Формування професійної компетентності майбутніх фахівців економічних спеціальностей у ЗВО
Анотація
У статті розглядається проблема формування професійної компетентності майбутніх фахівців економічних cпеціальностей. Актуальність поданого дослідження полягає в тому, що зміна знаннєвого на компетентнісний методологічний підхід у вищій школі, у відповідності до світових тенденцій, визначає потребу у вдосконаленні змісту поняття компетентності майбутніх фахівців економічних спеціальностей. Метою та завданням статті є визначення структури професійної компетентності майбутніх фахівців з економіки, а також особливостей формування працеохоронної та правової компетентностей студентів економічних спеціальностей як складових їхньої професійної компетентності. Для досягнення окресленої мети використанні такі загальні методи дослідження: узагальнення, порівняння, систематизація й абстрагування. Обґрунтовано структуру професійної компетентності майбутніх фахівців економічних спеціальностей, яка містить діяльнісну й особистісну складові та визначається вимогами роботодавців до кваліфікації найманих працівників. Окреслено шляхи вдосконалення навчального процесу з метою формування працеохоронної та правової компетентностей майбутніх фахівців економічних спеціальностей, як важливої складової їхньої професійної компетентності. Зокрема, як-от: пошук й обґрунтування теоретичних і методологічних засад формування правової та працеохоронної компетентностей майбутніх фахівців-економістів; мотивація студентів економічних спеціальностей до вивчення правових і безпекових дисциплін; вивчення й адаптація позитивного зарубіжного досвіду, а також розробка відповідного методичного забезпечення тощо. Встановлено, що подальшого дослідження потребує визначення й обґрунтування психолого-педагогічних умов реалізації моделі формування професійної компетентності студентів економічних спеціальностей в процесі навчання в закладах вищої освіти.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Bolotov, V. A., & Serikov, V. V. (2003). Kompetentnostnaya model: ot idei k obrazovatelnoy programme [Competence model: from idea to educational program]. Pedagogika. 10. 9–14 (in Russian).
Dembitska, S. V. (2019) Vykorystannia metodiv aktyvnoho navchannia v protsesi formuvannia pratseokhoronnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv mekhanichnoi inzhenerii [Use of methods of active training in the process of formation of labor protection competence of future specialists of mechanical engineering]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: pedahohichni nauky. Khmelnytskyi: V-vo NADPSU. 5. Retrieved from: http://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/pedvisnyk/article/vie w/340 (in Ukrainian).
Dybkova, L. M. (2006). Indyvidualnyi pidkhid u formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv [Individual approach in the formation of professional competence of future economists] (Abstract of candidate’s thesis, Institute of Higher Education ). Kyiv, Ukraine (in Ukranian).
Kobylianskyi, O. V. (2012). Teoretyko-metodychni osnovy navchannia bezpeky zhyttiediialnosti studentiv ekonomichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh: monohrafiia [Theoretical and methodical bases of training of safety of life of students of economic specialties in higher educational institutions: monograph]. Vinnytsia, VNTU (in Ukrainian).
Kobylianskyi, O. V., Dembitska, S. V., & Kobylianska, I. M. (2014). Teoretychni zasady formuvannia kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti u studentiv ekonomichnykh spetsialnostei: monohrafiia [Theoretical bases of formation of competences on life safety at students of economic specialties: monograph]. VNTU, Vinnytsia (in Ukrainian).
Mushynska, N. S. (2014). Formuvannia kompetentnosti samorozvytku maibutnikh bakalavriv ekonomiky u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of competence of self-development of future bachelors of economics in the process of professional training] (Abstract of candidate’s thesis, Kharkiv National Pedagogical University named by H.S. Skovoroda). Kharkiv, Ukraine (in Ukranian).
Poveda, T. P. (2015). Problemy vyvchennia kursu bezpeky zhyttiediialnosti na pedahohichnykh spetsialnostiakh universytetu [Problems of studying the course of life safety in pedagogical specialties of the university]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Vynnychenka. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka. 8. Ch. 1. 93–96 (in Ukranian).
Puhach, S. S. (2018). Rozvytok pravovoi kompetentsii maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnoho profiliu [Development of legal competence of future economic specialists]. Pedahohika bezpeky. 2 (3). 120–130.
Puhach, S. S. (2019). Teoretychni ta metodychni zasady formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnoho profiliu u systemi neperervnoi osvity: monohrafiia [Theoretical and methodical bases of formation of legal competence of future experts of an economic profile in system of continuous education: the monograph]. Vinnytsia: VNAU (in Ukranian).
Samaruk, N. M. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv [Formation of professional competence of future economists]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. 2. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_2_12 (in Ukranian).
Sapronov, V. V. (2007). Idei k obshchey teorii bezopasnosti [Ideas for general security theory]. Osnovy bezopasnosti zhiznedeyatelnosti. 1. 46–52 (in Russian).
Tokarchuk, O. M. (2012). Matematychna kompetentnist yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnoho ekonomista [Mathematical competence as a component of professional training of future economists]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika. 3. 18–24 (in Ukranian).
Cole, H. P. (1994). Embedded Performance Measures as Teaching and Assessment Devices. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 9(2). 261–281.
Ford, J. K, & Fisher, S. (1994). The Transfer of Safety Training in Work Organizations: A Systems Perspective to Continuous Learning. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 9(2). 241–259.
Ginzberg, A. (1992). Waking up the Audience: The Use of Trigger Videos in Labor Education. American Journal of Industrial Medicine. № 22(5). 771– 773. doi: 10.1002/ajim.4700220515
Gotsch, A. R, & Weidner, B. L. (1994). Strategies for Evaluating the Effectiveness of Training Programs. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 9(2). 171–188.
Joseph, B. S., & Sieloff, D. A. (1994). Ergonomics Training: A Joint Labor- Management Approach. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 9(2). 159–169.
LaMontagne, A. D. (1992). A Participatory Workplace Health and Safety Training Program for Ethylene Oxide. American Journal of Industrial Medicine. 22(5). 651–664. doi: 10.1002/ajim.4700220504.
Luskin, J. (1992). Teaching Health and Safety: Problems and Possibilities for Learner-Centered Training. American Journal of Industrial Medicine. 22(5). 665–676. doi: 10.1002/ajim.4700220505.
Robins, T. G. (1994). A Joint Labor-Management Hazard Communication Training Program: A Case Study in Worker Health and Safety Training. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 9(2). 135–145.
Schurman, S. J, Silverstein, B. A, & Richards, S. E. (1994). Designing a Curriculum for Healthy Work: Reflections on the United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers-General Motors Ergonomics Pilot Project. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 9(2). 283–304.
Smith, P. M., & Mustard, C. A. (2007). How many employees receive safety training during their first year of a new job? Injury Prevention. 13. 37– 41.
Wallerstein, N, & Weinger, M. (1992). Health and Safety Education for Worker Empowerment. American Journal of Industrial Medicine. 22(5). 619– 635. doi.org/10.1002/ajim.4700220502.
Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе. Педагогика. 2003. № 10. С. 9–14.
Дембіцька С. В. Використання методів активного навчання в процесі формування працеохоронної компетентності майбутніх фахівців механічної інженерії. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. Хмельницький: В-во НАДПСУ, 2019. № 5. URL: http://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/pedvisnyk/article/view/340.
Дибкова Л. М. Індивідуальний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх економістів: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2006. 20 с.
Кобилянський О. В. Теоретико-методичні основи навчання безпеки життєдіяльності студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах: монографія. Вінниця: ВНТУ, 2012. 590 с.
Кобилянський О. В., Дембіцька С. В., Кобилянська І. М. Теоретичні засади формування компетенцій з безпеки життєдіяльності у студентів економічних спеціальностей: монографія. ВНТУ : Вінниця, 2014. 263 с.
Мушинська Н. С. Формування компетентності саморозвитку майбутніх бакалаврів економіки у процесі професійної підготовки автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2014. 20 с.
Поведа Т. П. Проблеми вивчення курсу безпеки життєдіяльності на педагогічних спеціальностях університету. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. Вип. 8. Ч. 1. С. 93–96.
Пугач С. С. Розвиток правової компетенції майбутніх фахівців економічного профілю. Педагогіка безпеки. 2018. Т. 3, № 2. С. 120–130.
Пугач С. С. Теоретичні та методичні засади формування правової компетентності майбутніх фахівців економічного профілю у системі неперервної освіти: монографія. Вінниця: ВНАУ, 2019. 229 с.
Самарук Н. М. Формування професійної компетентності майбутніх економістів. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_2_12
Сапронов В. В. Идеи к общей теории безопасности. Основы безопасности жизнедеятельности. 2007. № 1. С. 46–52.
Токарчук О. М. Математична компетентність як складова професійної підготовки майбутнього економіста. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2012. № 3. С. 18–24.
Cole H. P. Embedded Performance Measures as Teaching and Assessment Devices. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 1994. № 9(2). Р. 261–281.
Ford J. K, Fisher S. The Transfer of Safety Training in Work Organizations: A Systems Perspective to Continuous Learning. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 1994. № 9(2). Р. 241–259
Ginzberg A. Waking up the Audience: The Use of Trigger Videos in Labor Education. American Journal of Industrial Medicine. 1992. № 22(5). Р. 771– 773. doi: 10.1002/ajim.4700220515
Gotsch A. R, Weidner B. L. Strategies for Evaluating the Effectiveness of Training Programs. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 1994. № 9(2). Р. 171–188.
Joseph B. S., Sieloff D. A. Ergonomics Training: A Joint Labor- Management Approach. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 1994. № 9(2). Р. 159–169.
LaMontagne A.D. A Participatory Workplace Health and Safety Training Program for Ethylene Oxide. American Journal of Industrial Medicine. 1992. № 22(5). Р. 651–664. doi: 10.1002/ajim.4700220504.
Luskin J. Teaching Health and Safety: Problems and Possibilities for Learner-Centered Training. American Journal of Industrial Medicine. 1992. № 22(5). Р. 665–676. doi: 10.1002/ajim.4700220505
Robins T. G. A Joint Labor-Management Hazard Communication Training Program: A Case Study in Worker Health and Safety Training.Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 1994. № 9(2). Р. 135–145.
Schurman S. J, Silverstein B. A, Richards S. E. Designing a Curriculum for Healthy Work: Reflections on the United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers-General Motors Ergonomics Pilot Project.Occupational Medicine: State of the Art Reviews. 1994. № 9(2). Р. 283–304
Smith P. M., Mustard C. A. How many employees receive safety training during their first year of a new job? Injury Prevention. 2007. № 13. Р. 37– 41.
Wallerstein N, Weinger M. Health and Safety Education for Worker Empowerment. American Journal of Industrial Medicine. 1992. № 22(5). Р. 619– 635. doi.org/10.1002/ajim.4700220502