Античний «текст» танатологічної рецепції мотиву кохання: дві версії Гі де Мопассана
Анотація
У статті досліджується зв'язок традиційної для творчості Гі де Мопассана теми Ерос – Танатос з античним «текстом», імпліцитно оприявленим у міфологемах та філософемах. Визначено, що в новелах «Могильниці» і «Покійниця» втілена питома для модернізму інтерпретація мотиву «кохання – смерть» як амбівалентного, а також запропоноване авторське переосмислення міфологем та світоглядних ідей порубіжжя, укорінених в філософські ідеї античності. Новели Мопассана розглядаємо як неоміфологічні тексти, де космологічний міф класичної доби трансформується в соціальний міф і через накладання простору життя на простір смерті доповнюється мотивом тотальної – просторово-часової, тілесної і світоглядної – деформації та авторським міфом про «марну красу». Доведено, що в новелах втілено трагічну філософсько-символічну («Покійниця») та іронічно-фривольну («Могильниці») версії традиційної тематичної зв’язки, де мотив кохання перетворюється в «кохання на продаж». Розгортаючись на тлі кладовища-сцени як образу сучасного світу, де персонаж – Орфей, для якого «сходження в Аїд» набуває нового сенсу, мотив кохання набуває символічного змісту подорожі до істини.
Завантаження
Посилання
Арьес Ф. Человек перед лицом смерти / Филипп Арьес [пер. с фр.]. – М. : Прогресс-Академия, 1992. – 528 с.
Гуменна В., Мельникова Р. Ерос і Танатос у контексті європейської літератури / Віра Гуменна, Руслана Мельникова // Проблеми сучасного літературознавства. – Вип. 19. – 2014. – С. 51 – 59.
Давидов Ю. М. Этика любви и метафизика своеволия: Проблемы нравственной философии / Юрий Давыдов. – М. : Мол. гвардия, 1982. – 287 с.
Мопассан де Г. Могильниці / Гі де Мопассан [пер. з фр.]. // Мопассан де Г. Перший сніг. – К. : Дніпро, 1985. – С. 28 – 37.
Мопассан де Г. Покойница / Г. де Мопассан [пер. с фран. В. Дмитриева ] // Мопассан де Г. Полное собрание сочинений : В 12-ти т.– М. : Правда, 1958 [электронный ресурс]. – Режим доступа: http://mopassan.krossw.ru/html_mp/mopassan-bk01_bespol-ls_1.html
Муравецька Я. Специфіка відображення Танатосу в призмі культурно-історичних епох / Ярослава Муравецька // Теорія літератури: концепції, інтерпретації [ наук. праць]. – К. : Логос, 2014. – С. 200 – 205.
Мэй Р. Любовь и воля / Ролло Мэй [пер. с англ.]. – М. : Рефл-бук. К. : Ваклер Винтаж, 2007. – 288 с.
Салем Ж. Ги де Мопассан – философ? / Жан Салем [пер. с. фр.] // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7: Философия, Социология и социальные технологии. – 2006. – С. 98 – 105 [электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/gi-de-mopassan-filosof-per-s-fr-m-n-bocharovoy
Уваров М. Любовь и смерть в философско-музыкальной мистерии серебряного века / Михаил Уваров // Фигуры Танатоса: Тема смерти в духовном опыте человечества. Философский альманах. – 5-ый спецвыпуск. – 1995. – №5. – С. 21 – 24.
Шопенгауэр А. Смерть и ее отношение к неразрушимости нашего существа / Артур Шопенгауэр [пер. с нем.] // Шопенгауэр А. Мир как воля и представление. – М. : Наука, 1993. – Т. 2. – [электронный ресурс]. – Режим доступа: https://royallib.com/read/shopengauer_artur/smert_i_ee_otnoshenie_k_nerazrushimosti_nashego_sushchestva.html#0с.
Яцків Н. Яцків Н. Структурно-стильові домінанти новелістики Гі де Мопассана / Наталія Яцків // Молодий вчений. – 2015. – №11(26). – Ч. 1. – С. 125 – 130.
References
Ares, F. (1992) Chelovek pered lytsom smerty [The Hour of Our Death]. Moscow : Prohress-Akademyia.
Humenna, V., Melnykova, R. (2014) Eros i Tanatos u konteksti yevropeiskoi literatury [Eros and Tanatos in the context of European literature]. Problemy suchasnoho literaturoznavstva [Problems of modern literary studies], no.19, pp. 51–59.
Davidov, Yu. (1982) Etika lyubvi i metafizika svoevoliya: Problemyi nravstvennoy filosofii [Ethics of love and metaphysics of self-will. Problems of moral philosophy]. Moscow : Mol. gvardiya.
Mopassan, de H. (1985) Mohylnytsi [Les Tombales]. Pershyi snih. Kyiv : Dnipro, pp. 28 – 37.
Mopassan, de H. Pokoinytsa (1958) [The deceased]. M. : Pravda [electronic journal]. Available at: http://mopassan.krossw.ru/html_mp/mopassan-bk01_bespol-ls_1.html
Muravetska, Ya. (2014) Spetsyfika vidobrazhennia Tanatosu v pryzmi kulturno-istorychnykh epokh [Specificity of the reflection of Tanatos in the prism of cultural-historical epochs. The theory of literature: concepts, interpretations]. Teoriia literatury: kontseptsii, interpretatsii. Kyiv : Lohos, pp. 200 – 205.
Mey, R. (2007) Lyubov i volya [Love and will]. Moscow : Refl-buk.
Salem, Zh. (2006) Gi de Mopassan – filosof? [Gi de Mopassan is a philosopher?]. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Volgograd State University]. Vol.7 Philosophy, Sociology and Social Technologies, pp. 98–105 [electronic journal]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/v/gi-de-mopassan-filosof-per-s-fr-m-n-bocharovoy
Uvarov, M. (1995) Lyubov i smert v filosofsko-muzyikalnoy misterii serebryanogo veka [Love and Death in the Philosophical and Musical Mystery of the Silver Age]. Figuryi Tanatosa: Tema smerti v duhovnom opyite chelovechestva. Filosofskiy almanah [The theme of death in the spiritual experience of mankind. Philosophical almanac], no.5, pp. 21 – 24.
Shopengauer, A. (1993) Smert i ee otnoshenie k nerazrushimosti nashego suschestva [Death and its relation to the indestructibility of our being]. Mir kak volya i predstavlenie [The World as Will and Representation]. Moscow : Nauka. Vol. 2 [electronic journal]. Available at: https://royallib.com/read/shopengauer_artur/smert_i_ee_otnoshenie_k_nerazrushimosti_nashego_sushchestva.html#0s.
Iatskiv, N. Yatskiv, N. (2015) Strukturno-stylovi dominanty novelistyky Hi de Mopassana [Gi de Maupassant structural-style dominant novels]. Molodyi vchenyi [Young scientist], no. 11 (26), pp. 125 – 130.