Досвід організації проблемної лекції в середині ХХ століття
Анотація
У статті досліджено проблемний метод організації лекцій. Описано досвід викладачів закладів вищої освіти Східноукраїнського регіону в середині ХХ століття (50-60-ті роки). Дослідження є актуальним, адже Україна прагне підвищити рівень вищої освіти, а викладачі вищої школи шукають відповідні форми та методи викладання з метою підвищення ефективності організації навчального процесу студентів. Оскільки провідні викладачі попереднього періоду мають позитивний досвід організації лекції проблемного характеру, може бути корисним вивчення цього досвіду. Метою статті є узагальнення особливостей лекцій проблемного характеру на основі аналізу позитивного досвіду їх організації у вищих школах Східноукраїнського регіону в середині ХХ століття (50-60-ті роки). Використані методи дослідження були загальнотеоретичними, а саме аналіз та синтез досліджуваних наукових джерел, а також було використано історично- ретроспективний підхід, що застосовується до історичних досліджень. Результати наукової розвідки показали, що лекції, які займали понад 50% часу, відігравали одну з найважливіших ролей в організації навчального процесу вищої школи. Лекції проблемного характеру були пріоритетними для провідних викладачів, оскільки вони мали ряд переваг, а саме: 1) проблемні лекції були найбільш економічним способом навчання; 2) вони продемонстрували свою ефективність щодо сприйняття студентами навчального матеріалу; 3) такі лекції можна вважати одним із найефективніших способів формування світогляду та принципів; 4) вони були інструментом активізації пізнавальної діяльності студентів; 5) такі лекції спонукали студентів до активного слухання та участі в організації лекції; 6) студенти точніше розуміли навчальний матеріал та краще запам’ятовували його, що давало їм їжу для подальшої самостійної пізнавальної діяльності. Перспективами подальших досліджень можуть стати практичні, лабораторні, семінарські та інші види занять, організовані із застосуванням проблемного методу, адже вони широко використовувались разом з лекціями протягом досліджуваного періоду.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Вища освіта на новому етапі : з досвіду перебудови вищої школи на Україні. Київ : Держ. вид-во л-ри УРСР, 1961. 239 с.
Высшая школа : сборник основних постановлений, приказов и инструкций : в 2 ч. Ч. 1. Москва : Высш. шк., 1978. 399 с.
З досвіду роботи педагогічних вузів Української РСР [упоряд. В. О. Вікторов, І. В. Капелюшний]. Київ : Рад. шк., 1964. 148 с.
Киреев А. Ф. Лекция в высшей школе. Москва, 1961. 78 с.
Кобыляцкий И. И. Учебный процесс в высшей школе. Советская педагогика, 1970. № 8. С. 92–102.
Манько В. А. Проблемне навчання як актуальна науково-педагогічна проблема. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. Харків, 2006. Вип. 25. С. 102–106.
Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. Москва : Педагогика, 1972. 208 с.
Махмутов М. И. Организация проблемного обучения в школе. Книга для учителей. Москва : Просвещение, 1977. 240 с.
Мишина Е. Ф. Новое в методике изучения химии. Вестник высшей школы, 1965. № 7. С. 42–44.
Наумець О. Ідеал вчителя в історії педагогіки. Наукові записки, 2002. Вип 41. С. 112–116.
О повышении качества лекций в высших учебных заведениях : из постановления пленума научно-методического совета при Министерстве высшего образования СССР 16-17 марта 1950 г. Высшая школа : сб. основ. постановлений, приказов, инструкций. Москва, 1965. С. 89–91.
Оконь В. Основы проблемного обучения. Пер. с польск. Москва : Просвещение, 1968. 208 с.
Окса М. М. Вивчення дисциплін загально-педагогічної підготовки вчителя у педагогічних вузах України (1917-1991 рр.). Київ : Міжнар. фін. агенція, 1997. 315 с.
Орлова О. О. Напрями розвитку розумової самостійності в сучасних умовах. Сучасна освіта в умовах реформування : проблеми, теорія, практика : наук.-практ конф., 22 листоп. 2011 р. Харків, 2011. С. 79–80.
Орлова О. О. Роль викладача у формуванні розумової самостійності студентів (друга половина ХХ ст.) Освіта і доля нації : ХІІ міжнар. наук.-практ. конф., 20-21 трав. 2011 р. Харків, 2011. С. 72–80.
Половникова Н. А. Воспитание познавательной состоятельности. Казань : Татар. книж. изд., 1968 68 с.
Рейнгард И. А. Формы и методы преподавания в высшей школе. Днепропетровск : Днепр, 1973. 76 с.Фурман А. В. Проблемні ситуації в навчанні : кн. для вчителя. – Київ : Рад. Школа, 1991. 191 с.
Чередник О. В. Організація навчально-пізнавальної діяльності студентів у вищих педагогічних навчальних закладах України (друга половина XX століття) : автореф. дис на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Харків, 2012. 20 с.
Holubnycha, L. O. (2016). Experience of Intensification of Students’ Cognitive Activity in the USSR (Postwar Period the Middle of the 20-th Century). International Letters of Social and Humanistic Sciences, 73, 1 – 6.
Holubnycha, L., Kostikova, I., Maslova, N., Tanko, A., & Sikora, V. (2019). Modern Types of Historiographic Sources in Pedagogy. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 11 (2), 326 – 340. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.18662/rrem/133
Mahan, L. A. (1967). What is the solving problem method of teaching. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.3730510405
Maheshwari, V. K. (2017) The Problem Solving Method in Education Retrieved from: http://www.vkmaheshwari.com/WP/?p=2375
Ruggiero, V. R. (1998). Beyond Feelings. A Guide to Critical Thinking. Mayfield Publ. Co. 96 р.
Vyshcha osvita na novomu etapi : z dosvidu perebudovy vyshchoyi shkoly na Ukrayini. (1961). [Higher education at a new stage: from the experience of restructuring higher education in Ukraine]. Kyiv : Derzh. vyd-vo l-ry URSR. (in Ukrainian).
Vysshaya shkola : sbornik osnovnikh postanovleniy, prikazov i instruktsiy : v 2 ch. CH. 1. (1978). [Higher school: a collection of basic decrees, orders and instructions]. Moskva : Vyssh. shk. (in Russian).
Viktorov, V. O., Kapelyushnyy, I. V. (1964). Z dosvidu roboty pedahohichnykh vuziv Ukrayinsʹkoyi RSR. [From the experience of pedagogical universities of the Ukrainian SSR]. Kyyiv : Rad. shk. (in Ukrainian).
Kireyev, A. F. (1961). Lektsiya v vysshey shkole. [Lecture in higher school]. Moskva. (in Russian).
Kobylyatskiy, I. I. (1970). Uchebnyy protsess v vysshey shkole. [The educational process in higher education]. Sovetskaya pedagogika. 8. pp. 92–102. (in Russian).
Manʹko, V. A. (2006). Problemne navchannya yak aktualʹna naukovo-pedahohichna problema. [Problem-based learning as an actual scientific and pedagogical problem]. Zasoby navchalʹnoyi ta naukovo-doslidnoyi roboty. Kharkiv. 25. pp. 102–106. (in Ukrainian).
Matyushkin, A. M. (1972). Problemnyye situatsii v myshlenii i obuchenii. [Problem based situations in thinking and learning]. Moskva : Pedagogika. (in Russian).
Makhmutov, M. I. (1977). Organizatsiya problemnogo obucheniya v shkole. Kniga dlya uchiteley. [Organization of problem solving learning at school. A book for teachers]. Moskva : Prosveshcheniye. (in Russian).
Mishina, Ye. F. (1965). Novoye v metodike izucheniya khimii. [New in the method of studying chemistry]. Vestnik vysshey shkoly. 7. pp. 42–44. (in Russian).
Naumets,ʹ O. (2002). Ideal vchytelya v istoriyi pedahohiky. [The ideal teacher in the history of pedagogy]. Naukovi zapysky. 41. pp. 112–116. (in Ukrainian).
O povyshenii kachestva lektsiy v vysshikh uchebnykh zavedeniyakh : iz postanovleniya plenuma nauchno-metodicheskogo soveta pri Ministerstve vysshego obrazovaniya SSSR 16-17 marta 1950 g. (1965). [On improving the quality of lectures in higher educational institutions: from the decree of the plenum of the scientific and methodological council at the Ministry of Higher Education of the USSR March 16-17, 1950]. Vysshaya shkola : sb. osnov. postanovleniy, prikazov, instruktsiy. Moskva. pp. 89–91. (in Russian).
Okon', V. (1968). Osnovy problemnogo obucheniya. [Fundamentals of problem solving learning]. Moskva : Prosveshcheniye. (in Russian).
Oksa, M. M. (1997). Vyvchennya dystsyplin zahalʹno-pedahohichnoyi pidhotovky vchytelya u pedahohichnykh vuzakh Ukrayiny (1917-1991 rr.). [Study of disciplines of general pedagogical training of teachers in pedagogical universities of Ukraine (1917-1991)]. Kyyiv : Mizhnar. fin. ahentsiya. (in Ukrainian).
Orlova, O. O. (2011). Napryamy rozvytku rozumovoyi samostiynosti v suchasnykh umovakh. [Directions of development of mental independence in modern conditions]. Suchasna osvita v umovakh reformuvannya : problemy, teoriya, praktyka. Kharkiv, pp. 79–80. (in Ukrainian).
Orlova, O. O. (2011). Rolʹ vykladacha u formuvanni rozumovoyi samostiynosti studentiv (druha polovyna XX st.). [The role of the teacher in the development of mental independence of students (second half of the twentieth century.)]. Osvita i dolya natsiyi. Kharkiv, pp. 72–80. (in Ukrainian).
Polovnikova, N. A. (1968). Vospitaniye poznavatel'noy sostoyatel'nosti. [Education of cognitive competence.]. Kazan' : Tatar. knizh. izd. (in Russian).
Reyngard, I. A. (1973). Formy i metody prepodavaniya v vysshey shkole. [Forms and methods of teaching in higher education] Dnepropetrovsk : Dnepr. (in Russian).
Furman, A. V. (1991). Problemni sytuatsiyi v navchanni : kn. dlya vchytelya. [Problem based situations in education : book for the teacher]. Kyiv : Rad. Shkola. (in Ukrainian).
Cherednyk, O. V. (2012). Orhanizatsiya navchalʹno-piznavalʹnoyi diyalʹnosti studentiv u vyshchykh pedahohichnykh navchalʹnykh zakladakh Ukrayiny (druha polovyna XX stolittya). [Organization of educational and cognitive activity of students in higher pedagogical educational institutions of Ukraine (second half of XX century)]. (Abstract of candidate’s thesis). Kharkiv, Ukraine. (in Ukrainian).
Holubnycha, L. O. (2016). Experience of Intensification of Students’ Cognitive Activity in the USSR (Postwar Period the Middle of the 20-th Century). International Letters of Social and Humanistic Sciences. 73. pp. 1 – 6.
Holubnycha, L., Kostikova, I., Maslova, N., Tanko, A., & Sikora, V. (2019). Modern Types of Historiographic Sources in Pedagogy. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 11 (2). pp. 326 – 340. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.18662/rrem/133
Mahan, L. A. (1967). What is the solving problem method of teaching. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.3730510405
Maheshwari, V. K. (2017) The Problem Solving Method in Education Retrieved from: http://www.vkmaheshwari.com/WP/?p=2375
Ruggiero, V. R. (1998). Beyond Feelings. A Guide to Critical Thinking. Mayfield Publ. Co.