Організаційно-педагогічні умови ефективності науково-методичної роботи у педагогічних закладах вищої освіти
Анотація
Стаття присвячена проблемі забезпечення ефективності науково-методичної роботи у закладах вищої освіти, зокрема педагогічних. На підставі аналізу та узагальнення наукової літератури та практичного досвіду визначено сутність ключових понять: умова; організаційно-педагогічна умова, ефективність. Визначено окремі аспекти місця й ролі науково-методичної роботи у цілісному педагогічному процесі ЗВО, що забезпечує професійну підготовку здобувачів освіти у контексті педагогіки співробітництва. Виокремлено основні проблеми НМР та схематично окреслено їх урахування у процесі її планування. Зазначимо, що важливою умовою вдосконалення НМР є конкретизація її напрямів, які названі й змістовно схарактеризовані. Запропоновано підходи до розробки наукових основ ефективного управління якістю освітнього процесу в закладі вищої освіти, складовою якого є науково-методична робота. Визначено сутність та показано значення системної діагностики, результати якої є визначальними для формування змісту та розробки форм НМР у педагогічному ЗВО. За результатами проведених досліджень названо педагогічні умови (зовнішні й внутрішні), створення яких обумовлюють ефективність формування системи науково-методичної роботи у ЗВО, представлено їх узагальнену характеристику. Проілюстровано органічний взаємозв’язок фахового освітнього середовища, зокрема педагогічного ЗВО, з науково-методичною роботою, яка є його структурним елементом. Констатовано вплив якісного фахового освітнього середовища на підвищення рівня методичної компетентності як викладачів, так і майбутніх педагогів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Anisimov, P. F. Upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity. Kyiv : Osvita, 2001. 256 р.
Bahutdinova, M., Novikov M. Upravlinnia yakistiu osvity. Standarty i yakist. 2002. №9. Р. 221–231.
Berezniak, Ye. S. Realizatsiia pryntsypu demokratyzatsii i upravlinskii diialnosti dyrektora shkoly. Metodychnyi posibnyk dlia kerivnykiv shkil. Kyiv : UDSO, 1996. 61 р.
Berulava, M. N. Sovremennіe modely obuchenyia v svete kontseptsyy humanyzatsyy obrazovanyia. Humanyzatsyia obrazovanyia. 1994. № 2. Р. 3-8.
Vasylenko, N. V. Naukovo-metodychna robota v shkoli. Kharkiv: Vydavnycha hrupa «Osnova», 2013. 176 р.
Vitkin, L. M. Osoblyvosti zastosuvannia standartiv 180 9000 u VNZ Ukrainska asotsiatsiia z rozvytku menedzhmentu ta biznesu osvity (UARMBO), Universytet ekonomiky i prava «KROK». Kyiv, 2004. 58 р.
Volkova, N. P. Pedahohika : navch. posib. Kyiv : Akademvydav, 2007. 615 р.
Zhenosek, I. P. Orhanizatsiia naukovo-metodychnoi roboty v shkoli. 2-he vyd. dop. Kharkiv : Vyd. hrupa «Osnova», 2007. Р. 117.
Kovalenko, V. O. Pedahohichni umovy orhanizatsii pozaaudytornoi navchalnoi diialnosti studentiv medychnykh koledzhiv : avtoref. dys. na zdobuttia kand. ped. nauk: 13.00.04: Zhytomyrskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Ivana Franka. Zhytomyr, 2014. 22 р.
Koval, L. V. Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv u konteksti rozvytku pochatkovoi osvity : monohrafiia. 2-he vydannia pereroblene i dopovnene. Donetsk : LANDON – KhKhI, 2012. 343 р.
Kovalchuk, O. A. Pedahohichni umovy profesiinoho stanovlennia maibutnoho vchytelia matematyky u pozaaudytornii navchalno-vykhovnii diialnosti : dys. kand. ped. nauk : 13.00.04. Zhytomyrskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Ivana Franka. Zhytomyr, 2013. 20 р.
Kozhurin, F. D. Protses upravlinnia (systemne doslidzhennia i rozrobka na prykladi rehionu) Kyiv: Dumka, 1998. 239 р.
Kostiuchenko, K. Ye. Pedahohichni umovy formuvannia ratsionalno-krytychnoho myslennia u maibutnikh uchyteliv v protsesi vyvchennia psykholoho-pedahohichnykh dystsyplin : avtoref. dys. kand. ped. nauk : 13.00.04. Kirovohradskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka. Kirovohrad, 2011. 20 р.
Kryzhko, V. V. Teoriia i praktyka menedzhmentu v osviti: navch.posib. Kyiv : Osvita Ukrainy, 2005. 255 р.
Ponomarova, H. F., Kharkivska A. A., Babakina O. O., Otroshko T. V., Soloviova R. I. Vyshcha osvita i Bolonskyi protses: pidruchnyk. Kharkiv : KhHPA, 2011. 304 р.
Prokopenko, I. A. Pedahohichni umovy formuvannia profesiino-menedzherskoi kultury maibutnoho vchytelia. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. Vyp. 2011. 30. Р. 140–146.
Skvortsova S. O. Teoretyko-metodychni osnovy formuvannia kompetentnosti maibutnikh uchyteliv: normatyvna i variatyvna skladovi metodychnoi kompetentnosti vchytelia pochatkovykh klasiv. Pedagogika. Naynowsze badamanaukowe: Teoria, praktyka. :Zbior raportoe naukowych (Poznan 30.03/2015) Warszawa : Wydawca: Sp.4.2 Р.119–124.
Spivakovskyi, O. V. Teoretyko-metodychni osnovy navchannia vyshchoi matematyky maibutnikh uchyteliv matematyky z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii : avtoref. dys. doktora ped. nauk. 13.00.02. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova. Kyiv, 2004. 42 р.
Spodin, L. A. Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi spriamovanosti osobystosti studentiv vyshchykh ahrarnykh zakladiv osvity : dys. kand. ped. nauk : 10.00.04. Natsionalnyi ahrarnyi universytet. Kyiv, 2001. 229 р.
Upatova, I. P. Stvorennia fakhovoho osvitnoho prostoru yak umova pidvyshchennia efektyvnosti navchalno-vykhovnoho protsesu u zakladi osvity. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky Kharkivskyi natsionalnyi universytet im. V.N. Karazina, Komunalnyi zaklad «Kharkivska humanitarno-pedahohichna akademiia» Kharkivskoi oblasnoi rady. Kharkiv, 2011. Vyp. VII. Р. 208–2015.
Iakhnin, Ya. K. Suchasni pidkhody u yakosti osvity. Kyiv : Nauk. dumka, 2010. 143 р.
Анісімов П. Ф. Управління якістю вищої освіти. Київ : Освіта, 2001. 256 с.
Багутдінова М., Новіков М. Управління якістю освіти. Стандарти і якість. 2002. №9. С. 221–231.
Березняк Є. С. Реалізація принципу демократизації і управлінській діяльності директора школи. Методичний посібник для керівників шкіл. Київ : УДСО, 1996. 61 с.
Берулава М. Н. Современные модели обучения в свете концепции гуманизации образования. Гуманизация образования. 1994. № 2. С. 3-8.
Василенко Н. В. Науково-методична робота в школі. Харків: Видавнича група «Основа», 2013. 176 с.
Віткін Л. М. Особливості застосування стандартів 180 9000 у ВНЗ Українська асоціація з розвитку менеджменту та бізнесу освіти (УАРМБО), Університет економіки і права «КРОК». Київ, 2004. 58 с.
Волкова Н. П. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2007. 615 с.
Женосек І. П. Організація науково-методичної роботи в школі. 2-ге вид. доп. Харків : Вид. група «Основа», 2007. С. 117.
Коваленко В. О. Педагогічні умови організації позааудиторної навчальної діяльності студентів медичних коледжів : автореф. дис. на здобуття канд. пед. наук : 13.00.04: Житомирський державний педагогічний університет імені Івана Франка. Житомир, 2014. 22 с.
Коваль Л. В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти : монографія. 2-ге видання перероблене і доповнене. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2012. 343 с.
Ковальчук О. А. Педагогічні умови професійного становлення майбутнього вчителя математики у позааудиторній навчально-виховній діяльності : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Житомирський державний педагогічний університет імені Івана Франка. Житомир, 2013. 20 с.
Кожурін Ф. Д. Процес управління (системне дослідження і розробка на прикладі регіону) Київ: Думка, 1998. 239 с.
Костюченко К. Є. Педагогічні умови формування раціонально-критичного мислення у майбутніх учителів в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кіровоград, 2011. 20 с.
Крижко В. В. Теорія і практика менеджменту в освіті: навч.посіб. Київ : Освіта України, 2005. 255 с.
Пономарьова Г. Ф., Харківська А. А., Бабакіна О. О., Отрошко Т. В., Соловйова Р. І. Вища освіта і Болонський процес: підручник. Харків : ХГПА, 2011. 304 с.
Прокопенко І. А. Педагогічні умови формування професійно-менеджерської культури майбутнього вчителя. Теорія та методика навчання та виховання. Вип. 2011. 30. С. 140–146.
Скворцова С. О. Теоретико-методичні основи формування компетентності майбутніх учителів: нормативна і варіативна складові методичної компетентності вчителя початкових класів. Pedagogika. Naynowsze badamanaukowe: Teoria, praktyka. :Zbior raportoe naukowych (Poznan 30.03/2015) Warszawa : Wydawca: Sp.4.2 С.119–124.
Співаковський О. В. Теоретико-методичні основи навчання вищої математики майбутніх учителів математики з використанням інформаційних технологій : автореф. дис. доктора пед. наук. 13.00.02. Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ, 2004. 42 с.
Сподін Л. А. Педагогічні умови формування професійної спрямованості особистості студентів вищих аграрних закладів освіти : дис. канд. пед. наук : 10.00.04. Національний аграрний університет. Київ, 2001. 229 с.
Упатова І. П. Створення фахового освітнього простору як умова підвищення ефективності навчально-виховного процесу у закладі освіти. Наукові записки кафедри педагогіки. Харків, 2011. Вип. ХХVII. С. 208–2015.
Яхнін Я. К. Сучасні підходи у якості освіти. Київ : Наук. думка, 201