Підготовка майбутніх учителів математики до ефективного впровадження комп'ютерних освітніх програм в закладах загальної середньої освіти

  • Ганна Вікторівна Чернова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-3327-4812
Ключові слова: комп'ютерні освітні програми, математика, підготовка вчителів, середня освіта, цифрова компетентність

Анотація

Сучасна система освіти в умовах реформування потребує професійних педагогів-математиків, конкурентоспроможних, здатних креативно мислити, експериментувати, впроваджувати нововведення у своїй педагогічній діяльності, спроможних сформувати повноцінну інтелектуальну особистість учня. У цьому аспекті актуальною стає підготовка педагогів-математиків, які здатні ефективно впроваджувати у навчально-виховний процес учнів комп’ютерні освітні програми.
Метою статті є узагальнення визначення цифрової компетентності педагога, виявлення основних комп’ютерних освітніх програм, які можуть ефективно застосовувати у своїй педагогічній діяльності майбутні вчителі-математики з учнями, надання рекомендацій щодо підготовки вчителів-математиків, направленої на ефективне використання електронних освітніх сервісів у закладах загальної середньої освіти.
На основі аналізу наукової літератури з’ясовано, що рівень сформованості цифрової компетентності педагога впливає на якість освітнього процесу. При цьому виявлено, що цифрова компетентність є комбінацією загальних і спеціальних знань, умінь і навичок учителя для досягнення навчально-виховних цілей за допомогою ефективного використання комп’ютерних технологій в освітньому процесі.
Виділено три базові складові структури цифрової компетентності: загальна, дидактична та професійно-орієнтована (соціальна).
Наведено перелік популярних комп’ютерних освітніх сервісів, зручних для використання на уроках математики, та представлено їх основні освітні можливості.
Запропоновано рекомендації щодо ефективного застосовування студентами комп’ютерних освітніх програм у навчально-виховній діяльності учнів.
На прикладі існуючої освітньої програми окреслено як відбувається ефективне впровадження комп’ютерних освітніх сервісів при підготовці вчителів математики.
На основі проведеного дослідження зроблено висновки, що підготовка майбутніх учителів математики до ефективного використання комп’ютерних ресурсів у навчанні учнів має здійснюватися з урахуванням наступних умов: наявність чіткої мотивації до застосування комп’ютерних освітніх сервісів; глибоке розуміння освітніх можливостей використання цифрових технологій; доцільність та дозованість використання відповідних сервісів; готовність освітян безперервно самовдосконалюватися у професійній педагогічній діяльності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Годованюк Т. Л. Методична підготовка майбутніх учителів математики: теорія і практика : монографія. Умань : Видавець «Сочинський М. М.», 2019. 316 с.
2. Мосіюк О. О. Підготовка майбутнього вчителя математики до інноваційно-дослідницької діяльності засобами комп’ютерних технологій: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2015. 20 с.
3. Штонда О. Г. Дидактичні можливості засобів ІКТ у математичній освіті майбутнього вчителя математики. Наукові записки кафедри педагогіки. № 50, С. 127-136, 2022. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-13
4. Глазова В., Кайдан Н. Напрями підготовки майбутніх учителів математики в умовах упровадження цифрових технологій. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. № 10, С. 213-222, 2019. https://doi.org/10.31865/2414-9292.10.2019.182193
5. Семеніхіна О. В., Прошкін В. В. Застосування комп’ютерних математичних інструментів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики. Відкрите освітнє
е-середовище сучасного університету. № 4, С. 61-73, 2018. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.4.6073
6. Mulesa P. Analysis of the state of development of the problem of professional training future teachers of mathematics and information sciences. Освіта. Інноватика. Практика, 2022. Том 10, № 4. С. 20-26. DOI: 10.31110/2616-650X-vol10i4-003.
7. Морзе Н. В., Василенко М. В., Смирнова-Трибульська Є. М. Деякі результати дослідження в галузі формування цифрової компетентності вчителів закладів середньої освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. № 10, С. 149-165, 2021.
8. Бевз В., Годованюк Т. Педагогічні інновації у побудові курсу «Методика навчання математики». Проблеми підготовки сучасного вчителя. № 16, С. 8-16, 2017.
9. Романовський О. Г., Гриньова В. М., Жерновникова О. А., Штефан Л. А., Фазан В. В. Формування цифрової компетентності майбутніх учителів математики: констатувальний етап. Інформаційні технології і засоби навчання. Том. 65, № 3, С. 184-200, 2018.
10. Шишкіна М. П. Формування і розвиток хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу : монографія. Київ : УкрІНТЕІ, 2015. 256 с.
11. Волкова Н. П., Лебідь О. В. Формування цифрової компетентності у майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 78, С. 161-166, 2021. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.78.28
12. Wu D., Yang X., Yang W., Lu Ch. and Li M. Effects of teacher- and school-level ICT training on teachers’ use of digital educational resources in rural schools in China: A multilevel moderation model. International Journal of Educational Research, vol. 111, p. 101910, 2022. doi: 10.1016/j.ijer.2021.101910.
13. Ho H., Poon K.-T., Chan K, Cheung S, Datu J. and Tse Ch. Promoting preservice teachers’ psychological and pedagogical competencies for online learning and teaching: The T.E.A.C.H. program. Computers & Education, vol. 195, p. 104725, 2023. doi: 10.1016/j.compedu.2023.104725.
14. Hu H., Sperling R. Pre-service teachers’ perceptions of adopting digital games in education: A mixed methods investigation. Teaching and Teacher Education, vol. 120, p. 103876, 2022. doi: 10.1016/j.tate.2022.103876.
15. Paraskeva F., Bouta H., Papagianni A. Individual characteristics and computer self-efficacy in secondary education teachers to integrate technology in educational practice. Computers & Education, vol. 50 (3), pp. 1084-1091, 2008. doi: 10.1016/j.compedu.2006.10.006.
16. Runge I., Lazarides R., Rubach Ch., Richter D. and Scheiter K. Teacher-reported instructional quality in the context of technology-enhanced teaching: The role of teachers’ digital competence-related beliefs in empowering learners. Computers & Education, vol. 198, p. 104761, 2023. doi: 10.1016/j.compedu.2023.104761.
17. Brevik L., Gudmundsdottir G., Lund A. and Strømme T. Transformative agency in teacher education: Fostering professional digital competence. Teaching and Teacher Education, vol. 86, p. 102875, 2019. doi: 10.1016/j.tate.2019.07.005.
18. Vieira C., Pedro N. Weaknesses of ICT integration in the initial teacher education curriculum. Computers and Education Open, vol. 5, p. 100150, 2023. doi: 10.1016/j.caeo.2023.100150.
19. Hämäläinen R., Nissinen K., Mannonen J., Lämsä J., Leino K. and Taajamo M. Understanding teaching professionals’ digital competence: What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge?. Computers in Human Behavior, vol. 117, p. 106672, 2021. doi: 10.1016/j.chb.2020.106672.
20. Cabellos B., Siddiq F., Scherer R. The moderating role of school facilitating conditions and attitudes towards ICT on teachers’ ICT use and emphasis on developing students’ digital skills. Computers in Human Behavior, vol. 150, p. 107994, 2024. doi: 10.1016/j.chb.2023.107994.
Опубліковано
2023-12-30
Цитовано
Як цитувати
Ганна Вікторівна Чернова. (2023). Підготовка майбутніх учителів математики до ефективного впровадження комп’ютерних освітніх програм в закладах загальної середньої освіти. Наукові записки кафедри педагогіки, (53), 72-79. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/23592