Розвиток ідеї кредитно-модульного навчання у закладах вищої педагогічної освіти України (90-ті роки ХХ століття– перше десятиріччя ХХІ століття)
Анотація
У статті наголошено на різних аспектах дослідження проблеми кредитно-модульного навчання, акцентовано на актуальності вивчення та аналізу відомих раніше, але недостатньо вивчених фактів, висновків, рекомендацій, що містяться у вітчизняних нормативних документах діяльності закладів вищої педагогічної освіти та психолого-педагогічній літературі виділеного періоду з питань кредитно-модульного навчання. Мета статті – визначення особливостей упровадження кредитно-модульного навчання в практику вітчизняних закладів вищої педагогічної освіти в 90-ті роки ХХ століття – першому десятиріччі ХХІ століття. Підкреслено, що введення у заклади вищої педагогічної освіти кредитно-модульної системи відбувалося на тлі формування нової освітньої політики незалежної України, що була закріплена певними нормативними документами та спрямована на руйнування заснованої в період тоталітаризму старої парадигми освіти, подолання наявних у системі вищої педагогічної освіти суперечностей, недоліків широко розповсюдженого традиційного навчання. Розробка теорії кредитно-модульного навчання здійснювалася під впливом різних педагогічних концепцій (особистісно-орієнтованого, розвивального, персоналізації навчання, змісту освіти тощо). На основі аналізу науково-педагогічної літератури та дисертаційних досліджень виділено погляди науковців досліджуваного періоду стосовно суті, особливостей і переваг кредитно-модульного навчання, його мети, принципів реалізації, умов ефективного застосування. Акцентовано на поступовому введенні у заклади вищої педагогічної освіти кредитно-модульного навчання та рейтингової системи контролю знань здобувачів, нормативних документах, меті та обраних для проведення педагогічного експерименту базових закладах. На прикладі Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова та Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди розглянуто заходи, які були прийняті закладами вищої педагогічної освіти для підтримки організації освітнього процесу на нових засадах. Виділено напрями та наведено приклади використання викладачами індивідуальних навчально-дослідних завдань як індивідуально-диференційованої особистісно орієнтованої форми організації поза аудиторної індивідуальної роботи студента навчального, навчально-дослідницького чи проектно-конструкторського характеру. Надано результати досліджень науковців позитивних наслідків та невирішених проблем упровадження кредитно-модульного навчання в практику закладів вищої педагогічної освіти, недоліків рейтингового контроля знань.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Aleksieienko, T. A. (1995). Forming of cognitive activity of students in the conditions of sectional organization education. Extended abstract of candidate’s thesis, Kyiv, Ukraine.
Aleksiuk, A. M. (1993). Pedagogy of higher school: Course of lectures. Module studies. Kyiv, Ukraine: ISDO.
Bondar, V. I. (1999) Module–rating technology of educational discipline studying (according material of didactic). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Hodovaniuk, T. L. (2010). Individual studying at higher school. Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova
Dvornikova, N. S. (2009). Pedagogical conditions of modernization of educational process in higher educational establishments. Extended abstract of candidate’s thesis, Kyiv, Ukraine.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2005 - 2006 academic year. (2006). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of M P. Drahomanov per 2006 - 2007 academic year. (2008). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2007- 2008 academic year. (2008). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2008 – 2009 academic year. (2009). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Report on work of the National pedagogical university named of М. P. Drahomanov per 2010 - 2011 academic year. (2011). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Kovalova, O. (2003). A role of independent work of students in the process of studying of history of pedagogics course. Ridna shkola, 4, 45–47.
Shyian, N. I. (1998). Pedagogical efficiency of technology of module-rating studying in the process of future teacher training. Nauka i suchasnist, 1, 89–94.
Karapuzova, I. V. (2003). A role of teacher in the module departmental teaching. Pedahohika ta psykholohiia, 24, 125–131.
Kozak, T. M. (2007). Organizationally pedagogical principles of introduction of the credit – module system of training of specialists in higher pedagogical educational establishments ІІІ- ІV levels of accreditation. Extended abstract of candidate’s thesis, Zhytomyr, Ukraine.
Kurinnyi, O. V., Cherkasova T. A. (2019). Efficiency of functioning of the credit-module system at higher school Molodyi vchenyi, 2 (66), 488–492. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-105
Moroz, I. V. (2005). Pedagogical conditions of implementation of the credit-module system of educational process organization. Kyiv, Ukraine: Osvita Ukrainy.
Oksa, M. M. (1997). Study of disciplines in general lines pedagogical training of teacher in higher learning pedagogical institutions in Ukraine (1919 - 1991). Kyiv, Ukraine: Mizhnar. fin. аhentsiia.
Educational principles of higher education development in Ukraine in the context of the Bologna Process: documents and materials of 2003 – 2004 (2004). (Part. 1) Ternopil, Ukraine: TDPU imeni V. Hnatiuka.
Pisotska, M. E. (2014.) Individualization of teaching students: historical and pedagogical aspect. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnikh shkolakh, 38 (91), 48–55.
Pohrebniak, V. P., Yatchenko A. D. (1994). New paradigm: reality and problems. Development of national education in a world context. Ridna shkola, 12, 2–7.
Organization regulations in educational process of training specialists in credit-module system. (2004). Kharkiv, Ukraine: KhNURE.
Prytyka, Yu. (2009). Problems of implementation of the Bologna Process standards. Pravovyi tyzhden, 21, 147.
Prokopenko, I. F., Yevdokimov V. I. (2013). Pedagogical technologies in training of teachers. Kharkiv, Ukraine: Kolehium.
Radomska, L .A., Stadnii A. S. (2010). Ukrainian higher education system: advantages and disadvantages of the Bologna Process. Retrieved from: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2010/txt/Radomska_Stadniy.php
Romanenko, M. I. (2001). Humanizing of education: conceptual problems and practical experience. Dnipropetrovsk, Ukraine: Promin.
Sichkarenko, H. (2009). Transformations of higher education in independent Ukraine. Kyiv, Ukraine: KNLU.
Smoliuk, I. O. (1999). Pedagogical technologies: researches of social personality aspect. Lutsk, Ukraine: Vezha.
Furman, A. V. (1997). Module-developing studies: principles, conditions of providing. Kyiv, Ukraine : Pravda Yaroslavychiv.
Yutsiavychene, P. A. (1990). Principles of the module education. Sovetskaia pedahohyka, 1, 55–60.
Yankovych, O. I. (2008). Educational technologies in history of higher pedagogical education of Ukraine (1957 - 2008). Ternopil, Ukraine : Pidruchnyky i posibnyky.
Yatsenko, S. L. (2005). Pedagogical conditions of the personality-oriented studies of students in a gymnasium. Extended abstract of candidate’s thesis, Zhytomir, Ukraine.
Slipchuk, V., Yuzkiv, H., Batechko, N., Pisotska, M., Klymenko, L. (2021). Academic mobility development among university students during COVID-19 pandemic. International Journal of Health Sciences, 5(3), 573-583. doi: https://doi.org/10.53730/ijhs.v5n3.2490
Rasulov, I. (2021) Problems and solutions of teaching in credit-module system in higher education institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3 (4), P. 721-727. doi: https://doi.org/10.37547/tajssei/Volume03Issue04-116
Алексєєнко Т. А. Формування пізнавальної активності студентів в умовах блокової організації навчання : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 1995. 25 с.
Алексюк А.М. Педагогіка вищої школи: Курс лекцій. Модульне навчання. Київ: ІСДО, 1993.220 с.
Бондар В.І. Модульно-рейтингова технологія вивчення навчальної дисципліни (на матеріалі дидактики). Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 1999. 49 с
Годованюк Т. Л. Індивідуальне навчання у вищій школі. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 160 с.
Дворнікова Н. С. Педагогічні умови модернізації навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 19 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2005 – 2006 навчальний рік. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. 226 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М П. Драгоманова за 2006 – 2007 навчальний рік. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 217 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2007– 2008 навчальний рік. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 168 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2008 – 2009 навчальний рік. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. 201 с.
Звіт про роботу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за 2010 – 2011 навчальний рік. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 200 с.
Ковальова О. Роль самостійної роботи студентів в процесі вивчення курсу історії педагогіки. Рідна школа. 2003. № 4. С. 45–47.
Шиян Н. І. Педагогічна ефективність технології модульно-рейтингового навчання в процесі підготовки майбутнього вчителя. Наука і сучасність : зб. наук. пр. НПУ імені М. П. Драгоманова. Київ : ІЗМН, 1998. Ч.1. С. 89–94.
Карапузова І. В. Роль викладача в системі модульного навчання. Педагогіка та психологія: зб. наук. пр. Харків, 2003. Вип. 24. С. 125–131.
Козак Т. М. Організаційно-педагогічні засади впровадження кредитно-модульної системи підготовки фахівців у вищих педагогічних навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Житомир, 2007. 19 с.
Курінний О.В., Черкасова Т.А. Ефективність функціонування кредитно-модульної системи у вищій школі Молодий вчений. 2019. № 2 (66). С.488-492. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-105
Мороз І. В. Педагогічні умови запровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу. Київ : Освіта України, 2005. 278 с.
Окса М. М. Вивчення дисциплін загально педагогічної підготовки вчителя у педагогічних вузах України (1919 – 1991 р.р.). Київ : Міжнар. фін. агенція, 1997. 315 с.
Освітні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу: документи і матеріали 2003 – 2004 р.р. Тернопіль : ТДПУ імені В. Гнатюка, 2004. Ч. 1. 147 с.
Пісоцька М. Е. Індивідуалізація навчання студентів : історико-педагогічний аспект. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2014. Вип. 38 (91). С. 48–55.
Погребняк В. П., Ятченко А. Д. Нова парадигма : реалії і проблеми. Розвиток національної освіти у світовому контексті. Рідна школа. 1994. № 12. С. 2–7.
Положення про організацію навчального процесу підготовки фахівців за кредитно-модульною системою. Харків : ХНУРЕ, 2004. 28 с.
Притика Ю. Проблеми впровадження стандартів Болонського процесу. Правовий тиждень. 2009. №. 21. С. 147.
Прокопенко І. Ф., Євдокімов В. І. Педагогічні технології в підготовці вчителів: навч. посіб. Харків : Колегіум, 2013. 364 с.
Радомська Л.А., Стадній А.С. Українська система вищої освіти : переваги та недоліки Болонського процесу. URL: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2010/txt/Radomska_Stadniy.php (дата звернення: 1.03.2022)
Романенко М. І. Гуманізація освіти : концептуальні проблеми та практичний досвід. Дніпропетровськ : Промінь, 2001. 159 с.
Січкаренко Г. Трансформації вищої освіти в незалежній Україні. Київ: КНЛУ, 2009. 362 с.
Смолюк І. О. Педагогічні технології : дослідження соціально-особистісного аспекту. Луцьк : Вежа, 1999. 293 с.
Фурман А. В. Модульно-розвивальне навчання : принципи, умови забезпечення. Київ : Правда Ярославичів, 1997. 340 с.
Юцявичене П. А. Принципи модульного обучения. Советская педагогика. 1990. № 1. С. 55–60.
Янкович О. І. Освітні технології в історії вищої педагогічної освіти України (1957 – 2008). Тернопіль : Підруч. і посіб., 2008. 319 с.
Яценко С. Л. Педагогічні умови особистісно-орієнтованого навчання учнів у гімназії : автореф. дис. ...канд. пед. наук : 13.00.01. Житомір, 2005. 20с.
Slipchuk, V., Yuzkiv, H., Batechko, N., Pisotska, M., Klymenko, L. Academic mobility development among university students during COVID-19 pandemic. International Journal of Health Sciences. 2021. Vol. 5(3). P. 573-583. doi: https://doi.org/10.53730/ijhs.v5n3.2490
Rasulov I. Problems And Solutions Of Teaching In Credit-Module System In Higher Education Institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations. 2021. Vol. 3 No 4. P. 721-727. doi: https://doi.org/10.37547/tajssei/Volume03Issue04-116