Формування відповідальності й самостійності як рис особистості студентської молоді в процесі виховної роботи ЗВО
Анотація
Метою статті є обґрунтування ролі виховного середовища закладу вищої освіти, під впливом якого у студентів формується система принципів, цінностей і моральних настанов, йде переосмислення існуючих способів діяльності й утворення нових тощо. Доведено, що важливу роль в утворенні такого середовища відіграє системна виховна роботи, зокрема круглі столи, кураторські години, бесіди за участі студентів різних курсів та інші форми та напрями. З’ясовано, що ключем до правильного ставлення студентів до навчання, до подальшої професійної та громадської діяльності є усвідомлення ними важливості сформованості у них ініціативності, рішучості, наполегливості, вимогливості та інших якостей, що сприяють вияву відповідальності в дії; потреби у постійному самовдосконаленні, самоорганізації тощо. Наскрізне обговорення актуальних проблем навчання, виховання, формування особистості в цілому між здобувачами вищої освіти старших та молодших курсів, між студентами і викладачами, створення ситуацій, що спонукають до прийняття відповідальних рішень, до вияву соціальної активності студента, сприяють формуванню відповідальності й самостійності як якостей особистості. У статті узагальнено накопичені вітчизняною вищою школою способи й засоби формування відповідальності як інтегральної якості особистості. Це гуманізація процесу співпраці, діалогізація навчання; організація соціально значущого практикуму, розв’язання деонтологічних ситуацій, ситуаційних вправ; читання спецкурсів; виконання завдань самостійної роботи тощо. Розкрито роль науково-педагогічної/асистентської практики, як інструменту створення і направлення можливостей здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти до саморозвитку і самовдосконалення, до вияву власної творчої активності, прояву свободи вибору, відповідальності у конкретній навчальній діяльності. У статті запропоновано теми кураторських годин для активного обговорення зі здобувачами різного рівня вищої освіти з метою формування у них відповідальності й самостійності – «Роль відповідальності у життєдіяльності людини та суспільства в контексті освіти», «Лідерство у студентському середовищі», «Проблеми академічної доброчесності в Україні та світі» тощо.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Buryennikov, Y., Khomyuk I. (2008). Stimulation of creative activity of students of higher technical educational institution in the process of teaching higher mathematics. Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute, 2, 94-98.
Druhanova, O. M., Nalivayko, O. O., Nahimova, O. U, Kiktenko, O. O., Shevchenko, A. M., Hubanova, A. S. (2020 May 14-15). Learning environment as a subject of attention of modern students. Materials of the International scientific-methodical Internet-conference, “Problems and ways of realization of the competence approach in modern education” (2020 May 14-15). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University.
Zolotukhina, S., Zelenskaya, L., Zelensky, R. (2012). Responsibility as the core value of the individual.
Humanization of the educational process, 10, 101-116.
Kovalevskiy, M. M. (1975). Kovalevsky M. M. My life. History and historians. Historiographic yearly. 266-297.
Krasnoshchok, I.P. (2021). Formation of leadership qualities of students as a task of educational activity of the curator of the student group. Scientific notes. Series: Pedagogical sciences, № 19, 144-150.
Nalivayko, O. O., Druhanova, O.M., Voronina, V.A. (2020 May 14-15). The role of tutoring in the formation of tools for professional development of students of higher education. Materials of the International scientific-methodical Internet-conference, “Problems and ways of realization of the competence approach in modern education” (2020 May 14-15). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University.
Podolyak, L.H., Yurchenko, V.I. (2008). Psychology of higher school: workshop: Textbook. Kyiv: Karavela.
Psychological dictionary (2022). Retrieved May 11, 2022, from: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/ eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf
Reys, F. (2006). Secrets of successful learning: practical tips for students. Translated from English by O. Gladky. Lviv: Svichado.
Rudenko, N.M. (2022). Formation of responsibility of future speech therapists by means of imitation games. Thirty-third All-Ukrainian practical-cognitive Internet conference. Formation of responsibility of future speech therapists by means of imitation games. Retrieved May 11, 2022, from: http://naukam.triada.in.ua/index. php/konferentsiji/64-tridtsyat-tretya-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/836- formuvannya-vidpovidalnosti-majbutnikh-logopediv-zasobami-imitatsijnikh-igor
Tytarenko, T. (2008). Life tasks as practices of self-constitution of personality. Social Psychology, 6, 3-11.
Explanatory dictionary of the Ukrainian language (2002).
A textbook on the history of pedagogy in 2 volumes (2011).
Tsarenko, A. (2017). Conditions for the formation of professional responsibility of future primary school teachers. Higher and secondary school pedagogy, 50, Retrieved May 11, 2022, from: https://core.ac.uk/ download/pdf/268532464.pdf
Chystovsʹka, I. P. (2009). Formation of responsible behavior of students of higher educational institutions by means of pedagogical technologies. Retrieved May 11, 2022, from: http://novyn.kpi.ua/2009-3-2/36_ Chistovska.pdf
Bardus, I., Herasymenko, Y., Nalyvaiko, O., Rozumna, T., Vaseiko, Y., & Pozdniakova, V. (2021). Organization of Foreign Languages Blended Learning in COVID-19 Conditions by Means of Mobile Applications. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(2), 268-287. https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/421
Hampshire, P. K., Butera, G. D., & Hourcade, J. J. (2014). Homework plans: A tool for promoting independence. Teaching Exceptional Children, 46(6), 158-168.
Katz, M. (1996). Teaching organic chemistry via student-directed learning: A technique that promotes independence and responsibility in the student. Journal of Chemical Education, 73(5), 440.
Larkin, M. J. (2001). Providing support for student independence through scaffolded instruction. Teaching exceptional children, 34(1), 30-34.
Nambiar, D. (2020). The impact of online learning during COVID-19: students’ and teachers’ perspective. The International Journal of Indian Psychology, 8(2), 783-793. https://doi.org/10.25215/0802.094
Бурєнніков Ю. А., Хом’юк І. В. Стимулювання творчоı̈ діяльності студентів вищого технічного навчального закладу в процесі навчання вищоı̈ математики. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2008. № 2. С. 94-98.
Друганова О.М., Наливайко О.О., Нагімова О.У, Кіктенко О.О., Шевченко А.М., Губанова А.С. Навчальне середовище як предмет уваги сучасного студентства. Проблеми та шляхи реалізації компетентнісного підходу в сучасній освіті: матеріали Міжнародної науково-методичної Інтернет-конференції, 14- 15 травня 2020 року / за заг. ред. О.А. Жукової. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2020, С. 27-30
Золотухіна С.Т., Зеленська Л.Д., Зеленський Р.Д. Відповідальність як стрижнева цінність особистості.
Гуманізація навчально-виховного процесу. 2012. 10. С. 101-116.
Ковалевский М. М. Моя жизнь. История и историки. Историографический ежегодни. 1975. С. 266-297.
Краснощок І.П. Формування лідерських якостей студентів як завдання виховноı̈ діяльності куратора студентськоı̈ групи. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 19. С. 144-150. https://doi. org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-144-150.
Наливайко О.О.,ДругановаО.М.,Вороніна В.А Рольтьюторствауформуванніінструментівдляпрофесійного становлення студентів закладів вищоı̈ освіти. Проблеми та шляхи реалізації компетентнісного підходу в сучасній освіті: матеріали Міжнародної науково-методичної Інтернет-конференції, 14-15 травня 2020 року / за заг. ред. О.А. Жуковоı̈. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2020, С. 86-88.
Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищоı̈ школи: практикум: Навч. посіб. Киı̈в: Каравела, 2008. 336 с.
Психологічний словник/ Авт.-уклад. В.В.Синявський , О.П. Сергєєнкова/ За ред. Н.А. Побірченко Режим доступу: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf
Рейс Ф. Секрети успішного навчання: практичні поради для студентів. Переклад з англіийськоı̈ О. Гладкого. Львів: Свічадо, 2006. 256 с.
Руденко Н.М. Формування відповідальності майбутніх логопедів засобами імітаційних ігор. Тридцять третя Всеукраı̈нська практично-пiзнавальна iнтернет-конференцiя. Формування відповідальності майбутніх логопедів засобами імітаційних ігор. Режим доступу: http://naukam.triada.in.ua/index. php/konferentsiji/64-tridtsyat-tretya-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/836- formuvannya-vidpovidalnosti-majbutnikh-logopediv-zasobami-imitatsijnikh-igor
Титаренко Т. Життєві завдання як практики самоконституювання особистості. Соціальна психологія. 2008. №6. С. 3-11.
Тлумачний словник украı̈нськоı̈ мови / Т. В. Ковальова, Л. П. Коврига [уклад.]. Харків: Синтекс, 2002. 672 с.
Хрестоматія з історіı̈ педагогіки в 2-х томах / за заг. ред. член-кор. НАПН Украı̈ни, д. пед. наук А.В. Троцко. Харків, 2011. 524 с.
Царенко А. Умови формування професійноı̈ відповідальності майбутніх вчителів початкових класів. Педагогіка вищої та середньої школи. 2017. № 50 Режим доступу: https://core.ac.uk/download/ pdf/268532464.pdf
Чистовська І.П. Формування відповідальноı̈ поведінки студентів вищих навчальних закладів засобами педагогічних технологіи˘ . Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2009-3-2/36_Chistovska.pdf
Bardus I., Herasymenko Y., Nalyvaiko O., Rozumna T., Vaseiko Y., & Pozdniakova V. Organization of Foreign Languages Blended Learning in COVID-19 Conditions by Means of Mobile Applications. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. 13(2). pp. 268-287. https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/421
Hampshire P. K., Butera G. D., & Hourcade J. J. Homework plans: A tool for promoting independence. Teaching Exceptional Children. 2014. 46(6). pp. 158-168.
Katz M. (1996). Teaching organic chemistry via student-directed learning: A technique that promotes independence and responsibility in the student. Journal of Chemical Education. 73(5). 440.
Larkin M. J. (2001). Providing support for student independence through scaffolded instruction. Teaching exceptional children. 34(1). pp. 30-34.
Nambiar D. (2020). The impact of online learning during COVID-19: students’ and teachers’ perspective. The International Journal of Indian Psychology. 8(2). pp. 783-793. https://doi.org/10.25215/0802.094