Вплив онлайн-навчання на мотивацію студентів

  • Лариса Володимирівна Павлова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-5854-4209
  • Наталія Олександрівна Лєшньова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-5363-976X
  • Олена Анатоліївна Сергєєва Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1118-8403
  • Анна Володимирівна Котова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-8362-9055
Ключові слова: мотивація, демотивація, онлайн-навчання, комунікація, вища освіта

Анотація

Через ситуацію, яка склалася в сучасній Україні більшість закладів вищої освіти були змушені повністю перейти на роботу у онлайн режимі. Тому аналіз та вдосконалення технологій, методів та прийомів щодо підвищення мотивації студентів під час онлайн-навчання наразі є актуальними, оскільки, як показує практика, все ще залишається ряд невирішених проблем щодо вмотивованості студентів.

Результати роботи містять аналіз окремих аспектів дистанційного навчання та порівняння його з очним. Одним із результатів роботи є висновок, що мотивування студентів тільки за допомогою традиційних методів не може бути застосоване на дистанційному навчанні.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1.Вінс, В. А., Прудкай, Ю. В., & Кузьменко, Т. М. Психологічні особливості соціальної адаптації студентської молоді в умовах воєнного стану та дистанційної форми навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 2023. (4), C. 56-60. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.11
2. Піменова О.О., Гапончук О.М. Мотивація до навчання студентів в умовах воєнного стану. Науковий журнал ГАБІТУС. 2023. Випуск 47. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.47.5
3. Павлова, Л., Котова, А., Лєшньова, Н., & Сергеєва, О. Інтернет в освітньому процесі: актуальність питання. Grail of Science. 2022. (14-15), 487-491. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.27.05.2022.085
4. Родінова Н., Червоній М., Діордіца І. Особливості дистанційного навчання студентів в умовах воєнного стану. Перспективи та інновації науки. 2022. № 4 (9). DOI: 10.52058/2786-4952-2022-4(9)-285-296
5. Про введення воєнного стану в Україні. Указ президента України. 14.03.2022.
6. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text
7. Ames C. A. Motivation: What Teachers Need to Know. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education. 1990. Vol. 91(3), P. 409-421.
8. https://doi.org/10.1177/016146819009100306
9. Baker, C. The impact of instructor immediacy and presence for online student affective learning, cognition, and motivation. Journal of Educators Online. 2010. Vol. 7(1).
10. Barbour, M. K. & Reeves, T. C. The reality of virtual schools: A review of the literature. Computers & Education. 2009. 52(2), P. 402-416.
11. Burston, J. Proving IT works. CALICO journal. 2003. P. 219-226.
12. Campbell, C. & Sarac, B. The role of technology in language learning in the twenty-first century: Perspectives from academe, government, and the private sector. Hispania. 2018. 100(5), P. 77-84.
13. Çebi, A., & Güyer, T. Students’ interaction patterns in different online learning activities and their relationship with motivation, self-regulated learning strategy and learning performance. Education and Information Technologies, 2020. P. 1-19.
14. Chambers, G. N. Taking the ‘de’ out of demotivation. Lang. Learn. J. 7, 1993. P. 13–16. doi: 10.1080/09571739385200051
15. Chen, K. C. & Jang, S. J. Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Computers in Human Behavior, 2010. 26(4), P. 741-752
16. De Barba, P. G., Kennedy, G. E., & Ainley, M. D. The role of students’ motivation and participation in predicting performance in a MOOC. Journal of Computer Assisted Learning, 2016. 32(3), P. 218-231.
17. Dörnyei, Z., and Ushioda, E. Teaching and Researching Motivation (3rd Edn.). 2021. New York: Routledge.
18. Falout, J., Elwood, J., and Hood, M. Demotivation: affective states and learning outcomes. // System. 2009. 37, P. 403–417. doi: 10.1016/j.system.2009.03.004
19. Falout, J., and Maruyama, M. A comparative study of proficiency and learner demotivation. // Lang. Teach. 2004. 8, P. 3–9.
20. Gao, L., Liu, H., and Liu, X. Exploring senior high school students’ English learning demotivation in mainland China. Front. Psychol. 2022. 13:822276. doi: 10.3389/fpsyg.2022.822276
21. Hartnett, M. Examining motivation in online distance learning environments: Complex, multifaceted, and situation-dependent. International Review of Resarch in Open and Distributed Learning, 2011. 12(6), P. 20-38.
22. Hartnett, M. The importance of motivation in online learning. Motivation in online education. Springer, Singapore. 2016. P. 5-32.
23. Hassaskhah, J., Mahdavi Zafarghandi, A., and Fazeli, M. Reasons for demotivation across years of study: voices from Iranian English major students. Educ. Psychol. 2014. 35, P. 557–577. doi: 10.1080/01443410.2014.893557
24. Husniyah, A. Investigating Demotivational factors in Indonesian EFL classrooms: the case of madrasa students. Stud. Engl. Lang. Educ. 2019. 6, P. 44–60. doi: 10.24815/siele.v6i1.12210
25. Kaivanpanah, S., and Ghasemi, Z. An investigation into sources of demotivation in second language learning. Iran. J. Appl. Linguist. 2011. 14, P. 89–110.
26. Karaca, M., and Inan, S. A measure of possible sources of demotivation in L2 writing: a scale development and validation study. Assess. Writ. 2020. 43:100438. doi: 10.1016/j.asw.2019.100438
27. Kikuchi, K. Listening to our learners’ voices: what demotivates Japanese high school students? Lang. Teach. Res. 2009. 13, P. 453–471. doi: 10.1177/1362168809341520
28. Kim, T. Y., and Seo, H. S. Elementary school students’ foreign language learning demotivation: a mixed methods study of Korean EFL context. Asia Pac. Educ. Res. 2012. 21, P. 160–171.
29. Kyewski, E. & Krämer, N. C. To gamify or not to gamify? An experimental field study of the influence of badges on motivation, activity, and performance in an online learning course. Computers & Education. 2018. 118, P. 25-37.
30. Lai, H. Y. T. What demotivates English learners in the classroom? Int. J. Hum. Educ. 2013. 10, P. 13–25. doi: 10.18848/2327-0063/CGP/v10i03/43780
31. Li, L. Y. & Tsai, C. C. Accessing online learning material: Quantitative behavior patterns and their effects on motivation and learning performance. Computers & Education. 2017. 114, P. 286-297
32. Meşe, E. & Sevilen, Ç. Factors influencing EFL students’ motivation in online learning: A qualitative case study. Journal of Educational Technology & Online Learning. 2021. 4(1), P. 11-22.
33. Özhan, Ş. Ç., & Kocadere, S. A. The effects of flow, emotional engagement, and motivation on success in a gamified online learning environment. Journal of Educational Computing Research. 2020. 57(8), P. 2006-2031.
34. Pavlova L. Students motivation in distant learning. Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі: шляхи інтеграції закладів середньої та вищої освіти: XVI міжнародна науково-методична конференція. 2024. тези доповідей. Харків, С.79-81.
35. Richardson, J. C., Koehler, A. A., Besser, E. D., Caskurlu, S., Lim, J., & Mueller, C. Conceptualizing and investigating instructor presence in online learning environments. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2015. 16(3).
36. Rost M. Generating Student Motivation. World View Series. Longman. 2006. www.pearsonlongman.com/ae/worldview/motivation.pdf.
37. Thorner, N., and Kikuchi, K. The process of demotivation in language learning: An integrative account. The Palgrave Handbook of Motivation for Language Learning. eds. M. Lamb, K. Csizér, A. Henry, and S. Ryan (Cham: Palgrave Macmillan). 2020. P. 367–388.
38. Sakai, H., and Kikuchi, K. An analysis of demotivators in the EFL classroom. System. 2009. 37, P. 57–69. doi: 10.1016/j.system.2008.09.005.
39. Williams, K. C., Williams C. C. Five Key Ingredients for Improving Student Motivation. // Research in Higher Education Journal. 2011. 12, P. 104-122.
40. Xaypanya, V., Mohamed Ismail, S. A. M., and Low, H. M. Demotivation experienced by English as foreign language (EFL) learners in the Lao PDR. Asia Pac. Educ. Res. 2017. 26, P. 361–368. doi: 10.1007/s40299-017-0355-0
41. U.S. students’ beliefs on the effects of online programs in higher education. In Statista. Retrieved June 11, 2023 from https://www.statista.com/statistics/1445408/us-students-beliefs-on-the-effects-of-online-programs-in-higher-education
42. Opinions of online college students on quality of online education. In Statista. Retrieved June 11, 2023 from https://www.statista.com/statistics/956123/opinions-online-college-students-quality-online-education/
Опубліковано
2024-08-21
Цитовано
Як цитувати
Лариса Володимирівна Павлова, Наталія Олександрівна Лєшньова, Олена Анатоліївна Сергєєва, & Анна Володимирівна Котова. (2024). Вплив онлайн-навчання на мотивацію студентів. Наукові записки кафедри педагогіки, (54), 31-40. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/24163

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)