Концептуальні аспекти адміністрування освіти в умовах сучасного світу
Анотація
У статті на основі аналізу літератури визначено загальні закономірності розвитку освіти впродовж життя, яка є підґрунтям для самореалізації кожної особистості, чинником формування потужного людського капіталу, детермінантою економічного процвітання України. Зроблено акцент на базових компетентностях, на підґрунті яких слід вибудовувати діяльність, а також на актуальності використання цих компетентностей у сучасному соціумі. Зазначено, що в умовах європейської інтеграції України під впливом соціально-економічних перетворень зростають вимоги до якості професійної підготовки майбутніх фахівців-управлінців. Доведено, що збалансований менеджмент вищої освіти та ринку освітніх послуг, які він надає, забезпечить міцний, високий рівень особистісного та професійного зростання майбутніх управлінців. Виявлено ключові проблеми постіндустріального виробництва, технології якого постійно оновлюються. Вказано на принципи освіти впродовж життя та шляхи вирішення актуальних проблем: перенавчання, зміна кваліфікації або професії загалом. В дослідженні проаналізовано методологічні аспекти розвитку освіти впродовж життя, які розкривають наступні підходи: просторовий (дозволяє аналізувати взаємозумовлені неперервні, субординаційні соціально-політично-культурні процеси); багаторівневий (аналізує взаємозв’язки та взаємовплив відтворення людського капіталу на мікро-, мезо-, макрорівнях, з урахуванням глобальних, світових, регіональних і локальних факторів впливу на політичні, економічні, соціально-культурні тенденції розвитку інтелектуального суспільства). Обґрунтовано доцільність застосовування в Україні досвіду країн Європейського Союзу і, зокрема, Словаччини задля підвищення ефективності адміністрування освіти.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Ажажа М. А. Державне управління модернізацією вищої освіти в Україні: монографія. Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2019. 428 с.
Державна національна програма «Освіта: Україна XXI століття». Київ : Райдуга, 1994. 62 с.
Дубасенюк О. А. Модернізація системи освіти в Україні в умовах сучасних глобалізаційних процесів. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. В. Кременя, Т. Левовицького, В. Огневюка, С. Сисоєвої. Київ : ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. С. 253-262.
Карпенко М. Пріоритети розвитку вищої освіти в Україні у руслі загальноєвропейських тенденцій. Україна : стратегічні пріоритети. Аналітичні оцінки-2005. Київ, 2005. С. 407-416.
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. Київ: Т-во «Знання» України, 2010. 520 с.
Модернізація державного управління та європейська інтеграція України : наук. доп. / авт. кол. : Ю. В. Ковбасюк, К. О. Ващенко, Ю. П. Сурмін та ін. ; за заг. ред. д-ра наук з держ. упр., проф. Ю. В. Ковбасюка. Київ : НАДУ, 2013. 120 с.
Національна доктрина розвитку освіти. Офіційний вісник України. 03.05.2002, № 16, стор. 11, стаття 860.
Ничкало Н. Г. Развитие человеческого капитала – стратегическое задание профессионального образования. Модернизация профессионального образования : теория, опыт, проблемы : коллективная монография / под. ред. Т.Ю. Ломакиной. Москва : ФГНУ ИТИП РАО, 2012. 318 с.
Про вищу освіту: Закон від 01 липня 2014 р. № 1556-VII / Верховна Рада України. URL: https://protocol.ua/ua/pro_vishchu_osvitu_stattya_8/
Рекомендація щодо професійного навчання №117 (№993_106): прийняття від 27.06.1962 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_106
Степко М. Ф. Відповідність стану сучасного глобалізованого суспільства – головне стратегічне завдання розвитку системи вищої освіти. Педагогічна і психологічна науки в Україні (до 15-річчя АПН України) / ред. колегія: Сухомлинська О. В., Бех І. Д., Луговий В. І. Київ : Педагогічна думка, 2007. Т. 4. 439 с.
Яковенко Л. І., Пащенко О. В. Економічні основи модернізації вищої освіти в умовах становлення економіки знань. Полтава, 2011. 216 с.
Gonda V., Nestorenko T. Celoživotné vzdelávanie v krajinách EÚ a krajinách mimo EÚ v kontexte agendy 2030: príklad Slovenska a Ukrajiny. Modern innovative and information technologies in the development of society. Scientific eds. A. Ostenda, T. Nestorenko, Katowice, WST, 2018. Рр. 12-26.
Frey C. B., Osborne M. A. The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, 2017. Vol. 114. Рр. 254-280.
Making a European area of lifelong learning a reality. European Commission. URL: http://viaa.gov.lv/files/free/48/748/pol_10_com_en.pdf
Memorandum on Lifelong Learning. Commission of the European communities. URL: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_ Learning.pdf
Mccrone D. Cultural capital in an understated nation: the case of Scotland. Brit. J. of sociology, 2005. No 1, Vol. 56. Pр. 65-82.
Nestorenko T., Dubrovina N., Péliová J. Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. In: European Financial Systems 2016. Proceedings of the 13th International Scientific Conference, Brno: Masaryk University, 2016. Рр. 496-501.
Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр., 2018. Вип.1. БДПУ. С. 186-190.
Azhazha, M.A. (2019). Derzhavne upravlinnia modernizatseiu vyshchoi osvity v Ukraini [State management of higher education modernization in Ukraine]. Monograph. Zaporizhzhia: Classical Private University.
Derzhavna nacіonal'na programa “Osvіta: Ukraїna XXI stolіttya” (1994). [State National Program “Education: Ukraine of the XXI Century”]. Kyiv : Raiduga, 1994. (in Ukrainian)
Dubaseniuk, O.A. (2013). Modernizatciia systemy osvity v Ukraini v umovach suchasnych hlobalizatsyinych protsesiv. [Modernization of the education system in Ukraine in the conditions of modern globalization processes]. Educational reforms: mission, reality, reflection. Monograph / eds. V. Kremen, T. Levovytskyi, V. Ogneviuk, S. Sysoeva. Kyiv : TOV “Vydavnyche pidpryiemstvo «EDELVEIS»”. Рр. 253-262. (in Ukrainian)
Karpenko, M. (2005). Priorytety rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini u rusli zahalnoievropekskich tendentaii [Priorities for the development of higher education in Ukraine in line with European trends]. Ukraine: strategic priorities. Analytical estimates-2005. Kyiv. Рр. 407-416. (in Ukrainian)
Kremen, V. G. (2010). Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitniomu prostori [Philosophy of anthropocentrism in the educational space]. Kyiv: T-vo «Znannia» Ukrainy. (in Ukrainian)
Modernizatsiia derzhavnoho upravlinnia ta evropeiska integratsiia Ukrainy (2013). [Modernization of public administration and European integration of Ukraine]: nauk. dop. / avt. kol. : Yu.V.Kovbasiuk, K.O. Vashchenko, Yu.P. Surmin ta in. ; za zah. red. d-ra nauk z derzh. upr., prof. Yu.V. Kovbasiuk. Kyiv : NADU. (in Ukrainian)
Natsionalna doktryna rozvytku osvity (2002). [National doctrine of education development]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 03.05.2002, № 16, Р. 11, act 860. (in Ukrainian)
Nichkalo, N. G. (2012). Razvitiie chelovecheskoho kapitala – strategicheskoie zadaniie professionalnoho obrazovaniia [Human capital development is a strategic task of vocational education]. Modernization of vocational education: theory, experience, problems: collective monograph / pod. red. T.Yu. Lomakina. Moscow : FGNU ITIP RAO. (in Russian)
Pro vyshchu osvitu: Zakon vid 01.07.2014 (Verkhovna Rada Ukrainy). [On higher education: Law of July 1, 2014 (Verkhovna Rada Ukrainy)]. № 1556-VII, URL: https://protocol.ua/ua/pro_vishchu_osvitu_stattya_8/ (in Ukrainian)
Rekomendatsii shchodo profesiinogo navchannia №117 (№993_106): pryiniattia vid 27.06.1962. [Recommendation for vocational training №117 (№993_106) from 27.06.1962] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_106 (in Ukrainian)
Stepko, M. F. (2007). Vіdpovіdnіst' stanu suchasnogo globalіzovanogo suspіl'stva – golovne strategіchne zavdannya rozvitku sistemi vishchoї osvіti [Compliance with the state of modern globalized society is the main strategic task of the higher education system]. Pedagogical and psychological sciences in Ukraine (to the 15th anniversary of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine) / red. kolehiia: Sukhomlynska O.V., Bekh I.D., Lyhovyi V.I. Kyiv : Pedahohichna dimka. Vol. 4.
Yakovenko, L. I., Pashchenko O. V. (2011). Ekonomіchnі osnovi modernіzacії vyshchoi osvіty v umovah stanovlennia ekonomіki znan [Economic bases of modernization of higher education in the conditions of formation of knowledge economy]. Poltava. (in Ukrainian)
Gonda, V., Nestorenko T. (2018). Celoživotné vzdelávanie v krajinách EÚ a krajinách mimo EÚ v kontexte agendy 2030: príklad Slovenska a Ukrajiny. Modern innovative and information technologies in the development of society. Scientific eds. A. Ostenda, T. Nestorenko, Katowice, WST. Рр. 12-26.
Frey, C.B., Osborne M.A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change. Vol. 114. Рр. 254-280.
Making a European area of lifelong learning a reality. European Commission. URL: http://viaa.gov.lv/files/free/48/748/pol_10_com_en.pdf
Memorandum on Lifelong Learning. Commission of the European communities. URL: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_ Learning.pdf
Mccrone, D. (2005). Cultural capital in an understated nation: the case of Scotland. Brit. J. of sociology. No 1, Vol. 56. Pр. 65-82.
Nestorenko, T., Dubrovina N., Péliová J. (2016). Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. In: European Financial Systems 2016. Proceedings of the 13th International Scientific Conference, Brno: Masaryk University. Рр. 496-501.
Ostenda, A., Nestorenko T., Ostenda J. (2018). Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University. Series : Pedagogical Sciences : zb. nauk. pr. Vol.1. BSPU. Рр. 186-190.