Методичні особливості реалізації рівневої диференціації при навчанні математики учнів ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти

  • Оксана Штонда Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-7601-487X
Ключові слова: диференціація, індивідуалізація, інклюзивна освіта, особливі освітні потреби, методичні особливості, різнорівневі завдання

Анотація

Постановка проблеми. На підставі Державного стандарту базової загальної середньої освіти, набуття дітьми з особливими освітніми потребами, якісної, єдиної та професійної освіти, вважається однією з головних та необхідних умов їх успішної соціалізації, забезпечення їх участі в житті суспільства, що приносить результати самореалізації у різних видах професійної та соціальної діяльності. Насправді, інклюзивна освіта якіснішим способом дозволяє гарантувати соціалізацію дітей, ніж підготовка в корекційно-розвивальних школах. Для того, щоб реалізувати даний напрям повною мірою, необхідні оновлення в методиках навчання, зокрема при навчанні математики.

Метою статті є визначення методичних особливостей реалізації рівневої диференціації при навчанні математики учнів ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти.

Матеріали і методи. Для проведення даного дослідження було застосовано в комплексі наступні методи: аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, систематизація та узагальнення різних поглядів щодо методики навчання математики в умовах інклюзії.

Результати дослідження. На основі проведеного аналізу питань щодо методичних особливостей реалізації рівневої диференціації при навчанні математики учнів ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти було визначено основні приципи, на яких базується організація інклюзивної системи освіти, детально розглянуто сутність поняття «диференціація» у процесі навчання математики та виокремлено різні види диференціації. Вказано те, що для коректного застосування різнорівневих завдань, вчителю необхідно враховувати склад контингенту учнів в інклюзивних класах та надано схему розподілу учнів на групи. Враховуючи склад учнів в інклюзивному класі, виділено рівні засвоєння знань: підвищений рівень (обдаровані діти та діти з високим ступенем навченості); базовий рівень (діти вікової норми, діти з ООП (із збереженим інтелектом)); мінімальний адаптивний (діти з ООП (з по- рушенням інтелекту) та діти із середнім чи низьким потенціалом розвитку). Залежно від особливостей сприйняття та переробки інформації учнів, у тому числі й з особливими освітніми потребами, виокремлено такі категорії: аудіали, візуали, кінестетики. Описано за якими ознаками можна розпізнати вище наведені категорії у процесі навчання. Представлено методичні особливості, які можуть бути застосовані при складанні різнорівневих завдань виділених рівнів засвоєння знань, з урахуванням особливостей сприйняття кожного рівня.

Висновки. Застосування представлених методичних особливостей при складанні завдань, відповідно до типів сприйняття інформації учнями (аудіали, візуали, кінестетики), дозволяє організувати навчання в інклюзивному класі, залучаючи до процесу всіх учнів, в тому числі і дітей особливими освітніми потребами, цей елемент технології навчання допомагає ефективно навчати різних дітей в існуючому класі.

Завантаження

Посилання

/

Посилання

Do Thi Hong Minh (2018). Applying Differentiated Teaching Method in Teaching Mathematics in High Schools in Vietnam. American Journal of Educational Research. 2018, 6(5), 532-538. DOI: 10.12691/education-6-5-26 [in English].

Katharina-Theresa Lindner & Susanne Schwab (2020). Differentiation and individualisation in inclusive education: a systematic review and narrative synthesis, International Journal of Inclusive Education, DOI: 10.1080/13603116.2020.1813450 [in English].

Marcela Pozas & Verena Letzel & Christoph Schneider (2019). Teachers and differentiated instruction: exploring differentiation practices to address student diversity. Journal of Research in Special Educational Needs, 2019. DOI: 10.1111/1471-3802.12481[in English].

Muhamad Nanang Suprayogi & Martin Valcke & Raymond Godwin (2017). Teachers and their implementation of differentiated instruction in the classroom. Teaching and Teacher Education, 2017. Doi: 10.1016/j. tate.2017.06.020[in English].

Roos, H. (2019). Inclusion in mathematics education: an ideology, a way of teaching, or both?. Educ Stud Math 100, 25–41 (2019). https://doi.org/10.1007/s10649-018-9854-z[in English].

Alieksieieva S. V. (2021). Indyvidualizatsiia navchannia: sut, shliakhy realizatsii. Publishing House “Baltija Publishing”, 2021. DOI:10.36074/logos-26.02.2021.v2.41[in Ukraine].

Hrynova M. & Kalinichenko I. (2018). Pidhotovka pedahohichnykh pratsivnykiv do roboty z ditmy z osoblyvymy osvitnimy problemamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. Ridna shkola. 2018. № 5–8. S. 39–43. [in English].

Dzhaman T. (2020). Realizatsiia seredovyshchnoho y inkliuzyvnoho pidkhodiv do navchannia v konteksti inkliuzyvnoi osvity yak umova yevrointehratsii. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 2020, 2(29):150-155. DOI:10.24919/2308-4863.2/29.209454[in English].

Kalaur S. M. (2017). Psykholoho-pedahohichna kharakterystyka inkliuzyvnoho pidkhodu yak osnovy dlia orhanizatsii osvity ditei z osoblyvymy potrebamy. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. Naukove fakhove vydannia z pedahohichnykh nauk, 2017, 16: 58-62. [in English].

Kovrihina Lia. (2021). Osoblyvosti realizatsii inkliuzyvnoho pidkhodu v systemi zabezpechennia yakosti osvity. New pedagogical thought, 2021, 108.4: 69-74. [in English].

Kolupaieva A. & Taranchenko O. (2019). Inkliuzyvna praktyka: tekhnolohii navchannia. Kyiv : Litera LTD, 2019. 160 s. [in English].

Martynchuk O.V. (2018). Pidhotovka fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi: monohrafiia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 2018. 430s. [in English].

Naboka O. & Tatianchykova I. (2021). Cpetsialna osvita: suchasni pidkhody do pidhotovky fakhivtsiv dlia navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Fizyko-matematychna osvita, 27(1), 2021. 76–81. https:// doi.org/10.31110/2413-1571-2021-027-1-012[in English].

Rozman I. I. (2022). Inkliuzyvnyi pidkhid: indyvidualizatsiia osvitnoho protsesu. In: The 7 th International scientific and practical conference “Science, innovations and education: problems and prospects”(February 9-11, 2022) CPN Publishing Group, Tokyo, Japan. 2022. 842 p. 2022. p. 473. [in English].

Sofii N. Z. (2017). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy intehrovanoho suprovodu uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi. Prešov. Slovakia.[in Ukrainian], 2017, 8: 215-223. [in English].

Tatianchykova I. V. (2017). Sotsializatsiia dytyny z vadamy rozvytku: teoriia, dosvid, tekhnolohii: monohrafiia. Sloviansk: Vyd-vo B. I. Matorina, 2017. 457s. [in English].

Titova O.V. (2020). Navchannia matematyky uchniv 5-6 klasiv v umovakh inkliuzii. Fizyko-matematychna osvita, 3 (25). Ch.1. 2020, 103–107. DOI 10.31110/2413-1571-2020-025-3-016[in English].

Udych Z. (2017). Seredovyshchnyi pidkhid u vprovadzhenni inkliuzyvnoi osvity v serednii zahalnoosvitnii shkoli. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika, 2017, 3: 127-134. [in English].

Fert O.H. (2020). Pedahohichnyi suprovid ditei iz porushenniamy psykhichnoho rozvytku v inkliuzyvnomu osvitnomu protsesi. Innovatsiina pedahohika. 2020. No 21. S. 73-77. [in English].

Chernykh L. V. (2022) Dyferentsiiovanyi pidkhid do navchannia uchniv matematyky na osnovi yikh personalnykh kohnityvnykh styliv. Dydaktyka matematyky: problemy i doslidzhennia: Mizhnarodnyi zbirnyk naukovykh robit.–Vyp, 22: 100-105. [in English].

Опубліковано
2022-12-29
Цитовано
Як цитувати
Штонда, О. (2022). Методичні особливості реалізації рівневої диференціації при навчанні математики учнів ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти. Наукові записки кафедри педагогіки, (51), 95-104. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-11