Оцінювання лідерських якостей курсантів

  • А. Бабич Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба http://orcid.org/0000-0002-0930-4700
  • К. Яндола Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба http://orcid.org/0000-0002-1040-5381
Ключові слова: лідерство, лідерські якості, оцінювання, методи оцінювання, кваліметрична модель

Анотація

У статті розглянута сутність лідерських якостей курсантів, підкреслена необхідність та важливість їх формування під час здобуття вищої військової освіти. Проведений аналіз наукової літератури продемонстрував розбіжності як у трактуванні сутності поняття «лідерські якості», так і у переліку найбільш важливих лідерських якостей. Автори дійшли висновку, що лідерські якості курсантів на сучасному етапі слід розглядати як важливу складову hard-skills, що обумовлено низкою об'єктивних факторів. Процеси формування та розвитку лідерських якостей повинні носити комплексний, системний та систематичний характер. Обов'язковою складовою є наявність об'єктивної системи оцінювання рівня прояву та динаміки лідерських якостей. В сучасній літературі є ціла низка психологічних тестів та комплексних методик оцінювання лідерських якостей. Однак автори впевнені, що в кожному конкретному випадку (мається на увазі спеціальність та спеціалізація) змінюється як перелік найбільш важливих лідерських якостей, так і методи та процедури їх оцінювання. У статті представлені результати соціологічного опитування, яке проведено з метою формування переліку лідерських якостей майбутніх фахівців структур морально-психологічного забезпечення ЗСУ. Авторами розроблений та проведений тренінг, спрямований на формування визначених якостей. Тренінг передбачає використання різних методів оцінювання рівня появу лідерських якостей. Результати тренінгу дали змогу скласти порівняльний аналіз таких методів оцінювання як: психологічні тести, соціомерія, case-study, експертне оцінювання. Результати педагогічного спостереження за курсантами під час тренінгу підтвердили той факт, що методи оцінювання лідерських якостей не можуть бути однаковими в різних умовах. Однак, можна створити комплексну систему оцінювання лідерських якостей курсантів, яка базується на кваліметричній моделі. Авторами представлений фрагмент для побудови базової кваліметричної моделі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2021-12-30
Цитовано
Як цитувати
Бабич, А., & Яндола, К. (2021). Оцінювання лідерських якостей курсантів. Наукові записки кафедри педагогіки, (49), 7-15. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-49-01