The music code in P. Quignard’s novel «All the World's Mornings»
Keywords:
P. Quignard, intermediality, the music code, the music theory, «verbal music»
Abstract
The article is devoted to the analysis of author’s text musical strategy in P. Quignard’s novel «All the World's Mornings». We examine the intermediate relations (the music code) of the novel on different text levels such as personage, action-composition, problem-subject, myth-poetical and rhythmical levels. The text’s musicality is P. Quignard’s strategy postulated in his music theory of «loss». The novel’s music code is discovered in the «musical toolset».
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Киньяр П. Секс и страх : эссе / П. Киньяр ; пер. с фр. И. Волевич. – СПб. : Азбука-классика, 2005. – 256 с.
2. Пахсарьян Н. Т. Современный французский роман на путях преодоления эстетического кризиса // Постмодернизм: что же дальше? (художественная литература на рубеже XX–XXI веков / ред. Е. В. Соколова. — Теория и история литературоведения. — М. : ИНИОН РАН, 2006. — С. 8–43
3. Поддубная Р. Н. Музыка “иного мира”: разновидности и динамика мотива / Р. Н. Поддубная // Филология: Сб. науч. трудов / ХНУ им. В.Н. Каразина – Х., 2006. – № 1. – С. 80–111.
4.Тимашков А. Ю. Интермедиальность как авторская стратегия в европейской художественной культуре рубежа XIX–XX веков : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. искусствоведения. – СПб., 2012 [Электронный ресурс] / А. Ю. Тимашков – Режим доступа: http://www.gup.ru/upload/iblock/0e4/TimashkovAY_Avtoreferat.doc
5. Blanckeman B. Les récits indécidables : Jean Echenoz, Hervé Guibert, Pascal Quignard / B. Blanckeman. – Pas de Calais : Presses universitaires du Septentrion, 2000. – 219 p.
6. Cahier Critique de Poésie, n. 10: dossier Pascal Quignard – Marseille : Farrago / cipM, 2005 – 254 p.
7. Fisette J. Faire parler la musique…/ J. Fisette // Protée. — 1997. — Vol. XXV, № 2. — P. 85—96.
8. Lapeyre-Desmaison Ch. Pascal Quignard le solitaire / Ch. Lapeyre-Desmaison. – Paris : Galilée, 2006. – 247 p.
9. Paccaud-Huguet J. Pascal Quignard et l’insistance de la lettre / J. Paccaud-Huguet // Savoirs et clinque – 2005 / 1 (n. 6). – P. 133–139.
10. Pautrot J.-L. «Transmettre ce qui fut oublié»: Villa Amalia et l’exception romanesque de Pascal Quignard / J.-L. Pautrot // Contemporary French and Francophone Studies, 2008. – Vol. 12. – P. 375–383.
11. Quignard P. La leçon de musique / P. Quignard. — Paris : Gallimard, 2012. — 121 p.
12. Quignard P. Le salon du Wurtemberg / P. Quignard. – Paris : Gallimard, 1986. – 432 p.
13. Quignard P. Les ombres errantes / P. Quignard. – Paris : Gallimard, 2002. — 202 p.
14. Quignard P. Tous les matins du monde / P. Quignard. — Paris : Gallimard, 2000. — 107 p.
15. Quignard P. Villa Amalia / P. Quignard. – Paris : Gallimard, 2012. – 300 p.
16. Rabaté D. Mélancolie du roman : la fiction dans l’oeuvre de Pascal Quignard / D. Rabaté // Revue des lettres modernes. — 1998. — Vol. 40, № 2. — P. 29—45.
17. Revue des Sciences Humaines № 260 : Pascal Quignard, figures d’un lettré / Dir. par Bonnefis Philippe et Lyotard Dolorès. – Paris : Galilée, 2000. – 459 p.
18. Sautel. N. Pascal Quignard, la nostalgie du perdu / N. Sautel // La magazine litteraire. – 2002. – № 412. –– P. 98–103.
19. Scher S. P. Notes Toward a Theory of Verbal Music / S. P. Scher // Comparative Literature. — 1970. — Vol. 22, № 2. — P. 147—156.
20. Veinstein A. Emission de radio «Du jour au lendemain» ( 04.09.2009) [Электронный ресурс] / A. Veinstein // Режим доступа : http://www.franceculture.fr/emissions/du-jour-au-lendemain/pascal-quignard-la-barque-silencieuse.
21. Viart D. Les fictions critiques de Pascal Quignard / D. Viart // Etudes francaises. — 2004. — Vol. 40, № 2. — P. 25—37.
2. Пахсарьян Н. Т. Современный французский роман на путях преодоления эстетического кризиса // Постмодернизм: что же дальше? (художественная литература на рубеже XX–XXI веков / ред. Е. В. Соколова. — Теория и история литературоведения. — М. : ИНИОН РАН, 2006. — С. 8–43
3. Поддубная Р. Н. Музыка “иного мира”: разновидности и динамика мотива / Р. Н. Поддубная // Филология: Сб. науч. трудов / ХНУ им. В.Н. Каразина – Х., 2006. – № 1. – С. 80–111.
4.Тимашков А. Ю. Интермедиальность как авторская стратегия в европейской художественной культуре рубежа XIX–XX веков : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. искусствоведения. – СПб., 2012 [Электронный ресурс] / А. Ю. Тимашков – Режим доступа: http://www.gup.ru/upload/iblock/0e4/TimashkovAY_Avtoreferat.doc
5. Blanckeman B. Les récits indécidables : Jean Echenoz, Hervé Guibert, Pascal Quignard / B. Blanckeman. – Pas de Calais : Presses universitaires du Septentrion, 2000. – 219 p.
6. Cahier Critique de Poésie, n. 10: dossier Pascal Quignard – Marseille : Farrago / cipM, 2005 – 254 p.
7. Fisette J. Faire parler la musique…/ J. Fisette // Protée. — 1997. — Vol. XXV, № 2. — P. 85—96.
8. Lapeyre-Desmaison Ch. Pascal Quignard le solitaire / Ch. Lapeyre-Desmaison. – Paris : Galilée, 2006. – 247 p.
9. Paccaud-Huguet J. Pascal Quignard et l’insistance de la lettre / J. Paccaud-Huguet // Savoirs et clinque – 2005 / 1 (n. 6). – P. 133–139.
10. Pautrot J.-L. «Transmettre ce qui fut oublié»: Villa Amalia et l’exception romanesque de Pascal Quignard / J.-L. Pautrot // Contemporary French and Francophone Studies, 2008. – Vol. 12. – P. 375–383.
11. Quignard P. La leçon de musique / P. Quignard. — Paris : Gallimard, 2012. — 121 p.
12. Quignard P. Le salon du Wurtemberg / P. Quignard. – Paris : Gallimard, 1986. – 432 p.
13. Quignard P. Les ombres errantes / P. Quignard. – Paris : Gallimard, 2002. — 202 p.
14. Quignard P. Tous les matins du monde / P. Quignard. — Paris : Gallimard, 2000. — 107 p.
15. Quignard P. Villa Amalia / P. Quignard. – Paris : Gallimard, 2012. – 300 p.
16. Rabaté D. Mélancolie du roman : la fiction dans l’oeuvre de Pascal Quignard / D. Rabaté // Revue des lettres modernes. — 1998. — Vol. 40, № 2. — P. 29—45.
17. Revue des Sciences Humaines № 260 : Pascal Quignard, figures d’un lettré / Dir. par Bonnefis Philippe et Lyotard Dolorès. – Paris : Galilée, 2000. – 459 p.
18. Sautel. N. Pascal Quignard, la nostalgie du perdu / N. Sautel // La magazine litteraire. – 2002. – № 412. –– P. 98–103.
19. Scher S. P. Notes Toward a Theory of Verbal Music / S. P. Scher // Comparative Literature. — 1970. — Vol. 22, № 2. — P. 147—156.
20. Veinstein A. Emission de radio «Du jour au lendemain» ( 04.09.2009) [Электронный ресурс] / A. Veinstein // Режим доступа : http://www.franceculture.fr/emissions/du-jour-au-lendemain/pascal-quignard-la-barque-silencieuse.
21. Viart D. Les fictions critiques de Pascal Quignard / D. Viart // Etudes francaises. — 2004. — Vol. 40, № 2. — P. 25—37.
How to Cite
Мацюк, А. А. (1). The music code in P. Quignard’s novel «All the World’s Mornings». The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (74), 308-313. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/6836
Issue
Section
Інтертекстуальні та інтермедіальні зв’язки у літературі ХХ–ХХІ ст.