Оцінювання лідерських якостей курсантів
Анотація
У статті розглянута сутність лідерських якостей курсантів, підкреслена необхідність та важливість їх формування під час здобуття вищої військової освіти. Проведений аналіз наукової літератури продемонстрував розбіжності як у трактуванні сутності поняття «лідерські якості», так і у переліку найбільш важливих лідерських якостей. Автори дійшли висновку, що лідерські якості курсантів на сучасному етапі слід розглядати як важливу складову hard-skills, що обумовлено низкою об'єктивних факторів. Процеси формування та розвитку лідерських якостей повинні носити комплексний, системний та систематичний характер. Обов'язковою складовою є наявність об'єктивної системи оцінювання рівня прояву та динаміки лідерських якостей. В сучасній літературі є ціла низка психологічних тестів та комплексних методик оцінювання лідерських якостей. Однак автори впевнені, що в кожному конкретному випадку (мається на увазі спеціальність та спеціалізація) змінюється як перелік найбільш важливих лідерських якостей, так і методи та процедури їх оцінювання. У статті представлені результати соціологічного опитування, яке проведено з метою формування переліку лідерських якостей майбутніх фахівців структур морально-психологічного забезпечення ЗСУ. Авторами розроблений та проведений тренінг, спрямований на формування визначених якостей. Тренінг передбачає використання різних методів оцінювання рівня появу лідерських якостей. Результати тренінгу дали змогу скласти порівняльний аналіз таких методів оцінювання як: психологічні тести, соціомерія, case-study, експертне оцінювання. Результати педагогічного спостереження за курсантами під час тренінгу підтвердили той факт, що методи оцінювання лідерських якостей не можуть бути однаковими в різних умовах. Однак, можна створити комплексну систему оцінювання лідерських якостей курсантів, яка базується на кваліметричній моделі. Авторами представлений фрагмент для побудови базової кваліметричної моделі.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Agaev, N. A., Kokun, O.V., Pishko, I.O., Lozinska, N.S., Gersimenko M.V. &Tkachenko V.V. (2014). Psychological support for the development of leadership qualities of future officers. Kyiv, Ukraine: RC MD AFU.
Alfimov, D.V. (2010). The content of the phenomenon “leadership qualities of the individual”. Pedagogy of creative personality formation in higher and general education schools, № 11 (64), 44–51.
Boiko, O.V. (2009). Leadership of a sergeant and an officer (psychological and pedagogical aspect). Lviv, Ukraine: LISV.
Dogovir standartizacii (STANAG). Standardization Agreement (STANAG). Addition 2565. (2011), Brussels, Belgium: NATO Standardization Agency. Retrieved from https://patriotdefence.org/assets/upload/general/books/psixologichna-pidgotovka-oficzeriv-nato/.pdf
The doctrine of the development of military leadership in the Armed Forces of Ukraine. (2020), Kyiv, Ukraine: Mian department of doctrines and training of the General Headquarters of the Armed Force of Ukraine, Center of operational standarts and methods of training the Armed Force of Ukraine. Retrieved from http://stratcom.nuou.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B7-%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0.pdf
Zorina, A.V. (2009). Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of university students. Modern pedagogy, № 3, 8–9.
Кokun, O.M. (2012). Psychological structure of leadership qualities of the future officer. Bulletin of the National University of Defense of Ukraine, issue 4 (29),170 - 174.
Order of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine № 249 from № 249 from 05.07.2018 “On confirmation of the Instructions for assessing the level of authority and leadership of commanders (beginners) in the Armed Forces of Ukraine. (2018). Kyiv, Ukraine: General Staff of the Armed Forces of Ukraine Retrieved from https://dovidnykmpz .info/zagalni/nakaz-heneral-noho-shtabu-zbro-nykh-sy-12.
Snigur, L.A., Sarafanuk, E.I., Luchanin, V.V. & Vorona, V.V. (2016). Psychological bases of realization of the task of the higher military school concerning formation of the future officer as the leader. Science and education, №5, 53-60.
Field Manual. Leader Development. Headquaters. Departement of the Army. (2015).Washington: DC, 6-22.
Wilson, M. S. Effective Developmental Leadership: A Study of the Traits and Behaviors of a Leader Who Develops Both People and Organization: dissertation. (2004). 111 p.
Агаєв Н.А, Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Герасименко М.В., Ткаченко В.В. Психологічне забезпечення розвитку лідерських якостей майбутніх офіцерів. Методичний посібник. Киев: НДЦ ГП ЗСУ, 2014. 209 с.
Алфімов Д.В. Зміст феномену «лідерські якості особистості». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах № 11 (64). 2010. С. 44–51.
Бойко О.В. Лідерство сержанта та офіцера (психолого-педагогічний аспект). Навчально-методичний посібник. Львів: ЛІСВ, 2009. 188 с.
Договір стандартизації (STANAG). Додаток STANAG 2565 від 3.03.2011, Брюссель, Бельгія: Агентство Стандартизації НАТО [Електронний ресурс].Режим доступу : https://patriotdefence.org/assets/upload/general/books/psixologichna-pidgotovka-oficzeriv-nato/.pdf
Доктрина розвитку військового лідерства у Збройних Силах України, 2020. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://stratcom.nuou.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B7-%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0.pdf
Зорина А.В. Педагогічні умови формування лідерських якостей у студентів вузів. Сучасна педагогіка. № 3. 2009. С. 8–9.
Кокун О.М. Психологічна структура лідерських якостей майбутнього офіцера. Вісник Національного університету оборони України. Вип. 4 (29). 2012. С. 170 - 174.
Наказ Генерального Штабу ЗСУ № 249 від № 249 від 05.07.2018 «Про затвердження Інструкції з оцінювання рівня авторитету і лідерства командирів (начальників) у Збройних Силах України» [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://dovidnykmpz .info/zagalni/nakaz-heneral-noho-shtabu-zbro-nykh-sy-12.
Снігур Л.А., Сарафанюк Е.І, Луханін В.В., Ворона В.В. Психологічні основи реалізації завдання вищої військової школи щодо формування майбутнього офіцера як лідера. Наука і освіта. №5. 2016. С. 53-60.
Field Manual. Leader Development. Headquaters. Departement of the Army. (2015)Washington: DC, 6-22.
Wilson M. S. Effective Developmental Leadership: A Study of the Traits and Behaviors of a Leader Who Develops Both People and Organization: dissertation for the degree of PhD. Louisiana State University, 2004. 111 p.