Методичні особливості реалізації рівневої диференціації при навчанні математики учнів ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти
Анотація
Постановка проблеми. На підставі Державного стандарту базової загальної середньої освіти, набуття дітьми з особливими освітніми потребами, якісної, єдиної та професійної освіти, вважається однією з головних та необхідних умов їх успішної соціалізації, забезпечення їх участі в житті суспільства, що приносить результати самореалізації у різних видах професійної та соціальної діяльності. Насправді, інклюзивна освіта якіснішим способом дозволяє гарантувати соціалізацію дітей, ніж підготовка в корекційно-розвивальних школах. Для того, щоб реалізувати даний напрям повною мірою, необхідні оновлення в методиках навчання, зокрема при навчанні математики.
Метою статті є визначення методичних особливостей реалізації рівневої диференціації при навчанні математики учнів ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти.
Матеріали і методи. Для проведення даного дослідження було застосовано в комплексі наступні методи: аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, систематизація та узагальнення різних поглядів щодо методики навчання математики в умовах інклюзії.
Результати дослідження. На основі проведеного аналізу питань щодо методичних особливостей реалізації рівневої диференціації при навчанні математики учнів ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти було визначено основні приципи, на яких базується організація інклюзивної системи освіти, детально розглянуто сутність поняття «диференціація» у процесі навчання математики та виокремлено різні види диференціації. Вказано те, що для коректного застосування різнорівневих завдань, вчителю необхідно враховувати склад контингенту учнів в інклюзивних класах та надано схему розподілу учнів на групи. Враховуючи склад учнів в інклюзивному класі, виділено рівні засвоєння знань: підвищений рівень (обдаровані діти та діти з високим ступенем навченості); базовий рівень (діти вікової норми, діти з ООП (із збереженим інтелектом)); мінімальний адаптивний (діти з ООП (з по- рушенням інтелекту) та діти із середнім чи низьким потенціалом розвитку). Залежно від особливостей сприйняття та переробки інформації учнів, у тому числі й з особливими освітніми потребами, виокремлено такі категорії: аудіали, візуали, кінестетики. Описано за якими ознаками можна розпізнати вище наведені категорії у процесі навчання. Представлено методичні особливості, які можуть бути застосовані при складанні різнорівневих завдань виділених рівнів засвоєння знань, з урахуванням особливостей сприйняття кожного рівня.
Висновки. Застосування представлених методичних особливостей при складанні завдань, відповідно до типів сприйняття інформації учнями (аудіали, візуали, кінестетики), дозволяє організувати навчання в інклюзивному класі, залучаючи до процесу всіх учнів, в тому числі і дітей особливими освітніми потребами, цей елемент технології навчання допомагає ефективно навчати різних дітей в існуючому класі.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Do Thi Hong Minh (2018). Applying Differentiated Teaching Method in Teaching Mathematics in High Schools in Vietnam. American Journal of Educational Research. 2018, 6(5), 532-538. DOI: 10.12691/education-6-5-26 [in English].
Katharina-Theresa Lindner & Susanne Schwab (2020). Differentiation and individualisation in inclusive education: a systematic review and narrative synthesis, International Journal of Inclusive Education, DOI: 10.1080/13603116.2020.1813450 [in English].
Marcela Pozas & Verena Letzel & Christoph Schneider (2019). Teachers and differentiated instruction: exploring differentiation practices to address student diversity. Journal of Research in Special Educational Needs, 2019. DOI: 10.1111/1471-3802.12481[in English].
Muhamad Nanang Suprayogi & Martin Valcke & Raymond Godwin (2017). Teachers and their implementation of differentiated instruction in the classroom. Teaching and Teacher Education, 2017. Doi: 10.1016/j. tate.2017.06.020[in English].
Roos, H. (2019). Inclusion in mathematics education: an ideology, a way of teaching, or both?. Educ Stud Math 100, 25–41 (2019). https://doi.org/10.1007/s10649-018-9854-z[in English].
Alieksieieva S. V. (2021). Indyvidualizatsiia navchannia: sut, shliakhy realizatsii. Publishing House “Baltija Publishing”, 2021. DOI:10.36074/logos-26.02.2021.v2.41[in Ukraine].
Hrynova M. & Kalinichenko I. (2018). Pidhotovka pedahohichnykh pratsivnykiv do roboty z ditmy z osoblyvymy osvitnimy problemamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. Ridna shkola. 2018. № 5–8. S. 39–43. [in English].
Dzhaman T. (2020). Realizatsiia seredovyshchnoho y inkliuzyvnoho pidkhodiv do navchannia v konteksti inkliuzyvnoi osvity yak umova yevrointehratsii. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 2020, 2(29):150-155. DOI:10.24919/2308-4863.2/29.209454[in English].
Kalaur S. M. (2017). Psykholoho-pedahohichna kharakterystyka inkliuzyvnoho pidkhodu yak osnovy dlia orhanizatsii osvity ditei z osoblyvymy potrebamy. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. Naukove fakhove vydannia z pedahohichnykh nauk, 2017, 16: 58-62. [in English].
Kovrihina Lia. (2021). Osoblyvosti realizatsii inkliuzyvnoho pidkhodu v systemi zabezpechennia yakosti osvity. New pedagogical thought, 2021, 108.4: 69-74. [in English].
Kolupaieva A. & Taranchenko O. (2019). Inkliuzyvna praktyka: tekhnolohii navchannia. Kyiv : Litera LTD, 2019. 160 s. [in English].
Martynchuk O.V. (2018). Pidhotovka fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi: monohrafiia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 2018. 430s. [in English].
Naboka O. & Tatianchykova I. (2021). Cpetsialna osvita: suchasni pidkhody do pidhotovky fakhivtsiv dlia navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Fizyko-matematychna osvita, 27(1), 2021. 76–81. https:// doi.org/10.31110/2413-1571-2021-027-1-012[in English].
Rozman I. I. (2022). Inkliuzyvnyi pidkhid: indyvidualizatsiia osvitnoho protsesu. In: The 7 th International scientific and practical conference “Science, innovations and education: problems and prospects”(February 9-11, 2022) CPN Publishing Group, Tokyo, Japan. 2022. 842 p. 2022. p. 473. [in English].
Sofii N. Z. (2017). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy intehrovanoho suprovodu uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi. Prešov. Slovakia.[in Ukrainian], 2017, 8: 215-223. [in English].
Tatianchykova I. V. (2017). Sotsializatsiia dytyny z vadamy rozvytku: teoriia, dosvid, tekhnolohii: monohrafiia. Sloviansk: Vyd-vo B. I. Matorina, 2017. 457s. [in English].
Titova O.V. (2020). Navchannia matematyky uchniv 5-6 klasiv v umovakh inkliuzii. Fizyko-matematychna osvita, 3 (25). Ch.1. 2020, 103–107. DOI 10.31110/2413-1571-2020-025-3-016[in English].
Udych Z. (2017). Seredovyshchnyi pidkhid u vprovadzhenni inkliuzyvnoi osvity v serednii zahalnoosvitnii shkoli. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika, 2017, 3: 127-134. [in English].
Fert O.H. (2020). Pedahohichnyi suprovid ditei iz porushenniamy psykhichnoho rozvytku v inkliuzyvnomu osvitnomu protsesi. Innovatsiina pedahohika. 2020. No 21. S. 73-77. [in English].
Chernykh L. V. (2022) Dyferentsiiovanyi pidkhid do navchannia uchniv matematyky na osnovi yikh personalnykh kohnityvnykh styliv. Dydaktyka matematyky: problemy i doslidzhennia: Mizhnarodnyi zbirnyk naukovykh robit.–Vyp, 22: 100-105. [in English].
Do Thi Hong Minh . Applying Differentiated Teaching Method in Teaching Mathematics in High Schools in Vietnam. American Journal of Educational Research. 2018, 6(5), 532-538. DOI: 10.12691/education-6-5-26
Katharina-Theresa Lindner & Susanne Schwab (2020) Differentiation and individualisation in inclusive education: a systematic review and narrative synthesis, International Journal of Inclusive Education, DOI: 10.1080/13603116.2020.1813450
Marcela Pozas,Verena Letzel,Christoph Schneider. Teachers and differentiated instruction: exploring differentiation practices to address student diversity. Journal of Research in Special Educational Needs, 2019. DOI: 10.1111/1471-3802.12481
Muhamad Nanang Suprayogi,Martin Valcke,Raymond Godwin.Teachers and their implementation of differentiated instruction in the classroom. Teaching and Teacher Education, 2017. Doi: 10.1016/j.tate.2017.06.020
Roos, H. Inclusion in mathematics education: an ideology, a way of teaching, or both?. Educ Stud Math 100, 25–41 (2019). https://doi.org/10.1007/s10649-018-9854-z
Алєксєєва С. В. Індивідуалізація навчання: суть, шляхи реалізаціı̈. Publishing House “Baltija Publishing”, 2021. DOI:10.36074/logos- 26.02.2021.v2.41
Гриньова М., Калініченко І. Підготовка педагогічних працівників до роботи з дітьми з особливими освітніми проблемами в умовах інклюзивного навчання. Рідна школа. 2018. № 5–8. С. 39–43.
Джаман Т. Реалізація середовищного й інклюзивного підходів до навчання в контексті інклюзивноı̈ освіти як умова євроінтеграціı̈. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2020, 2(29):150-155. DOI:10.24919/2308-4863.2/29.209454
Калаур С. М. Психолого-педагогічна характеристика інклюзивного підходу як основи для організаціı̈ освіти дітей з особливими потребами. Гірська школа Українських Карпат. Наукове фахове видання з педагогічних наук, 2017, 16: 58-62.
Коврігіна Ля. Особливості реалізаціı̈ інклюзивного підходу в системі забезпечення якості освіти. New pedagogical thought, 2021, 108.4: 69-74.
Колупаєва А., Таранченко О. Інклюзивна практика: технологіı̈ навчання. Киı̈в : Літера ЛТД, 2019. 160 с.
Мартинчук О.В. Підготовка фахівців зі спеціальноı̈ освіти до професійноı̈ діяльності в інклюзивному освітньому середовищі: монографія. Киı̈в: Центр учбовоı̈ літератури, 2018. 430с.
Набока О., Татьянчикова І. Cпеціальна освіта: сучасні підходи до підготовки фахівців для навчання дітей з особливими освітніми потребами. Фізико-математична освіта, 27(1), 2021. 76–81. https://doi. org/10.31110/2413-1571-2021-027-1-012
Розман І. І. Інклюзивний підхід: індивідуалізація освітнього процесу. In: The 7 th International scientific and practical conference “Science, innovations and education: problems and prospects”(February 9-11, 2022) CPN Publishing Group, Tokyo, Japan. 2022. 842 p. 2022. p. 473.
Софій Н. З. Організаційно-педагогічні умови інтегрованого супроводу учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному навчальному закладі. Prešov. Slovakia.[in Ukrainian], 2017, 8: 215-223.
Татьянчикова І. В. Соціалізація дитини з вадами розвитку: теорія, досвід, технологіı̈: монографія. Слов’янськ: Вид-во Б.І. Маторіна, 2017. 457с.
Тітова О.В. Навчання математики учнів 5-6 класів в умовах інклюзіı̈. Фізико-математична освіта, 3 (25). Ч.1. 2020, 103–107. DOI 10.31110/2413-1571-2020-025-3-016
Удич З. Середовищний підхід у впровадженні інклюзивноı̈ освіти в середній загальноосвітній школі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 2017. С. 127-134.
Ферт О. Г. Педагогічний супровід дітей із порушеннями психічного розвитку в інклюзивному освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. 2020. No 21. С. 73-77.
Черних Л. В. Диференційований підхід до навчання учнів математики на основі ı̈х персональних когнітивних стилів. Дидактика математики: проблеми і дослідження: Міжнародний збірник наукових робіт. Вип, 22: 100-105.