Педагогічні умови формування й розвитку компетентності самоосвіти та самовдосконалення викладачів
Анотація
У статті виявлено та обґрунтовано педагогічні умови формування в освітньому просторі закладів післядипломної освіти компетентності самоосвіти та самовдосконалення викладачів. Основними методами дослідження обрано теоретичний і системний аналіз; систематизацію інформації щодо проблеми формування і розвитку компетентності самоосвіти та самовдосконалення в системі післядипломної освіти. Розкрито суть поняття «компетентність самоосвіти та самовдосконалення» викладача вищої школи. Запропоновано розглядати означене поняття як готовність і здатність особистості здійснювати ефективну самостійно-пізнавальну творчу діяльність у межах певної професійної сфери завдяки сформованості знань самонавчання та вмінь самоосвітньої діяльності. У статті наводиться аналіз досвіду її формування у викладачів під час їх підготовки в системі післядипломної освіти. Значущою педагогічною умовою реалізації процесу формування й розвитку компетентності самоосвіти та самовдосконалення викладачів визнано готовність науково-педагогічних працівників закладу післядипломної освіти стимулювати здобувача освіти до самоосвіти та самовдосконалення, що сприяє розвитку його особистості, здатності до самостійного особистісно-професійного розвитку у майбутньому. Констатовано, що другою педагогічною умовою є забезпечення самоосвіти та самовдосконалення викладача у процесі опанування ним змісту курсу підвищення кваліфікації на базі закладу післядипломної освіти. Установлено засобом опитування слухачів курсів підвищення кваліфікації та співбесід з науково-педагогічними працівниками ІПКСФ НФаУ, що окреслені педагогічні умови формування та розвитку компетентності самоосвіти та самовдосконалення викладачів передбачають створення стимулюючого освітнього середовища, що сприяє включенню як викладачів, так і здобувачів закладу післядипломної освіти у процес творчої діяльності та стимулює розвиток їх професійних і особистісних якостей.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Vovk, B. I. (2017). Pedahohichni umovy formyrovanye samoosvitnʹoyi kompetentnosti maybutnikh vykladachiv praktychnoho [Pedagogical conditions of formation of self-educational competence of future teachers of practical training of vocational schools]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series" Pedagogical Sciences", (18).
Kaydalova, L. H. (2011). Samoosvita y samovdoskonalennya vykladacha Vyshchoho navchalʹnoho zakladu. [Self-education and self-improvement of a teacher of higher education]. Problemy trudovoi ta profesiinoi pidhotovky, 17, 40–48.
Lytvyn, A., & Matseiko, O. (2013). Metodolohichni zasady poniattia «pedahohichni umovy» [Methodological ambush of the «pedagogical mind»]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity, (4), 43-63.
Lutaieva, T. V., & Kaidalova, L. G. (2013). Pedagogіchna Kul'tura. [Pedagogical culture]. Kharkiv, Ukraine: NUPh
Mosya, I. (2013). Pedahohichni umovy formyrovanye samoosvitnʹoyi kompetentnosti maybutnikh kvalifikovanikh robitnikiv. [Pedagogical conditions for the formation of self-educational competence of future skilled workers]. Humanitarnyy visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalʹnoho zakladu «Pereyaslav-Khmelʹnytsʹkyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet imeni H. S. Skovorody». Pedahohika. Psykholohiya. Filosofiya. 28 (1). 204-209. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2013_28_1_41
Melnychuk, S. Yu. (2017). Kompleks pedahohichnykh umov zastosuvannia navchalnykh treninhiv u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn [A set of pedagogical conditions for the use of training in the training of future specialists in international economic relations]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. (56–57). 602–609.
Parashchenko, L. I., Pometun, O. I., Savchenko, O. Ya. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky. [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv, Ukraine: «K.I.S.»
Zakon Ukrayiny. (2014). Pro vyshchu osvitu [Law of Ukraine. On higher education]. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/1aws/show/1556-18
Sabatovsʹka, I. S. (2019). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh vykladachiv v uslovyyakh mahistratury. [Formation of professional competence of future teachers in the conditions of a magistracy]. Humanitarium: Pedahohika. 2(44),128-136. DOI 10.31470 / 2308-5126-2019-2-44-128-136
Shtefan, L. V. (2012). Innovatsiini tekhnolohii v osviti [Innovative technologies in education]. Kharkiv, Ukraine: Drukarnia Madryd.
Вовк Б. І. Педагогічні умови формування самоосвітньої компетентності майбутніх викладачів практичного навчання ПТНЗ. Вісник Черкаського університету. Черкаси, 2016. № 18. С. 24–31.
Кайдалова Л. Г. Самоосвіта і самовдосконалення викладача вищого навчального закладу. Проблеми трудової та професійної підготовки. Київ, 2011. Вип. 17. С. 40–48.
Литвин А., Мацейко О. Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С. 43–63.
Лутаєва Т. В., Кайдалова Л. Г. Педагогічна культура : навч. посіб. Харків : НФаУ, 2013. 156 с.
Мельничук С. Ю. Комплекс педагогічних умов застосування навчальних тренінгів у підготовці майбутніх фахівців міжнародних економічних відносин. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 56–57. С. 602–609.
Мося І. Педагогічні умови формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія. 2013. Вип. 28 (1). С. 204–209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2013_28_1_41 (дата звернення: 17.02.2021).
Паращенко, Л. І., Пометун, О. І., Савченко, О. Я. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики /за заг. ред. О.В. Овчарук. Київ : «КІС», 2004. С. 71–84.
Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. №1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 17.02.2021).
Сабатовська І. С. Формування професійної компетентності майбутніх викладачів в умовах магістратури. Humanitarium. 2019. Том. 44. Вип. 2 : Педагогіка. С. 128–136. DOI 10.31470/2308-5126-2019-2-44-128-136
Штефан Л. В. Інноваційні технології в освіті. Харків : Друкарня Мадрид, 2012. 174 с.