Польський досвід побудови однорічних сертифікатних програм підготовки вчителів
Анотація
Стаття присвячена аналізу польського досвіду впровадження однорічних сертифікатних програм підготовки вчителів. Автори досліджують особливості організації таких програм, їхню структуру, зміст та інноваційні підходи, використані у процесі навчання. В основі аналізу – програма Школи освіти Польсько-американського фонду свободи та Варшавського університету, що поєднує теоретичну підготовку з інтенсивною практикою у партнерських школах. Значну увагу приділено методам відбору студентів, структуруванню освітнього процесу та освітньої програми, змістово-технологічному забезпеченню та особливостям педагогічної практики.
У статті розкрито принципи, що лежать в основі програми, зокрема компетентнісний підхід, інтеграцію практичного досвіду, впровадження активних методик навчання, формувального оцінювання, концепцій зворотного планування та універсального дизайну в освіті. Наведено характеристику основних курсів, що формують компетентнісний профіль майбутніх учителів.
Інноваційність підходу полягає у поєднанні денної форми навчання з інтенсивною педагогічною практикою, яка реалізується у співпраці з понад 30 школами Варшави та околиць. У процесі практики студенти залучаються до всіх аспектів роботи вчителя, включаючи участь у педагогічних радах, проведенні уроків та консультуванні з наставниками. Програма також надає можливість розвитку лідерських і творчих компетентностей, а її адаптивність сприяє підготовці вчителів до сучасних викликів.
У статті запропоновано перспективи адаптації польського досвіду до умов України, яка потребує ефективних рішень у сфері підготовки педагогів у контексті реформи «Нова українська школа» та післявоєнного відновлення.
Завантаження
Посилання
2. Yevtushenko, N. V. (2020). Polish experience in advanced training of teachers of natural and mathematical subjects and the possibilities of its application in Ukraine. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 5: Pedagogical Sciences: realities and prospects, 75(1), 76-79. https://doi.org/10.31392/NPUnc.series5.2020.75.16. [in Ukrainian]
3. Kuzminsky, A. I., Kuchay, O. V., & Bida, O. A. (2018). Using the Polish experience in training specialists in informatics in the system of pedagogical education of Ukraine. Information Technologies and Learning Tools, 68(6), 206-217. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2636. [in Ukrainian].
4. Monko, R. M. (2021). The system of training future teachers of engineering and computer science in the Republic of Poland [Abstract of the dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences, Volodymyr Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University]. Ternopil. [in Ukrainian].
5. Osadcha, K. P. (2018). Experience of tutoring and training tutors in Poland. Youth and Market, 8(163), 37-42. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.132438. [in Ukrainian].
6. Cherevichny, G. S. (2024). Theoretical aspects of professional training of future history teachers in the Republic of Poland. Image of a modern teacher, 6(219), 72-75. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-72-75. [in Ukrainian].
7. Białek, K. (2020). Teachers’ development standards in the School of Education, Warsaw: A case study. In J.Madalińska-Michalak (Ed.), Studies on quality teachers and quality initial teacher education (pp. 89–104). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. [in Polish].
8. Białek, K., & Czetwertyńska, G. (2023). Portfolio nauczycielskieskie: Praktyka Szkoły Edukacji PAFW i UW. Analizy i badania Szkoły Edukacji. https://szkolaedukacji.pl/wp-content/uploads/2023/11/Portfolio-nauczycielskie.pdf. [in Polish].
9. Brookfield, S. D. (2017). Becoming a critically reflective teacher. Jossey-Bass.
10. Eurydice. (2024). Initial education for teachers working in early childhood and school education. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/poland/initial-education-teachers-working-earlychildhood-and-school
11. Liljedahl, P. (2016). Building thinking classrooms: Conditions for problem-solving. In P. Felmer, E. Pehkonen, & J. Kilpatrick (Eds.), Posing and solving mathematical problems: Research in mathematics education (pp. 307–318). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28023-3_21
12. Myśłąca klasa. Szkoła Edukacji PAFW and UW. (n.d.). https://szkolaedukacji.pl/myslaca-klasa-2/. [in Polish].
13. Szkoła Edukacji PAFW and UW. (2022). Study program. https://szkolaedukacji.pl/wp-content/uploads/2022/07/syllabusy_2022-2023docx.pdf. [in Polish].
14. Szkoła Edukacji PAFW and UW. (2023). Ramowy class schedule. https://szkolaedukacji.pl/wp-content/uploads/2023/03/ramowy-rozklad-zajec.pdf. [in Polish].
15. Szkoła Edukacji PAFW and UW. (2024). Regulations of the «Szkoła Edukacji PAFW i UW» Program. https://szkolaedukacji.pl/wp-content/uploads/2024/04/regulamin-programu_2024_przyjety_8_02_2024.pdf. [in Polish].
16. Szkoła Edukacji PAFW and UW. (2024, September 16). Recruitment. https://szkolaedukacji.pl/rekrutacja/. [in Polish].
17. Szkoła Edukacji PAFW and UW. (2024). Zasady rekrutacji na studia podplomowe «Szkoła Edukacji PolskoAmerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego» in the academic year 2024/2025. https://szkolaedukacji.pl/wp-content/uploads/2024/04/zasady-rekrutacji-na-studia-podyplomowe_2024-2025_przyjety_Rada_SE_8_02_2024.pdf. [in Polish].
18. UNESCO. (2024, March 15). Global report on teachers: What you need to know. Building Peace through Education, Science and Culture, communication and information. https://www.unesco.org/en/articles/globalreport-teachers-what-you-need-know
