Онлайн навчання та цифрова компетентність: Україна та світ
Анотація
Стаття присвячена питанням посилення ролі та значення онлайн навчання та цифрової компетенції педагогів та учнів в умовах глобалізації та прискорення науково-технічного прогресу. Здійснено порівняльний аналіз розвитку ІКТ, відповідних електронних девайсів та запровадження відкритих онлайн курсів в світі. Зазначені основні труднощі, недоліки та досягнення у процесі прискорення динаміки і масштабів застосування онлайн та дистанційного навчання в період карантину, спричиненого пандемією короновірусу. На прикладах України та країн Європейського Союзу доводиться значна різниця між країнами світу з огляду розвинутості матеріально-технічної бази навчальних закладів, цифрової інфраструктури, доступу до якісного і швидкісного Інтернету, готовності викладачів та учнів до занять в нових умовах. Констатується суттєвий розрив між глобальним науково-технічним розвитком та цифровою компетентністю громадян. На основі використання історичного, логічного, порівняльного методів, принципів та законів діалектики аргументується необхідність більш глибокого і системного теоретичного осмислення сучасних тенденцій розвитку ІКТ, швидкого покращання цифрової компетентності, насамперед викладацького складу. Підкреслюється важливість запровадження в Україні глибоких, систематичних та системних досліджень щодо оцінки наявних технічних ресурсів, якості і перспектив розвитку цифрової інфраструктури, рівня цифрової компетенції громадян, динаміки запровадження навчальних онлайн курсів, впливу соціального оточення на сферу освіти. Предметом аналізу та прийняття стратегічних рішень у сфері національної цифрової політики мають стати дотичні соціальні, політичні, економічні та технологічні проблеми в країні, удосконалення нормативно-правової бази, технічне переоснащення навчальних закладів усіх рівнів, підвищення мотивації, насамперед педагогічного складу на самовдосконалення та підвищення цифрової компетентності.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Мінцифра оприлюднює Рамку цифрової компетентності для громадян. Преc-офіс Міністерства цифрової трансформації, 30 березня 2021 р. URL: https://thedigital.gov.ua/news/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan?fbclid=IwAR3EmNSz2IDRQCC2WyrZfGde5kvwnYaQrdnnIpVy4ysYcbbJ1rQvwPVIdOw (дата звернення: 12.04.2021)
Радчук О. Навчальний рік в онлайні: про наслідки змін в освіті у період карантину. Слово і діло. 15 січня 2021. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/01/15/kolonka/aleksandr-radchuk/suspilstvo/navchalnyj-rik-onlajni-pro-naslidky-zmin-osviti-period-karantynu (дата звернення: 11.04.2021)
Ржеутська Л. Коронавірус, локдаун та онлайн-навчання: якими є реалії української школи. Deutsche Welle. 19.01.2021. URL: https://www.dw.com/uk/koronavirus-lokdaun-ta-onlain-navchannia-yakymy-ye-realii-ukrainskoi-shkoly/a-56273278 (дата звернення: 17.04.2021)
Федоров М. Понад 5,5 мільйонів українців не можуть отримати якісний фіксований інтернет. Українська правда. 30 липня 2020. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2020/07/30/7261199/ (дата звернення: 12.04.2021)
Цього року до оптичного інтернету підключать більше 3000 сіл – Федоров. Економічна правда. 14 квітня 2021. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2021/04/14/672992/ (дата звернення: 11.04.2021)
Alsop T. Shipment forecast of tablets, laptops and desktop PCs worldwide from 2010 to 2024. Statista. Feb 18, 2021. – URL: https://www.statista.com/statistics/272595/global-shipments-forecast-for-tablets-laptops-and-desktop-pcs/ (Last accessed: 12.04.2021).
Arnhold N., Brajkovic L., Nikolaev D., Zavalina P. Tertiary Education and COVID-19: Impact and Mitigation Strategies in Europe and Central Asia. URL:http://documents1.worldbank.org/curated/en/783451590702592897/COVID-19-Impact-on-Tertiary-Education-in-Europe-and-Central-Asia.pdf (Last accessed: 14.04.2021).
Carretero S., Vuorikari R. and Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, doi:10.2760/38842, 48 p.
Coronavirus and the impact on measures of UK government education output. London : Office for National Statistics, 13 May 2020. 9 pp.
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01) URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=LT (Last accessed: 14.04.2021)
COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). URL: https://coronavirus.jhu.edu/map.html (Last accessed: 13.04.2021)
COVID-19 Impact on Education. UNESCO, 10/04/2021. URL: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. (Last accessed: 12.04.2021)
Digital Education Action Plan (2021-2027). European Commission. URL: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en (Last accessed: 15.04.2021).
EF English Proficiency Index. A Ranking of 100 Countries and Regions by English Skills. EF EPI, 2020. 52 pp.
Hamilton L.S., Grant D., Kaufman J.H., Diliberti M.K., Schwartz H.L., Hunter G.P., Setodji C.M., Young C.J. COVID-19 and the State of K–12 Schools. Results and Technical Documentation from the Spring 2020 American Educator Panels COVID-19 Surveys., Santa Monica, Calif.: RAND Corporation, 2020. 34 pp.
Huber S.G., Helm C. COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises-reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. 2020. Volume 32. P. 237–270.
International Trends in Higher Education 2015. Katherine Benson (Ed.). Oxford : University of Oxford, 2016. 26 pp.
Khan F. Digital Competence Assessment Across Generations A Finnish Sample Using the Digcomp Framework. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence. 2019. Volume 10. Issue 2. P. 15 – 28.
Kuzminska O., Mazorchuk M., Morze N., Pavlenko V., Prokhorov A. Digital Competency of the Students and Teachers in Ukraine: Measurement, Analysis, Development Prospects. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_169.pdf (Last accessed: 16.04.2021)
O’Dea S. Smartphone sales worldwide 2007-2021. Statista. Mar 31, 2021– URL: https://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/ (Last accesses 14.04.2021)
Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, ISBN 978-92-79-73494-6, doi:10.2760/159770, JRC107466
Salmi J. COVID’s Lessons for Global Higher Education. Lumina Foundation. November 2020. URL: https://www.luminafoundation.org/wp-content/uploads/2020/11/covids-lessons-for-global-higher-education.pdf
Shah D., Pickard L. Massive List of MOOC Providers Around The World. Class Central. Feb 3rd, 2021. URL: https://www.classcentral.com/report/mooc-providers-list/ (Last accesses 14.04.2021)
Stelitano L., Doan S., Woo A., Diliberti M.K., Kaufman J.H., Henry D. The Digital Divide and COVID-19. Teachers' Perceptions of Inequities in Students' Internet Access and Participation in Remote Learning. RAND Corporation. URL: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA134-3.html (Last accesses 17.04.2021)
Stelitano L., Mulhern C., Feistel K., Gomez-Bendaña H. How Are Teachers Educating Students with Disabilities During the Pandemic? RAND Corporation. URL: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA1121-1.html (Last accesses 15.04.2021).
United Nations Development Programme (UNDP). COVID-19 and human development: Assessing the crisis, envisioning the recovery. 2020 Human Development Perspectives, 2020, New York: UNDP. URL: http://hdr.undp.org/en/hdp-covid (Last accesses 14.04.2021)
Vuorikari R., Punie Y., Carretero G.S., Van den Brande G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN. doi:10.2791/11517
Mintsyfra opryliudniuie Ramku tsyfrovoi kompetentnosti dlia hromadian. Prec-ofis Ministerstva tsyfrovoi transformatsii, 30 bereznia 2021. URL: https://thedigital.gov.ua/news/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan?fbclid=IwAR3EmNSz2IDRQCC2WyrZfGde5kvwnYaQrdnnIpVy4ysYcbbJ1rQvwPVIdOw (Last accessed: 12.04.2021) [in Ukrainian].
Radchuk, O. Navchal'nyj rik v onlajni: pro naslidky zmin v osviti u period karantynu. Slovo i dilo. 15 sichnia 2021. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/01/15/kolonka/aleksandr-radchuk/suspilstvo/navchalnyj-rik-onlajni-pro-naslidky-zmin-osviti-period-karantynu (Last accessed: 11.04.2021) [in Ukrainian].
Rzheuts'ka, L. Koronavirus, lokdaun ta onlajn-navchannia: iakymy ie realii ukrains'koi shkoly. Deutsche Welle. 19.01.2021. URL: https://www.dw.com/uk/koronavirus-lokdaun-ta-onlain-navchannia-yakymy-ye-realii-ukrainskoi-shkoly/a-56273278 (Last accessed: 17.04.2021). [in Ukrainian].
Fedorov, M. Ponad 5,5 mil'joniv ukraintsiv ne mozhut' otrymaty iakisnyj fiksovanyj internet. Ukrains'ka pravda. 30 lypnia 2020. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2020/07/30/7261199/ (Last accessed: 12.04.2021). [in Ukrainian].
Ts'oho roku do optychnoho internetu pidkliuchat' bil'she 3000 sil – Fedorov. Ekonomichna pravda. 14 kvitnia 2021. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2021/04/14/672992/ (Last accessed: 11.04.2021). [in Ukrainian].
Alsop, T. (2021). Shipment forecast of tablets, laptops and desktop PCs worldwide from 2010 to 2024. Statista. Feb 18, 2021. URL: https://www.statista.com/statistics/272595/global-shipments-forecast-for-tablets-laptops-and-desktop-pcs/ (Last accessed: 12.04.2021).
Arnhold, N., Brajkovic L., Nikolaev D., Zavalina P. (2020) Tertiary Education and COVID-19: Impact and Mitigation Strategies in Europe and Central Asia. URL: http://documents1.worldbank.org/curated/en/783451590702592897/COVID-19-Impact-on-Tertiary-Education-in-Europe-and-Central-Asia.pdf (Last accessed: 14.04.2021).
Carretero, S., Vuorikari, R. and Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, doi:10.2760/38842, 48 p.
Coronavirus and the impact on measures of UK government education output. (2020). London : Office for National Statistics, 13 May 2020. 9 pp.
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01) URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=LT (Last accessed: 14.04.2021)
COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). (2021) URL: https://coronavirus.jhu.edu/map.html (Last accessed: 13.04.2021
COVID-19 Impact on Education. UNESCO, 10/04/2021. URL: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. (Last accessed: 12.04.2021)
Digital Education Action Plan (2021-2027). European Commission. (2021) URL: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en (Last accessed: 15.04.2021).
EF English Proficiency Index. A Ranking of 100 Countries and Regions by English Skills. (2020). EF EPI. 52 pp.
Hamilton, L.S., Grant, D., Kaufman, J.H., Diliberti, M.K., Schwartz, H.L., Hunte,r G.P., Setodji, C.M., Young, C.J. (2020). COVID-19 and the State of K–12 Schools. Results and Technical Documentation from the Spring 2020 American Educator Panels COVID-19 Surveys., Santa Monica, Calif. : RAND Corporation. 34 pp.
Huber, S.G., Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Volume 32. P. 237–270.
International Trends in Higher Education 2015. (2016). Katherine Benson (Ed.). Oxford : University of Oxford. 26 pp.
Khan, F. (2019). Digital Competence Assessment Across Generations A Finnish Sample Using the Digcomp Framework. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence. 2019. Volume 10. Issue 2. P. 15 – 28.
Kuzminska, O., Mazorchuk M., Morze N., Pavlenko V., Prokhorov A. (2018). Digital Competency of the Students and Teachers in Ukraine: Measurement, Analysis, Development Prospects. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_169.pdf (Last accessed: 16.04.2021)
O’Dea, S. (2021). Smartphone sales worldwide 2007-2021. Statista. Mar 31, 2021– URL: https://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/ (Last accesses 14.04.2021)
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg. ISBN 978-92-79-73494-6, doi:10.2760/159770, JRC107466
Salmi, J. (2020) COVID’s Lessons for Global Higher Education. Lumina Foundation. November 2020. URL: https://www.luminafoundation.org/wp-content/uploads/2020/11/covids-lessons-for-global-higher-education.pdf (Last accesses 14.04.2021)
Shah, D., Pickard, L. (2021). Massive List of MOOC Providers Around The World. Class Central. URL: https://www.classcentral.com/report/mooc-providers-list/ (Last accesses 14.04.2021)
Stelitano, L., Doan, S., Woo, A., Diliberti, M.K., Kaufman, J.H., Henry,D. (2020). The Digital Divide and COVID-19. Teachers' Perceptions of Inequities in Students' Internet Access and Participation in Remote Learning. RAND Corporation. URL: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA134-3.html (Last accesses 17.04.2021)
Stelitano, L., Mulhern, C., Feistel, K., Gomez-Bendaña, H. (2021). How Are Teachers Educating Students with Disabilities During the Pandemic? RAND Corporation. URL: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA1121-1.html (Last accesses 15.04.2021).
United Nations Development Programme (UNDP). COVID-19 and human development: Assessing the crisis, envisioning the recovery. 2020 Human Development Perspectives, 2020, New York: UNDP. URL: http://hdr.undp.org/en/hdp-covid (Last accesses 14.04.2021)
Vuorikari, R., Punie Y., Carretero, G. S., Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN. doi:10.2791/11517