροσύνη і дериватів у давньогрецькій мові (від Гомера до Нового Завіту). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (79), 166-171. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2018-79-29
Розділ
Класичні мови в сучасних лінгвістичних парадигмах