Психологічні особливості використання відеолекцій як додаткових матеріалів у дигіталізованому освітньому процесі
Анотація
У статті представлено дослідження психологічних аспектів використання відеолекцій як додаткового навчального ресурсу до гибрідного або дистантного освітнього курсу. Різноманітні формативзаємодії студентів і викладачів через цифрові технології стали невід’ємною частиною адаптації освітнього процесу до викликів сучасності. Деякі викладачі визнають необхідність або бажаність мативідеолекції як навчальні матеріали. Однак вони ще не почали створювати свої відеолекції, хоча власні відеолекції підвищують рівень професійної та педагогичної компетентністі викладача згідно Рамці цифрових компетенцій для вчителів European Framework for the Digital Competence of Educators
(DigCompEdu).
Мета дослідження – проаналізувати вплив відеолекцій як додаткових матеріалів до навчального курсу на прикладі міждисциплінарного курсу «Психологія коммунікації» у Харківському національному університеті імені В.Н. Каразіна у другому семестрі 2023 року.
Дослідження аналізує відеолекції у ракурсі психології комунікації як частину комунікаційної моделі Якобсона. Розглянуто психологічні аспекти студентів (вплив особистості викладача на відео,залучення чутливих систем сприйняття студентів). Встановлено активацію зорової та слухової репрезентативних систем під час перегляду відео. Обговорені можливості опосередкованої сенсибілізації нюхової, тактильної та смакової систем за допомогою представлення специфічного змісту у відеоматеріалі. Оцінено рівень залученості та мотивації студентів до вивчення матеріалів за допомогоювідеолекцій і можливі формати інтерактиву відеолектора та студентів. Висвітлено вирішальну роль
автентичності вчителя як реальної особистості та вплив невербальної та екстралінгвістичної передачі інформації.
За результатами дослідження розроблено та запропоновано до впровадження перелік рекомендацій для викладачів щодо створення ефективних відеолекцій.
Завантаження
Посилання
2. Masur, H. (2022). Problems of modern pedagogical discourse. Dnieper State Agrarian and Economic University. https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/6702 [in Ukrainian].
3. Ronzhes, O. (2021). Determining the level of digital competence as a necessary skill under the conditions of the transition to a digital state. Problems of political psychology, 24, 313–329. https://doi.org/10.33120/poppvol24-year2021-83 [in Ukrainian].
4. Ronzhes, O. (2023, May 10). Playlist of the video lectures „psychology of communication“. YouTube.com https://www.youtube.com/playlist?list=PLWcZCgC48AxQqJExUvfKQ6e89IWwVvvAr [in Ukrainian].
5. Aristotle‘s model of communication. (n.d.). Management Study Guide - Courses for Students, Professionals & Faculty Members. https://www.managementstudyguide.com/aristotle-model-of-communication.htm
6. Attrill-Smith, A., Fullwood, C., Keep, M., & Kuss, D. J. (Eds.). (2018). The oxford handbook of cyberpsychology. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198812746.001.0001
7. Bouissac, P. (Ed.). (1998). Encyclopedia of semiotics. Oxford University Press.
8. Clark, R. E. (1983). Reconsidering research on learning from media. Review of Educational Research, 53(4), 445–459. https://doi.org/10.3102/00346543053004445
9. Coursera | degrees, certificates, & free online courses. (n.d.). Coursera. https://www.coursera.org
10. Cromley, J. G., & Azevedo, R. (2007). Testing and refining the direct and inferential mediation model of
reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 99(2), 311–325. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.2.311
11. Dede, C. (2009). Immersive interfaces for engagement and learning. Science, 323(5910), 66–69. https://doi.org/10.1126/science.1167311
12. DigCompEdu. (n.d.). EU Science Hub. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en
13. Digital education action plan (2021-2027). (n.d.). European Education Area. https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan
14. Kim, L. E., Jörg, V., & Klassen, R. M. (2019). A meta-analysis of the effects of teacher personality on teacher
effectiveness and burnout. Educational Psychology Review, 31(1), 163–195. https://doi.org/10.1007/s10648-018-9458-2
15. Krishna, A., Cian, L., & Sokolova, T. (2016). The power of sensory marketing in advertising. Current Opinion in Psychology, 10, 142–147. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2016.01.007
16. Mayer, R. E. (2012). Multimedia learning. University of Cambridge ESOL Examinations.
17. Nesi, J., Prinstein, M. J., & Telzer, E. H. (2022). Handbook of adolescent digital media use and mental health. Cambridge University Press.
18. Pacansky-Brock, M., & Costa, K. (2020). 99 tips for creating simple and sustainable educational videos: A guide for online teachers and flipped classes. Stylus Publishing, LLC.
19. Schriver, K. A. (1997). Dynamics in document design. Wiley Computer Pub.
20. Wiyono, B. B., Wedi, A., Kusumaningrum, D. E., & Ulfa, S. (2021). Comparison of the effectiveness of using online and offline communication techniques to build human relations with students in learning at schools. In 2021 9th international conference on information and education technology (ICIET). IEEE. https://doi.org/10.1109/iciet51873.2021.9419660
21. Wu, W.-Y., Guo, J.-Y., Li, Y.-J., & Sun, Y.-L. (2023). Research on the design of virtual reality online education information presentation based on multi-sensory cognition. Inventions, 8(2), 63. https://doi.org/10.3390/inventions8020063
22. Jakobson‘s model. (n.d.). Oxford Reference. https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/ authority.20110803100016553
23. Zhukova, O., Mandragelia, V., Chepurna, V., Ivanenko, L., Noskova, M. (2024). A model of using digital information systems to create video game contexts: The case of GPT models and its effect. Ingénierie des Systèmes d’Information, Vol. 29, No. 2, pp. 659-667. https://doi.org/10.18280/isi.290227
