Модифікація програми «Юні туристи-краєзнавці» як засіб задоволення освітніх потреб школярів з інтелектуальними порушеннями
Анотація
У статті розглядається проблема модифікації навчальної програми «Юні туристи-краєзнавці» туристсько-краєзнавчого напряму позашкільної освіти початкового рівня для молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Метою статті є розкриття змісту модифікації програми «Юні туристи-краєзнавці» як засобу задоволення освітніх потреб школярів з інтелектуальними порушеннями. Модифікація розглядається як стратегія спрощення змісту навчальної програми, викладання та, як результату, рівня знань та навичок, які має опанувати дитина впродовж навчання. Теоретичними підвалинами до здійснення модифікації навчальної програми були умови якісної освіти дітей з інтелектуальними порушеннями, визначені В. М. Синьовим. Модифікацію програми здійснено з урахуванням модально-специфічних закономірностей фізичного, інтелектуального розвитку та рівня соціалізованості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Метою навчальної програми «Юні туристи-краєзнавці» є сприяння процесам розвитку та соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями шляхом їх залучення до туристсько-спортивної та краєзнавчої діяльності й формування навчально-пізнавальної, життєво-практичної, громадянської та соціальної; екологічної та здоров’язбережувальної компетентностей. Структурно-змістовними розділами модифікованої навчальної програми є: загальнопропедевтичний; туристсько-спортивна підготовка; краєзнавство; фізична культура та безпека життєдіяльності. Зміст цих розділів вивчається дітьми впродовж чотирьох років. У змісті програми враховані вимоги Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти в галузях «Суспільствознавство», «Здоров'я і фізична культура», «Природознавство». Програма містить відомості, що поглиблюють і доповнюють зміст навчальних дисциплін, що вивчаються в закладах загальної середньої освіти, в тому числі в спеціальних школах, таких як: «Природознавство», «Основи здоров’я», «Я у світі» та корекційно-розвиткової програми «Соціально-побутове орієнтування». Представлену програму було впроваджено в діяльність Комунального закладу «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, Волинському центрі національно-патріотичного виховання, туризму і краєзнавства та доведено її ефективність.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Kovalenko, V. (2020). Psychological and pedagogical principles of involving students with intellectual disabilities in the tourism and local lore of out-of-school education. Means of educational and research work. 55. 18–33.
On extracurricular education: Law of Ukraine of June 22, 2000 № 1841-III. Date of update: 16.10.2020. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text.
Sinyov, V. M. (2020) New school of Ukraine and problems of providing quality education for children with special needs. Social and life practice of children with intellectual disabilities in educational and rehabilitation centers / for general. ed. I. Ermakova, K Torop, K. Reid( pp. 26-32).
Sinyov, V., & Kovalenko, V. (2021). Models of involving children with special educational needs in the educational process of out-of-school education institutions, Use of out-of-school education resources in the process of socialization of students with intellectual disabilities: Proceedings of the scientific and practical seminar (рр. 164–168). Kharkiv, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
Socialization of children with disabilities by means of adaptive tourism in the conditions of institutions of additional education (2018). Yekaterinburg: GANOU SO «Palace of Youth».
Formation of basic competencies in pupils of out-of-school educational institutions: monograph (2015). Kharkiv: «Madrid Printing House».
Shulzhenko, D. (2021). Extracurricular education as a psychological factor in creating a situation of success in children with autistic spectrum disorders, Use of out-of-school education resources in the process of socialization of students with intellectual disabilities: Proceedings of the scientific and practical seminar (рр. 196–198). Kharkiv, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
Fiorella, D., & Mariotti A. (2016) Children in Tourism: a fresh perspective? The experience in Italy, from summer camps to the Seninter project. Via Tourism Review. 10 (10). URL: https://doi.org/10.4000/viatourism.1407
Filipova, A., Bukhtiyarova, I., & Kupryashkina E. (2020). About Children’s Travel: The Geography оf Mobility. In & N. G. Bogachenko (Ed.). Amurcon 2020:
International Scientific Conference, Vol 111. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.06.03.26.
Kovalenko, V., Syniov, V., Peretiaha L., & Halii, A. (2021). The current state of involvement of children with special educational needs in out-of-school education in Ukraine. Amazonia Investiga, 10(42), 31–42. https://doi.org/10.34069/AI/2021.42.06.4
Kastenholz E., Eusébio C., & Figueiredo E. (2015) Contributions of tourism to social inclusion of persons with disability. Disability & Society. 30(8):1-23. https://doi.org/ 1080/09687599.2015.1075868
Nyman, E. (2016) Tourism travel for families with wheelchair carried children. Master thesis. Umeå University. Department of Geography and Economic History. Spring https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:938581/FULLTEXT01.pdf
Schuengel, C., Van Rest, M., Stanford, C., & Hastings, R. (2020) Impact of Research About the Early Development of Children With Intellectual Disability: A Science Mapping Analysis. Warnock, 40 Years On. Challenges for Special Educational Needs, 4(41). doi.org/10.3389/feduc.2019.00041
Stala, J. (2010) Edukacja i rewalidacja dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Studia nad Rodziną UKSW. R. 14 nr 1-2. 26 – 27.
Sukhodolsky, D., & Butter, E. (2007) Social Skills Training for Children with Intellectual Disabilities. In Handbook of Intellectual and Developmental Disabilities. 601 – 618). New York: Springer. doi: 10.1007/0-387-32931-5_30/
Tangney, J., Stuewig, J., & Mashek, D. (2007) Moral Emotions and Moral Behavior. Annu Rev Psychol; 58. 345–372. doi: 10.1146/annurev.psych.56.091103.070145
Vehmas, S. (2011) Disability And Moral Responsibility. Trames. 15 (65/60), 2. P. 156–167
WaIden T. A., Smith M. C. Emotion Regulation. Motivation and Emotion. 1997. Vol. 21. P. 7 – 25.
梁燕;网络化生存与大学生休闲教育[D];上海师范大学;2010年
Чжоу Бо та Бао Гоцін记者 周波;包国庆:休闲教育让你更会“玩”[N];成都日报 ;2005年
Коваленко В. Є. Психолого-педагогічні засади залучення школярів з інтелектуальними порушеннями до туристсько-краєзнавчого напряму позашкільної освіти. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2020, № 55. С. 18–33.
Про позашкільну освіту : Закон України від 22.06.2000 р. № 1841-III. Дата оновлення: 16.10.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text (дата звернення: 21.02.2021).
Синьов В. М. Нова школа України і проблеми забезпечення якісної освіти дітей з особливостями розвитку. Соціальна і життєва практика дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах навчально-реабілітаційних центрів / за заг. ред. І. Г. Єрмакова, К. С. Тороп, К. В. Рейда. 2020. С. 26 – 32.
Синьов В. М., Коваленко В. Є. Моделі залучення дітей з особливими освітніми потребами в освітній процес закладів позашкільної освіти: збірн. наук. праць за матер. регіон. наук.- практ. семін., м. Харків, 17 лютого 2021 р. Харків, 2021. С. 164 – 168.
Социализация детей с ограниченными возможностями здоровья средствами адаптивного туризма в условиях учреждения дополнительного образования: метод. пособ. / автор-составитель Б. А. Прусс. Екатеринбург: ГАНОУ СО «Дворец молодёжи», 2018. 44 с/
Формування у вихованців позашкільних навчальних закладів базових компетентностей : монографія / за ред. В. В. Мачуського. Харків: «Друкарня Мадрид», 2015. 330 с.
Шульженко Д. І. Позашкільна освіта як психологічний чинник створення ситуації успіху у дітей із аутистичним спектром порушень: збірн. наук. праць за матер. регіон. наук.- практ. семін., м. Харків, 17 лютого 2021 р. Харків, 2021. С. 196 – 198.
Fiorella D., Mariotti A. Children in Tourism: a fresh perspective? The experience in Italy, from summer camps to the Seninter project. Via Tourism Review. 2016. Vol. 10 (10). URL: https://doi.org/10.4000/viatourism.1407 (дата звернення 10.06.2020).
Filipova A., Bukhtiyarova I., & Kupryashkina E. About Children’s Travel: The Geography Of Mobility. In & N. G. Bogachenko (Ed.). Amurcon 2020:
International Scientific Conference, Vol 111. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.06.03.26 дата звернення 10.06.2020).
Kovalenko V., Syniov,V., Peretiaha L., & Halii, A. The current state of involvement of children with special educational needs in out-of-school education in Ukraine. Amazonia Investiga, 2021. Vol. 10(42), P. 31-42. https://doi.org/10.34069/AI/2021.42.06.4
Kastenholz E., Eusébio C., Figueiredo E. Contributions of tourism to social inclusion of persons with disability. Disability & Society. 2015 Vol. 30(8):1-23 DOI: 10.1080/09687599.2015.1075868
Nyman E. Tourism travel for families with wheelchair carried children. Master thesis. Umeå University. Department of Geography and Economic History. Spring 2016. 61 p. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:938581/FULLTEXT01.pdf дата звернення 10.06.2020)
Schuengel C., Van Rest M., Stanford C., & Hastings R. Impact of Research About the Early Development of Children With Intellectual Disability: A Science Mapping Analysis. Warnock, 40 Years On. Challenges for Special Educational Needs, 4(41). doi.org/10.3389/feduc.2019.00041
Stala J. Edukacja i rewalidacja dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Studia nad Rodziną UKSW. 2010. R. 14 nr 1-2. P. 26 – 27.
Sukhodolsky D., & Butter E. Social Skills Training for Children with Intellectual Disabilities. In Handbook of Intellectual and Developmental Disabilities. 2007. P. 601 – 618). New York: Springer. doi: 10.1007/0-387-32931-5_30/.
Tangney J., Stuewig J., & Mashek D. (2007) Moral Emotions and Moral Behavior. Annu Rev Psychol; 2007. Vol. 58: 345–372. doi: 10.1146/annurev.psych.56.091103.070145
Vehmas, S. Disability And Moral Responsibility. Trames. 2011. Vol. 15 (65/60), 2. P. 156–167
WaIden T. A., Smith M. C. Emotion Regulation. Motivation and Emotion. 1997. Vol. 21. P. 7 – 25.
梁燕;网络化生存与大学生休闲教育[D];上海师范大学;2010年
记者 周波;包国庆:休闲教育让你更会“玩”[N];成都日报;2005年