Значення іронії в романі Томаса Кініллі «Список Шиндлера»

  • Ольга Миколаїівна Ніколенко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка (2, вул. Остроградського, Полтава, 36000, Україна) http://orcid.org/0000-0001-7374-7226
Ключові слова: Томас Кініллі, «Список Шиндлера», тема Голокосту, роман, іронія, традиція, новаторство, художній світ, образ, мотив, стиль, Томас Кініллі, «Список Шиндлера», тема Голокосту, роман, іронія, традиція, новаторство, художній світ, образ, мотив, стиль

Анотація

У статті розглянуто роман австралійського письменника Томаса Кініллі (Thomas Keneally, нар. 1935) «Список Шиндлера» («Schindler’s Ark», 1982), у якому висвітлено трагічну тему часів Другої світової війни – Голокост. У жанрі історичного роману, створеного на документальній основі, автор відобразив складні соціальні процеси, що відбувалися в Європі 1930-1940-х рр. Томас Кініллі відтворює історичні події крізь призму приватних доль людей, які опинились у жахливих умовах тоталітарної системи. Значну роль у розкритті теми Голокосту відіграє іронія. Теоретичні засади іронії в літературах Європи були закладені ще письменниками-романтиками у XIX ст., у художній практиці вони відкрили величезний потенціал романтичної іронії, яка стала важливим засобом критики негативних явищ тогочасного суспільства і розкриття психології героїв. Т. Кініллі продовжує традиції романтичної іронії, надавши їй соціального, психологічного й філософського значення. Іронія у романі «Список Шиндлера» виконує роль художнього дослідження європейського суспільства в трагічний період XX ст. У творі Т. Кініллі іронія виявляється на різних рівнях – сюжетно-композиційному, імагогічному, просторово-часовому, стильовому, мовному. Т. Кініллі значно розширив і поглибив можливості іронії в межах документально-історичного роману. Іронія в романі «Список Шиндлера» виконує різні функції: соціально-критичну (викриття антигуманності сутності фашизму, війни, расової ненависті), дослідницьку (дослідження трагедії Голокосту та її наслідків), психологічну (розкриття психології людей із різних верств суспільства), філософську (порушення важливих питань буття людства у світовому масштабі), ціннісну (утвердження милосердя, моралі, стійкості людського духу, протистояння насильству). Іронія в романі Т. Кініллі виявляється в різних формах: авторська іронія, персонажна іронія, поєднання документальних фактів, протиставлення несумісних понять і явищ, перехід від однієї точки зору до іншої, зіставлення різних точок зору, самоіронія, підтекст, іронія як духовне прозріння й очищення (катарсис). У романі Т. Кініллі «Список Шиндлера» виявлені традиції світової літератури – Б. Брехта (мотив збагачення за рахунок війни) і М. Гоголя (мотив купівлі-продажу людських душ), а також біблійні мотиви (Потоп, Ковчег Ноя, Мойсей, служіння Христа). Ці мотиви письменник повертає новими гранями, переносячи дію роману в конкретний історичний час і знаходячи в реальних героях внутрішні можливості для збереження життя, людяності й культури на Землі. Іронія є характерною особливістю індивідуального стилю Т. Кініллі, вона збагатила жанр історичного роману, надавши йому поліфонічного звучання.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ольга Миколаїівна Ніколенко, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка (2, вул. Остроградського, Полтава, 36000, Україна)

доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри світової літератури

Посилання

Література

Дремлюга М. М. Кінематографічний дискурс психоаналізу / М. М. Дремлюга: Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. – К., 2002. – 24 с.

Дремлюга М. М. Психоаналіз як методологічне підґрунтя сучасних кінознавчих пошуків / М. М. Дремлюга // Кіноосвіта в Україні. – К.: Академія мистецтв України, 2000. – С. 65–68.

Кініллі Т. Список Шиндлера / Переклад Ганни Яновської / Т. Кініллі. – Харків: Клуб сімейного дозвілля, 2017. – 432 с.

Шак Т. Ф. Музыка в структуре медиатекста / Т. Ф. Шак: Автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора искусствоведения. – Краснодар, 2010. – 48 с.

References

Dremliuha, M. M. (2002) Kinematohrafichnyi dyskurs psykhoanalizu [PhD Thesis], Kyiv. [in Ukranian]

Dremliuha, M. M. (2000) Psykhoanaliz yak metodolohichne pidgruntia suchasnykh kinoznavchykh poshukiv [Psychoanalysis as a Methodological Ground for Modern Cinema Studies]. Kinoosvita v Ukraini [Cinema Studies in Ukraine]. Kyiv : Akademiia mystetstv Ukrainy, pp. 65–68.

Kinilli, T. (2017) Spysok Shyndlera [Schindler`s List]. Kharkiv : Klub simeinoho dozvillia. [in Ukranian]

Shak, T. F. (2010) Muzyika v strukture mediateksta [Music in mediatext structure]. [PhD Thesis], Krasnodar. [in Russian]

Опубліковано
2019-05-22
Як цитувати
Ніколенко, О. М. (2019). Значення іронії в романі Томаса Кініллі «Список Шиндлера». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (79), 44-51. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2018-79-07
Розділ
Проблема вивчення художнього твору крізь призму взаємодії тексту і контексту