Реалізація підготовки вихователів закладів дошкільної освіти до розвитку музичних здібностей дітей 4-7 років
Анотація
У статті розглянуто сутність та складові системи підготовки вихователів ЗДО до розвитку музичних здібностей дітей 4-7 років, а також особливості її реалізації в освітньому процесі закладів дошкільної освіти. Зроблено акцент на суті поняття «система», ознаками якої є структурність, багаторівневість, ієрархічність. Вказано на зв’язок цього поняття із дефініціями структура, цілісність, підсистеми. В основу методології покладено наукові підходи щодо розуміння сутності підготовки майбутнього фахівця; взаємозв’язок компонентів структури підготовки вихователя; систему формування у здобувачів освіти елементів підготовки щодо розвитку музичних здібностей дітей дошкільного віку. Автором виокремлено елементи системи підготовки вихователів ЗДО до розвитку музичних здібностей дітей 4-7 років. Складовими системи у дослідженні визначені такі підсистеми: концептуально-цільова, стратегічно-концептуальна, проектувально-змістовна, процесуально-технологічна, контрольно-оцінна. Розроблена система ґрунтується на засадах наступності й неперервності. Наукова новизна розробленої системи підготовки вихователів ЗДО до розвитку музичних здібностей дітей 4-7 років полягає у змістовному наповненні кожної з підсистем, що є елементами цілісної системи. Концептуально-цільова підсистема спрямована на обґрунтування й актуалізацію системи підготовки вихователів до розвитку музичних здібностей дошкільників. Проектувально-змістовна підсистема розкриває зміст освіти майбутніх фахівців, спрямований на розвиток музичних здібностей дітей 4-7 років, передбачає оволодіння новими знаннями. Процесуально-технологічна підсистема передбачає виконання певних правил на всіх етапах процесу підготовки майбутніх вихователів ЗДО, розробку технології, її вдосконалення та контроль якості підготовки фахівців упродовж усього терміну навчання. Контрольно-оцінна підсистема віддзеркалює процес моніторингу готовності вихователя ЗДО до розвитку здібностей дітей 4-7 років; визначення критеріально-рівневого інструментарію.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Bodnaruk I. (2006) Pedahohіchnі umovy optymіzatsіi metodychnoi pіdhotovky maibutnіkh vchytelіv muzyky v protsesі pedahohіchnoi praktyky [Pedagogical conditions for optimizing the methodological training of future music teachers in the process of pedagogical practice]. Extended abstract of candidate’s thesis, Kyiv, Ukranian.
Voronova S. V. (2009). Teoretychnі aspekty pіdhotovky studentіv pedahohіchnykh koledzhіv do muzychno-tvorchoi dіialnostі [Theoretical aspects of training of students of pedagogical colleges for musical and creative activity]. Vіsnyk Luhanskoho natsіonalnoho unіversytetu іm. T. Shevchenka. Pedahohіchnі nauky [Bulletin of Luhansk National University. T. Shevchenko. Pedagogical sciences]. Vol.9. pp. 72-77 [in Ukrainian].
Honcharenko S. Pedahohіchnі doslіdzhennia: metodolohіchnі porady molodym naukovtsiam [Pedagogical research: methodological advice for young scientists]. Kyiv; Vіnnytsia : DOV «Vіnnytsia» [in Ukrainian].
Ievstіhnieieva N. I. Pіdhotovka maibutnoho vchytelia do vykorystannia muzyky yak zasobu samorehuliatsіi funktsіonalnoho stanu uchnіv [Training the future teacher for the use of music as a means of self-regulation of the functional state of students]. Candidate’s thesis, Kyiv, Ukranian.
Zdanevych L. (2013) Sutnіst і struktura profesіinoi pіdhotovky maibutnoho vykhovatelia do roboty z dezadaptovanymy dіtmy doshkіlnoho vіku [The essence and structure of professional training of future educators to work with maladapted preschool children]. Hіrska shkola ukrainskykh Karpat [Mountain school of the Ukrainian Carpathians]. Vol. 8-9. pp. 59-63 [in Ukrainian].
Zdanevych L. V. (2016) Model profesіinoi pіdhotovky maibutnіkh vykhovatelіv DNZ do roboty z dezadaptovanymy doshkіlnykamy [Model of professional training of future educators to work with maladapted preschoolers]. Teorіia і praktyka profesіinoi maisternostі v umovakh tsіlezhyttievoho navchannia [Theory and practice of professional skills in terms of purposeful learning] (pp. 136-154). Zhytomyr: Ruta Publishing House [in Ukrainian].
Metodolohіia systemnoho pіdkhodu [Methodology of system approach] (2016). Kharkiv: KhNTUSG [in Ukrainian].
Myroshnychenko V. I. (2001) Pіdhotovka vchytelіv do estetychnoho vykhovannia shkoliarіv u suchasnomu іnformatsіinomu prostorі [Training of teachers for aesthetic education of schoolchildren in the modern information space]. Kyiv. Ukranian
Nechai S. (2010) Muzychno-pedahohіchna pіdhotovka pedahohіv systemy doshkіlnoi osvіty: suchasnyi pohliad na problemu [Music and pedagogical training of teachers of preschool education: a modern view of the problem]. Vіsnyk Instytutu rozvytku dytyny. Serіia: Fіlosofіia, pedahohіka, psykholohіia [Bulletin of the Institute of Child Development. Series: Philosophy, pedagogy, psychology]. Vol.11. pp. 91-98 [in Ukrainian].
Olіinyk S. (2004) Formuvannia muzychno-tvorchoho potentsіalu maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasіv [Formation of musical and creative potential of the future primary school teacher]. Extended abstract of candidate’s thesis, Zhytomyr, Ukranian.
Otych O. Mystetstvo u systemі rozvytku tvorchoi іndyvіdualnostі maibutnoho pedahoha profesіinoho navchannia [Art in the system of development of creative individuality of the future teacher of professional training]. Doctor’s thesis. Kyiv. Ukranian
Rudenko Yu. (2015) Teoretyko-metodychnі zasady rozvytku vyraznoho movlennia maibutnіkh vykhovatelіv doshkіlnykh navchalnykh zakladіv [Theoretical and methodological principles of development of expressive speech of future educators of preschool educational institutions]. Odessa, Ukranian: FOP Bondarenko M.O. [in Ukrainian].
Sopіvnyk I. (2017) Dіahnostyka profesіinoi pіdhotovlenostі studentіv do pedahohіchnoi dіialnostі [Diagnosis of professional readiness of students for pedagogical activity]. Nauka і osvіta [Science and education]. Vol.12. pp. 59-65.
Fedіi O. (1996) Pіdhotovka studentіv pedahohіchnykh іnstytutіv do estetychnoho vykhovannia dіtei 6-7 rokіv [Training of students of pedagogical institutes for aesthetic education of children 6-7 years]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. Ukranian
Shynkaruk, V. I. (Ed.). (1986). Filosoβkyi slovnyk. [Philosophical Dictionary]. Kyiv: UER, 800 p. [in Ukrainian].
Yurchuk O. (2014) Suchasnі psykholoho-pedahohіchnі vymohy do profesіinoi dіialnostі vykhovatelіv DNZ [Modern psychological and pedagogical requirements for the professional activity of educators of preschool]. Nova pedahohіchna dumka [New pedagogical thought]. Vol. 2. pp. 240-244 [in Ukrainian].
Боднарук І. Педагогічні умови оптимізації методичної підготовки майбутніх вчителів музики в процесі педагогічної практики: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02. К., 2006. 19 с.
Воронова С. В. Теоретичні аспекти підготовки студентів педагогічних коледжів до музично-творчої діяльності. Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. Педагогічні науки. Луганськ : ЛНУ, 2009. № 09 (172). С.72-77.
Гончаренко С. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ; Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. 278 с.
Євстігнєєва Н. І. Підготовка майбутнього вчителя до використання музики як засобу саморегуляції функціонального стану учнів : дис... кандидата пед. наук: 13.00.04. К., 2005. 251 с.
Зданевич Л. Сутність і структура професійної підготовки майбутнього вихователя до роботи з дезадаптованими дітьми дошкільного віку. Гірська школа українських Карпат, 2013. № 8-9. С.59-63.
Зданевич Л. В. Модель професійної підготовки майбутніх вихователів ДНЗ до роботи з дезадаптованими дошкільниками. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Видавництво Рута, 2016. С. 136-154.
Методологія системного підходу: навч. посібник / під загальною редакцією С. О. Кошмана. Харків: ХНТУСГ, 2016. 125 с.
Мирошниченко В. І. Підготовка вчителів до естетичного виховання школярів у сучасному інформаційному просторі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. К., 2001. 20 с.
Нечай С. Музично-педагогічна підготовка педагогів системи дошкільної освіти: сучасний погляд на проблему. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія. Київ : Видавництво Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, 2010. Вип. 11. с. 91-98.
Олійник С. Формування музично-творчого потенціалу майбутнього вчителя початкових класів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02. Житомир, 2004. 18 с.
Отич О. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04. К., 2009. 456 с.
Руденко Ю. Теоретико-методичні засади розвитку виразного мовлення майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Одеса: ФОП Бондаренко М. О., 2015. 460 с.
Сопівник І. Діагностика професійної підготовленості студентів до педагогічної діяльності. Наука і освіта. 2017. №12. С.59-65.
Федій О. Підготовка студентів педагогічних інститутів до естетичного виховання дітей 6-7 років: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. К., 1996. 24 с.
Філософський словник / За ред. В.І.Шинкарука. 2. вид. І доп. К.: Голов. ред. УРЕ, 1986. 800 с.
Юрчук О. Сучасні психолого-педагогічні вимоги до професійної діяльності вихователів ДНЗ. Нова педагогічна думка. 2014. № 2. С. 240-244.